• یکشنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93011001610
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

افزایش قدرت یادگیری کودکان با چرت‌زدن‌های بعد قصه‌خوانی

افزایش قدرت یادگیری کودکان با چرت‌زدن‌های بعد قصه‌خوانی

محققان دانشگاه ساسکس(Sussex) انگلستان طی پژوهشی نشان داده‌اند کودکان سه ساله‌ای که پس از شنیدن داستان، چرت می‌زنند، عملکرد بهتری را در تکالیف متعاقب و مرتبط غیر کلاسی خود نشان می‌دهند؛ رابطه بین خواب و یادگیری برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر طی تحقیقات گذشته نیز مفید عنوان شده است.

محققان دانشگاه ساسکس(Sussex) انگلستان طی پژوهشی نشان داده‌اند کودکان سه ساله‌ای که پس از شنیدن داستان، چرت می‌زنند، عملکرد بهتری را در تکالیف متعاقب و مرتبط غیر کلاسی خود نشان می‌دهند؛ رابطه بین خواب و یادگیری برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر طی تحقیقات گذشته نیز مفید عنوان شده است.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان طی این پژوهش 48 کودک انگلیسی که نیمی ار آنها چرت بعد از ظهر داشتند و نیمی دیگر نداشتند، به منظور درک سرعت یادگیری لغات مورد بررسی قرار گرفتند. برای تمامی این کودکان هم یک داستان مشابه و هم سه داستان متفاوت خوانده شد، اما تعداد کلمات نا آشنا برای هر دو گروه یکسان بود.

پس از دو ساعت و نیم، 24 ساعت و یک هفته بعد، تمام کودکانی که پیش از چرت زدن، داستان مشابهی برایشان خوانده شده بود در مقایسه با سایر کودکان عملکرد بسیار قابل توجه‌تری از خود نشان دادند.

جالب‌تر اینکه، کودکانی که سه داستان متفاوت قبل از خواب برایشان خواند شده بود، 33 درصد بهتر از کوکانی عمل کردند که پس از شنیدن داستان بیدار مانده بودند.

طی آزمایشات بعدی محققان متوجه شدند افرادی که در این تحقیق جزو "بیدارها" بودند به هیچ عنوان در به یاد آوری کلمات به پای گروه "خوابیده‌ها" نمی‌رسیدند.

تحقیقات پیشین نشان داده خواندن داستان مشابه در مقایسه با داستان‌های متفاوت برای یادگیری کلمات جدید سودمندتر است.

اما طی این پژوهش مشخص شد خواب می‌تواند فواید چشمگیری را به ویژه هنگام مواجهه کودکان با داستان‌های متفاوت داشته باشد.

دکتر "هاست" سرپرست این پژوهش در این رابطه می گوید: کودکان امروزه خواب کمی دارند و خواب کوتاه نیز به طور قابل توجهی با کسب نمرات پایین از تست کلمات، چاقی کودکان و رفتارهای برون گرایی مانند کج خلقی مرتبط است.

محققان این پژوهش اکیدا توصیه کرده‌اند که با در نظر گرفتن زمان خاصی برای چرت کودکان در محیط آموزشی، سعی بر آموزش زمینه‌های علمی مهم نظیر یادگیری لغات و حساب پیش از زمان خواب شود.

این پژوهش در مجله "Developmental Psychology" منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha