• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060502422
  • خبرنگار : 90068

مهمانپرست:بان كي مون چهارشنبه وارد ايران مي‌شود/مرسي قطعا به ايران سفر مي‌كند

مهمانپرست:بان كي مون چهارشنبه وارد ايران مي‌شود/مرسي قطعا به ايران سفر مي‌كند

رامين مهمان‌پرست گفت: بان كي مون چهارشنبه وارد ايران مي‌شود.

رامين مهمان‌پرست گفت: بان كي مون چهارشنبه وارد ايران مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مستقر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در محل اجلاس غيرمتعهدها در تهران، رامين مهمان‌پرست، سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در حاشيه نشست كارشناس ارشد غير متعهدها با حضور در جمع خبرنگاران گفت: طبق برنامه بان كي مون، دبير كل سازمان ملل روز چهارشنبه وارد ايران مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: روز پنجشبه صبح مراسم افتتاحيه نشست سران نم برگزار خواهد شد.

مهمان‌پرست همچنين در خصوص اخبار منتشر شده مبني بر تحويل رياست جنبش غيرمتعهد‌ها به ايران گفت: اين خبر درست نيست، در مراسمي كه در روز افتتاحيه (اجلاس سران) خواهيم داشت بعد از سخنراني‌ها رياست جنبش از سوي مرسي به محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور كشورمان واگذار مي‌شود و در آن لحظه اين انتقال صورت خواهد گرفت.

در مراسم روز افتتاحيه (اجلاس سران غيرمتعهدها) بعد از سخنراني‌ها، رياست جنبش از سوي محمد مرسي به محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان واگذار مي‌شود.

مهمان‌پرست درباره رياست ايران در جنبش غيرمتعهد‌ها گفت: از سه سال پيش مشخص شده بود كه رياست اجلاس براي اين دوره به عهده ايران گذاشته مي‌شود. همچنين ما براي دوره 9 ساله عضو تروييكاي نم بوديم و شش سال ديگر از اين عضويت باقي مانده است.

وي خاطر نشان كرد: ما براي چنين مسووليتي كه اهميت بسياري دارد ساختارهاي لازم طراحي كرده و آماده تقويت فعاليت‌هاي خود در اين رابطه در سازمان‌هاي و نهاد‌هاي بين‌المللي هستيم. در معاونت بين‌الملل وزارت خارجه بخشي را به موضوع تقويت فعاليت‌هاي ايران به عنوان رييس جنبش غير متعهد‌ها اختصاص داده‌ايم.

وي همچنين درباره رياست جنبش غيرمتعهد‌ها بعد از ايران گفت: رييس جنبش پس از ايران براساس تصميمي قبلي، ونزوئلا خواهد بود كه به طور رسمي اعلام خواهد شد.

سخنگوي وزارت خارجه درباره تمركز برخي كشورها بر روي موضوع سوريه گفت: اجلاس رسمي جنبش مراحل تعريف شده خود را دارد و در اجلاس كارشناسان قرار است بر روي پيش نويس سند نهايي اجلاس بحث شود كه شامل 688 بند و سه فصل است موضوعات عمومي و جهاني و مسائل منطقه‌اي از جمله‌ اين فصل‌ها است كه طبيعي است در موضوعات منطقه‌اي موضوع فلسطين،‌ عراق، افغانستان و سوريه مي‌تواند مطرح شود.

وي افزود: همه كشورها مي‌توانند نقطه نظرات خود را به پيش نويس مورد بحث اضافه كنند تا درصورت توافق در دستور كار قرار گيرد و در نهايت مجموعه پيش نويس موجب كارشناس ارشد توسط دبير كل اجلاس محمد آخوندزاده معاونت بين‌الملل وزارت خارجه به اجلاس وزراي خارجه كه در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار مي‌شود ارائه خواهد شد.

رييس جنبش غيرمتعهدها پس از ايران ونزوئلا خواهد بود.

مهمان پرست در پاسخ به اين سوال كه چه تعداد سران در اين اجلاس شركت خواهند كرد،‌ گفت: از 118 هياتي كه به طور مشخص اسامي آنها به ما رسيده تعداد سران مشخص شده است؛ البته هميشه در اجلاس‌هاي بين‌المللي هيات‌هايي كه در سطح سران هستند ممكن است تغييرات كوچكي داشته باشند كه اين مساله به يكي دو كشور محدود مي‌شود تا ديشب 27 رييس جمهور، 2 پادشاه، 8 نخست‌وزير، 9 معاون رييس جمهور، 2 رييس مجلس، 6 فرستاده ويژه سران كشورها، 25 وزير خارجه و 3 وزير در غير از امور خارجه اعلام آمادگي كردند.

وي ادامه داد: حدود 80 هيات در سطح وزير و بالاتر از وزير در اين اجلاس حضور خواهند يافت كه شركت اين تعداد از كشورها در اين سطوح نشان‌دهنده انگيزه كشورهاي عضو و عزم آنها براي فعال كردن و تاثيرگذاري جنبش در سطح روابط بين‌الملل است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به سوالي درباره ابهام در خصوص حضور هيات فلسطيني در اجلاس سران بيان كرد: كشور ميزبان براي دعوت از اعضاي اصلي و ناظر دعوت‌نامه‌هايي را ارسال مي‌كند و موظف است براساس رويه مقرر دعوت‌نامه‌هايي را ارسال كنند. از همه كشورهاي عضو و فلسطين تنها نماينده رسمي آن محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان دعوت شده كه به همراه هيات مناسبي در اين اجلاس شركت خواهد كرد. در صورتي كه دعوت ديگري بخواهد انجام شود بايد به صورت مهمان ويژه باشد كه بايد حتما مراحل خاص خود را طي كند. بايد در دفتر هماهنگي جنبش عدم تعهد در نيويورك مورد بررسي قرار گرفته و مورد تاييد همه اعضاء قرار گيرد تا اين روند صورت گيرد. تنها فردي از فلسطين به صورت رسمي براي حضور در اين اجلاس دعوت شده است جناب محمود عباس رييس دولت خودگردان فلسطين است.

يكي از پيشنهادها، تاسيس دبيرخانه براي جنبش "نم" است كه البته بايد با تاييد همه اعضاي جنبش محقق شود.

مهمان‌پرست در پاسخ به سوالي اظهار كرد: با انجام اصلاحاتي در ساختار جنبش غيرمتعهدها و پيشنهاداتي كه به اين مجموعه مي‌رسد، اين جنبش مي‌تواند به سمتي هدايت شود كه از همه ظرفيت‌هايش استفاده كند. يكي از اين پيشنهادها، تاسيس دبيرخانه براي اين جنبش است كه البته بايد با تاييد همه اعضاي جنبش محقق شود.

وي در ادامه درباره سفر رييس‌جمهور مصر به ايران و شركت در اجلاس غيرمتعهدها، گفت: آقاي مرسي به عنوان رييس فعلي جنبش غيرمتعهدها در راس هياتي عالي‌رتبه به ايران سفر مي‌كند و رياست اين جنبش را به رييس‌جمهور كشورمان تفويض خواهد كرد. درباره مدت اقامت ايشان در تهران اطلاع دقيقي فعلا ندارم، اما قطعا هيات مصري وارد ايران مي‌شود و در اجلاس و در حاشيه آن موضوعات مهمي با حضور رييس‌جمهور مصر مورد بررسي قرار خواهد گرفت و ملاقات‌هايي با مقامات ايراني خواهند داشت. همچنين برگزاري اجلاس و حضور هيات‌هاي عالي‌رتبه فرصتي است تا زمينه‌ي توسعه روابط ميان كشورها به طور دوجانبه و چندجانبه فراهم شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان درباره اعمال تحريم‌هاي يكجانبه عليه ايران و انتقاد برخي مقامات عضو جنبش غيرمتعهدها از اين مساله، تصريح كرد: اعمال تحريم‌هاي يكجانبه خلاف مقررات بين‌المللي است و اين مساله همواره از سوي جنبش غيرمتعهدها مورد تاكيد قرارگرفته است. ماهاتير محمد و ديگر شخصيت‌ها همواره نسبت به اين رفتار غيرقانوني انتقاد داشته‌اند و اين انتقادها طبيعي است. اميدواريم همه كشورهاي مستقل در كنار هم قرار گرفته و به ميزاني از اقتدار برسند كه تسليم تصميمات برخي كشورها و قدرت‌ها قرار نگيرند. معتقديم بايد روابط اقتصادي و همكاري‌هاي سياسي بين كشورهاي عضو تقويت شود تا كشورها توانايي رويارويي را با ديگر كشورهايي كه قصد دارند تصميمات‌شان را بر ما تحميل كنند داشته باشند.

اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه خلاف مقررات بين‌المللي است و اين مساله همواره از سوي جنبش غيرمتعهدها مورد تاكيد قرارگرفته است.

مهمان‌پرست درباره حضور هيات جمهوري آذربايجان در اجلاس گفت: وزير خارجه آذربايجان در اجلاس وزراي خارجه شركت مي‌كند و اميدواريم در اجلاس سران شاهد حضور هيات آذربايجان در عالي‌ترين سطح باشيم. در سفر اخيري كه آقاي عراقچي به آذربايجان داشتند مذاكرات بسيار خوبي با مقامات آذري صورت گرفته است و بسياري از ابهامات ميان دو كشور برطرف شده است.

وي درباره كميته‌ فلسطين كه قرار است در حاشيه اجلاس برگزار شود، گفت: يكي از موضوعات اصلي و مهم در دستور كار اجلاس، بحث فلسطين است. اين بحث هميشه در اجلاس‌هايي كه برگزار شده است مورد بررسي قرار گرفته و اين كميته در تهران نيز تشكيل خواهد شد و نتيجه مباحث در اين كميته در سند اجلاس مي‌آيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha