بهروز مهری معتقد است که انتشار عکسهای خشن برای نشان دادن ناهنجاریهاست تا راه حلی برای آنها پیدا شود.
این عکاس ایرانی خبرگزاری فرانسه در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه نمیتوان گفت عکسهای خشن نباید چاپ شوند، اظهار کرد: رسالت کار عکاسان مستند و خبری، آگاه کردن مردم و اطلاعرسانی است. عکاسان، مصلح اجتماعی نیستند بلکه آن چیزی را که میبینند نشان میدهند تا راه حلی برای آن پیدا شود.
او با اشاره به اینکه مخالف انتشار این نوع عکسها نیست، بیان کرد: هر کاری راه حل مخصوص به خود را دارد، معمولا در «اسلاید شو» عکسهای خبری خبرگزاریهای خارجی، قبل از نشان دادن اینگونه عکسها به مخاطب هشدار داده میشود که این عکسها دلخراش هستند و مخاطب با توجه به این هشدار خودش انتخاب میکند که عکسها را ببیند یا خیر. چنین هشداری یک راه حل برای نشان دادن این عکسهاست و به این وسیله، مخاطب بهصورت مستقیم با صحنههای خشن روبهرو نمیشود.
مهری با تأکید بر اینکه دیدن برخی عکسها برای مخاطبان عادی شوکآور است، ادامه داد: هشدار دادن، احترام گذاشتن به مخاطب است. اگرچه قبلا این هشدار برای نشان دادن چنین عکسهایی داده نمیشد، چراکه صاحبان رسانهها معتقد بودند لزومی ندارد یک فرد مرفه که در یک کشور با آرامش زندگی میکند متوجه نشود در دنیا چه میگذرد.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ یک جامعه در انتخاب مخاطب برای دیدن اینگونه عکسها موثر است، گفت: در جامعهای که خشنتر و سیاسیتر باشد مخاطب راحتتر این عکسها را نگاه میکند. با توجه به این موضوعها، صاحبان رسانه خودشان دربارهی انتشار عکس تصیمگیرنده هستند، چراکه خود رسانهها میتوانند فرهنگسازی و فرهنگ درست را به مخاطب منتقل کنند.
این عکاس با اعتقاد به اینکه انتشار عکسهای خشن از جرایم اجتماعی موجب ریخته شدن قبح جرم نمیشود، اظهار کرد: در ارتکاب یک جرم عوامل متعددی موثرند و انتشار عکس در میان عوامل اصلی قرار نمیگیرد. اینگونه عکسها زیاد منتشر نمیشوند؛ هرگاه جرمی اتفاق میافتد ممکن است این عکسها نیز منتشر شوند.
وی دربارهی انتشار عکسهایی مانند تصاویر قربانیان زلزله، گفت: انتشار عکسها در زمان سوانحی که در آنها به کمک دیگران نیاز است میتواند بسیار تأثیرگذار باشد، مثلا در زلزله بم عکسهای دلخراش زیادی داشتیم و همین عکسها موجب شدند کمکهای بسیار زیادی به سمت بم سرازیر شوند.
او با اعتقاد به اینکه جلوگیری از انتشار این نوع عکسها میتواند مخالف آزادی بیان باشد، اضافه کرد: اگر قرار باشد دایرهی انعکاس تصاویر محدود شود، هدفی که عکاسی مستند دارد کمکم از بین میرود و تقریبا پیامی برای انتقال نخواهد داشت. اگر تصاویر خشونتهای اجتماعی یا سیاسی مانند جنگ منتشر نشوند، کسانی که مسبب این خشونتها هستند راحتتر این کارها را انجام میدهند، چون میدانند این خشونتها انعکاس کمتری پیدا میکند.
انتهای پیام
نظرات