ارتش لبنان در کمتر از 48 ساعت پرونده سلفی فتنهگر لبنان "احمد الاسیر" را در صیدا بست. در این مسیر ارتش لبنان بیست تن از افسران و سربازان خود را از دست داد و بیش از صد مجروح از صفوف ارتش بر جای ماند. در مقابل 50 تن از عناصر مجموعه های سلفی شیخ احمد الاسیر کشته، صد تن اسیر و تعدادی دیگر که بالغ بر حدود 150 تن هستند از محل درگیریها فرار کرده و به مناطق اطراف صیدا و برخی از آنها به اردوگاه پناهندگان فلسطینی و در بین مجموعههای فتحالاسلام و جندالشام در اردوگاه عین الحلوه پناه بردهاند. این در حالی است که منابع خبری ارتش لبنان اعلام کردهاند که بخش مهمی از نیروهای الاسیر را سوریها و فلسطینیهای سلفی ساکن در اردوگاههای فلسطینی به خصوص اردوگاه عینالحلوه صیدا تشکیل میدادهاند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، از سرنوشت احمد الاسیر که صبح روز یکشنبه فرمان جهاد علیه ارتش لبنان صادر و این ارتش را ارتشی ایرانی و وابسته به حزبالله لبنان و ضد جامعه اهل سنت لبنان معرفی کرده بود تاکنون هیچ خبر رسمی منتشر نشده است.
برخی میگویند که او به شدت زخمی شده و در محلی مشغول مداوای او هستند. برخی دیگر میگویند که دستگیر شده اما ارتش و نیروهای امنیتی لبنان نمیخواهند در این باره فعلا اظهار نظری کنند و برخی دیگر می گویند او از صیدا فرار کرده و یا به اردوگاه عینالحلوه پناه برده یا توانسته خود را به شمال لبنان در طرابلس برساند.
در هر حال هر احتمالی درباره سرنوشت شیخ احمد الاسیر داده شود اما پرونده مجموعه مسلح وی در صیدا بسته شد. او که برای خود مربع امنیتی در عبرای صیدا ایجاد و مسجد بلال بن رباح را به پادگانی برای سلاحهای سبک و نیمه سنگین خود تبدیل کرده بود، امروز در صیدا همه دستاوردهای فتنه آمیزش را از دست داده است. وی از این مسجد و از مرکز خاص خودش در کنار مسجد بارها با القابی بسیار اهانت آمیز ایران، شیعیان لبنان، حزبالله لبنان و ارتش لبنان را آماج بدترین تهمتها و زشتترین القاب قرار داده بود و بارها تا آستانه جهاد علیه شیعیان لبنان پیش رفته بود.
شیخ احمد الاسیر مصداق بارز شکل گیری جنگ طایفی در لبنان بود. مواضع ویران گرانه وی آنقدر آثار وحشتناک در جامعه لبنان داشت که تمامی دستگاههای رسمی طایفه شریف اهل سنت و دار الافتای اهل سنت و بسیاری از علمای اهل سنت این کشور در کنار بسیاری از سیاسیون اهل سنت لبنان از او تبری جسته بودند.
اکنون همه دنبال این هستند که او این همه سلاحهای پیشرفته و پول و مال و منال را در کمتر از 5 سال از کجا تامین کرده است و چگونه این همه سلاح را در مربع امنیتی خویش تهیه و جمع آوری کرده است. اکنون همه سوال میکنند که وی حقوق ماهیانه حدود 300 تا 400 تن از نیروهای مسلحش را از کجا تامین می کرده و چه طرفی یا چه کشوری او را حمایت مالی میکرده است؟
شیخ احمد الاسیر سیره روشنی در بین علمای اهل سنت لبنان ندارد. هیچ یک از سلاله خانوداگی وی از طرف پدر و مادر نیز سلف علمایی نداشتهاند که او وارث آنها باشد. مادر وی از طایفه شیعه و پدرش از اهل سنت لبنان بودهاند و گفته شده است که در دوران کودکی منبع درآمد خانوادگی وی از طریق نوازندگی و موسیقی به دست میآمده است. او هرگز جایگاه کنونی خود (البته تا روز یکشنبه) را از سوی جایگاه علمایی در لبنان کسب نکرده بود با آن که خودش مدعی است که در دانشکده شریعت لبنان در دهه هشتاد میلادی درس خوانده است. او از سال 1985 تا 1988 مثل برخی از جوانان اهل سنت در بین صفوف هواداری " جماعه الاسلامیه " لبنان بوده و باز مدعی است که از همین مسیر همسو با این حزب اسلامی اهل سنت در صفوف مقاومت آن عهد لبنان بوده است. او مسجد بلال بن رباح در منطقه عبرای صیدا را در مساحتی بسیار کوچک در سال 1997 تاسیس می کند. تاسیس این مسجد از همان آغاز شکل گیری همراه با علامت های استفهام بوده است اما همه کسانی که تشکیک در این امر داشتند هرگز آن روزها به موضوع چندان اهمیتی ندادند. جایگاه او پس از ترور نخست وزیر فقید لبنان "رفیق الحریری" به ناگاه به چشم آمد و با خروج سعد حریری از نخست وزیری لبنان و آغاز درگیری شدید وی با حزب الله، جایگاه شیخ احمد الاسیر در صیدا نیز بیشتر از هر زمان دیگری به چشم آمد به خصوص آن که وی هر روز که از حضور سیاسی اش می گذشت لبه تیز حملاتش به حزب الله و مقاومت اسلامی را اوج می داد. او به ناگاه صاحب پول و سرمایه شد و خانه های اطراف مسجد کوچک بلال بن رباح را خریداری و به مساحت مسجد وسعت داد و در کنار این مسجد برای خود املاک جدیدی خریداری کرد تا بعدها همین منازل تبدیل به مربع امنیتی وی شود.
با اوج گیری بحران سوریه، شیخ احمد الاسیر تحت عنوان دفاع از مردم سوریه نیز اوج گرفت و از همین زمان به ناگاه نعرههای طایفیاش نیز در لبنان شدت گرفت. او یکبار در بلوار اصلی شهر صیدا با هواداران چند صد نفریاش دست به تحصن نشسته زد و داد کسبه و تجار شهر را در آورد. پس از آن او در مخالفت با حزب الله و لزوم خلع سلاح مقاومت اسلامی تحصنی را آغاز و اعلام کرد تا حزبالله خلع سلاح نشود دست از اعتصاب نخواهد کشید.
تحصن و اعتصاب وی در بلوار اصلی شهر بار دیگر اعتراض شدید مردم صیدا را برانگیخت تا دولت وارد عمل شده و با مذاکرات، او و هوادارانش را از خیابان ها جمع کند. گفته شده است که دولت لبنان امتیاز ایجاد مربع امنیتی در عبرای صیدا را در قبال پایان دادن به اعتصاب به او داده است و این هم از گره های کور سیره سیاسی احمد الاسیر در فضای متشنج و غبار آلود لبنان است.
او در خطبههای سیاسی اش در مسجد بلال بن رباح و دیگر منابر سیاسی در دیگر شهرهای لبنان تا می توانست بذر نفاق و توطئه را بین اهل سنت و طایفه شیعی در لبنان میریخت و برای این منظور هیچ حد و مرزی نداشت و از به کار بردن هیچ امثلهای خودداری نمیکرد به گونهای که حتی واکنش علما و سیاسیون مسیحی لبنان را هم برانگیخته بود. شاید به همین دلیل است که فرمانده ارتش لبنان "جان قهوچی" در پیامش به مناسبت پایان عملیات و در گرامیداشت قربانیان ارتش لبنان خطاب به ارتش این کشور گفت: شما کشور خود را از فتنه نجات دادید.
شیخ احمد الاسیر هم زمان با توسعه دایره فعالیتش در دیگر نقاط لبنان، توجه خود را به بزرگترین اردوگاه فلسطینیها در لبنان "عین الحلوه" در شهر صیدا نیز معطوف کرده بود و با ایجاد ارتباط با گروه های اسلامی این اردوگاه به خصوص در بین نیروهای سابق فتحالاسلام و جندالشام که پس از درگیری های نهر البارد در طرابلس به این اردوگاه آمده بودند توانست برای خود جایگاهی دست و پا کند و همین نیروها نیز در درگیریهای اخیر صیدا به کمک او آمدند و در منطقه تعمیر صیدا به جنگ با ارتش لبنان پرداختند.
او به همراه گروهی از هوادارانش تا پیش از دخالت حزبالله در القصیر در جنگهای این منطقه علیه ارتش سوریه حضور داشته و از آن به عنوان سابقه جهادیاش علیه نظام سوریه و در کنار جبهه النصره و ارتش موسوم به آزاد سوریه یاد میکند.
... و اکنون پرونده او در صیدا بسته شده است اما نعرههای طایفی و فریادهای فتنه طایفی هنوز از بخشهای دیگر لبنان و به خصوص در شمال و بخشهایی از شرق لبنان شنیده میشود. فریادهایی که عقلای قوم از میان طایفه اهل سنت و طایفه شیعیان لبنان محکوم شده و میشود اما سوالاتی که در باره چون و چرایی الاسیر بی پاسخ مانده در باره همین فریادهای طایفی در دیگر نقاط لبنان میتواند پایه گذار شیخ احمد الاسیرهای جدید شود.
اکنون همه در لبنان میدانند که الاسیر همچون کارمندی در دستگاهی خارجی، دستوراتی مشخص برای ایجاد فتنه و جنگ طایفی بین شیعیان و اهل سنت لبنان به منظور سقوط مقاومت اسلامی در دام جنگ طایفی ایفای نقش می کرده است اما هنگامی که پرس و جو می کنید که او کارمند کدام اداره و در چه دولتی بوده است همه سکوت می کنند. این سکوت یا از روی عدم علم است و یا از روی آگاهی اما پرده پوشی بر روی اعمال دولتهایی است که هم زمان با آغاز بحران سوریه عهده دار اجرای شوم فتنه جنگ شیعه و سنی در لبنان و خاورمیانه اند که جز حفظ امنیت اسرائیل و خرابی و نابودی امکانات مسلمانان خاورمیانه هیچ سودی ندارد.
انتهای پیام
نظرات