• شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91030603881
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

کتاب «نورالدین پسر ایران» بررسي شد

همایش هنر متعهد به مناسبت سوم خرداد توسط سازمان فرهنگی ـ ورزشی شهرداری بندرعباس و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری اداره کل حفظ آثار استان هرمزگان با نقد و بررسی کتاب "نورالدین پسر ایران" برگزار شد.

همایش هنر متعهد به مناسبت سوم خرداد توسط سازمان فرهنگی ـ ورزشی شهرداری بندرعباس و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری اداره کل حفظ آثار استان هرمزگان با نقد و بررسی کتاب "نورالدین پسر ایران" برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج فارس، در ابتدای این مراسم، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندعباس با تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام هادی (ع) گفت: برگزاری همایش هنر متعهد در هرمزگان می‌تواند فتح بابی برای توجه بیش‌تر به حوزه فرهنگ و هنر بویژه ادبیات پایداری باشد.

معظمی گودرزی با بیان این‌که هشت سال جنگ تحمیلی و اتفاقات پیرامون آن جای کار بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر دارد، تصریح کرد: باید بیش از پیش به مقوله جنگ توجه کرد تا رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام برای آیندگان تشریح شود.

در ادامه این مراسم، نویسنده کتاب "نورالدین پسر ایران" با خوشحالی از حضور در جلسه نقد و بررسی این کتاب، اظهار کرد: از این‌که بابت یک نقطه مشترک ارزشمند كه ادای دین به زنده نگاه داشتن خاطرات دفاع مقدس است، گرد هم جمع شده‌ایم، بسیار مسرورم.

معصومه سپهری با بیان این‌که دفاع مقدس گنجینه بزرگی بروده و این ذخایر ارزشمند از توانایی‌ها، ایمان، باور و تمامی ارزش‌هایی است که باید به دست آیندگان برسانیم، اضافه کرد: کتاب "نورالدین پسر ایران" خاطرات حضور "سیدنورالدین عافی" یکی از رزمندگان باسابقه لشکر عاشوراست که به دلیل شرایط خاص و جراحتی که در معدود رزمندگان وجود دارد، نوشته شده است.

وی ادامه داد: این کتاب خاصل پیاده کردن یک گفت‌وگوی چهل‌ساعته از گفت‌وگو با این رزمنده عالی‌قدر در سال 73 است که بنده یکی از کسانی بودم که در حوزه ادبیات پایداری شهرستان تبریز وظیفه پیاده کردن این گفت‌وگو را داشتم.

این نویسنده حوزه ادبیات پایداری با اشاره به این‌که آشنایی با نورالدین عافی باعث شد تا خاطرات این رزمنده تأثیری شگرف بر وی بگذارد، اضافه کرد: تا سال 83 بنا به دلایلی افراد مختلف نتوانستند چاپ این کتاب را به پایان برسانند که پس از پیشنهاد به بنده، با کمال میل آن را قبول کردم و پروژه روی زمین‌مانده و خاک‌خورده را احیا کردم و پس از 10 سال ناامیدی، سرانجام خاطرات این رزمنده لشکر عاشورا را در قالب کتابی به چاپ رساندیم.

سپهری با بيان این‌که اداعایی در کامل بودن و بی‌نقص بودن این کتاب ندارد، عنوان کرد: برتری این کتاب به سایر کتاب‌های این حوزه در نوع نگاه به خاطرات و بازآوری خاطرات روزهای زندگی جنگ است؛ زیرا در سایر کتاب‌ها بیش‌تر به حوادث اشاره شده تا زندگی در دوران جنگ و در این کتاب سعی در نشان دادن شجاعت و ترس، کاستی و کاملی و امید و ناامیدی در کنار هم بوده است.

نویسنده کتاب "نورالدین پسر ایران" خاطرنشان کرد: این کتاب پس از کتاب "لشکر خوبان"، دومین اثرم در حوزه ادبیات پایداری است که مرا براي ادامه دادن حرکتم در این حوزه تقویت کرد.

سپهری با بیان این‌که همواره آرزو داشته است که آثارش بویژه "نورالدین پسر ایران" در بوته نقد گذاشته شود و در مورد این کتاب اظهار نظرهایی نقادانه شود، اما هیچ‌گاه اين موضوع محقق نشده بود، اضافه کرد: این‌که برای نخستین بار از چاپ این کتاب در سال 87، جلسه نقد و بررسی کتاب "نورالدین پسر ایران" در شهر بندرعباس برگزار می‌شود، بسیار خوشحالم و آرزویی که همواره در حسرتش بودم، در این مراسم محقق شده دیدم.

او با اشاره به این‌که پس از انتشار کتاب"دا"، موج جدیدی در حوزه ادبیات پایداری به وجود آمد، افزود: نویسندگان باید از فضای تبلیغی خارج شده و قدر زحمات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را دانسته و سعی در معرفی این چهره‌هاي راه پاسداری از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی داشته باشند.

نویسنده کتاب "نورالدین پسر ایران" با اشاره به استقبال علاقه‌مندان از این کتاب، گفت: تا زمانی که یک گل از خود بوی خوشی نداشته باشد، تبلیغات وسیع هم نمی‌تواند به ماندگاری و ترویج آن در جامعه کمک كند که این قضیه در مورد کتاب "نورالدین پسر ایران" صدق می‌کند.

سپهری با قدردانی از مقام معظم رهبری در نوشتن تقریظی بر این کتاب، اضافه کرد: به قول اکثر اطرافیانم، مقام عظمای ولایت با این حرکت خود کار تمامی مسؤولان فرهنگی را یک‌تنه انجام داده و با مهر تأیید گذاشتن بر این کتاب، سبب شکوفایی آن شدند.

وی در پایان گفت: این کتاب در نهایت اخلاص و صداقت نوشته شده است و برآیند زحمات گروهی از افراد است که بدون هیچ چشم‌داشتی به فعالیت پرداخته‌اند که برای بازگو کردن بسیاری از خاطرات دیگر رزمندگان نیازمند یک نگاه و توجه جدی است.

در ادامه این مراسم که به پرسش و پاسخ حاضران در جلسه، منتقدان دعوت‌شده و نویسنده کتاب "نورالدین پسر ایران" اختصاص داشت، علی رضایی ـ منتقد حوزه فرهنگ و هنر ـ با بیان این‌که این سخن نویسنده کتاب "نورالدین پسر ایران" که در تاکنون جلسه نقد و بررسی برای این کتاب برگزار نشده، نشان‌دهنده نقطه ضعفی در حوزه فرهنگ و هنر است و از اين موضوع تأسف خوردم، اظهار کرد: در نقد نباید تنها به سمت بیان کاستی‌ها رفت؛ بلکه باید به آثار گرانقدر ارج نهاد.

او با اشاره به این‌که در شرایط کنونی محتاج بررسی آثار مختلف هستیم، اضافه کرد: مشکل نویسندگان ما پرداختن به موضوعات به شکل احساسی فارغ از واقعیت‌هاست و همین موضوع باعث شده که به طور مثال در دنیای سینما، نتوانیم به مقوله جنگ به خوبی بپردازیم و عظمت رشادت‌های رزمندگان‌مان را در طول هشت سال دفاع مقدس به درستی نشان دهیم.

رضایی با بيان این‌که سینما باعث شده که نگاه مخاطبان به جنگ کلیشه‌يی شود، اضافه کرد: انتشار کتاب "نورالدین پسر ایران" باعث شد که از نگاه سهل‌انگارانه به هشت سال دفاع مقدس پرهیز شود و به شجاعت و فداکاری رزمندگان بیش‌تر پرداخته شود و این بزرگی در حرکت‌شان را ارج نهیم.

او در ادامه بیان كرد: خوبی این کتاب این است که واقعی است و از مقام قدسی به رزمنده نزدیک نشده؛ بلکه به صورت عادی خاطرات، تلخی‌ها و زشتی‌ها و بسیاری از ناگفته‌ها را با خودش دارد.

رضایی با اشاره به این‌که در این کتاب بسیاری از ناگفته‌ها به همان زبان ساده راوی بیان شده است، گفت: سپاسگزار راوی و نویسنده کتاب هستم.

او در پایان گفت: خود راوی هم می‌گوید جنگ با این همه عظمت بسیار آبکی نشان داده می‌شود؛ لذا به قدری در سینما جنگ را لوس و دشمن را احمق نشان می‌دهند که ما نمی‌دانیم این شهدا را از کجا آورده‌ایم.

همچنین محمدمهدی فراهانی ـ منتقد حوزه اجتماعی و فرهنگ و هنر ـ گفت: "نورالدین پسر ایران" صرفاً یک کتاب خاطره نیست و کتاب‌هایی از این دست در آینده اسناد تاریخی و هویتی ملت ما خواهند بود.

وی ادامه داد: جنگ صحنه‌ای است که ناگفته‌ها و ناشناخته‌های شخصیتی یک ملت را تبیین می‌کند و در صحنه جنگ جوهره ذاتی ملل اعم از ضعف و قوت پدیدار می‌شود و تاریخ هشت‌ساله دفاع مقدس قوت، عزت و ایمان مردم ایران را به جهانیان معرفی کرد.

فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ شهدا هدایتگر است و نباید تصور کرد که این فرهنگ مربوط به گذشته است؛ بلکه این فرهنگ متعالی در آینده نیز جلوه‌گر خواهد شد.

وی عنوان کرد: در این کتاب نویسنده در واقع نمی‌خواهد به خواننده بگوید من در این روایت دست بردم و اعتماد خواننده را خدشه‌دار نمی‌کند. نويسنده به زبان راوی نزدیک مي‌شود و این اعتماد خواننده را جلب می‌کند.

این منتقد گفت: اما یک نقض هم می‌توان وارد کرد، آن هم در انتخاب واژگان است؛ مثلا نویسنده از واژه‌های بسیار معمولی و متداول در بین مردم استفاده می‌کند؛ در حالي كه استخدام واژگان و پالایش زبان است که می‌تواند ماندگاری را تضمین کند.

فراهانی در این رابطه اضافه کرد: یکی از خواسته‌هایی که در ذهن خواننده نقش می‌بندد، این است که مبادا کتاب در یک تاریخ به کار رود یا تاریخ مصرف داشته باشد؛ بنابراین این هم می‌تواند سکوی نوشته‌های بعدی باشد و هم به عنوان سند ماندگار بماند.

او در پایان گفت: در این کتاب با یک جرافیای عظیم روبه‌رو هستیم، این کتاب در واقع آیینه‌ای از صورت جنگ است که می‌توان جنگ و جایگاه رزمنده را از این دریچه به خوبی حس کرد.

در پایان این مراسم از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهردای بندرعباس از خانم‌ها: باثین،اسپید، بهرنگ‌فر، پشت مشهدی و رضایی و آقایان: انصاری فرد، پورولی، رحیمی، انصاری و نصیری به دلیل تلاش‌های‌شان در حوزه تألیف ادبیات پایداری تجلیل شد.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha