• یکشنبه / ۱ دی ۱۳۸۱ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8110-00019
  • خبرنگار : 71060

در مراسم بزرگداشت صدمين سال تولد صبا عنوان شد: گاهي ناچاريم براي هنرمندان بيمار، دخل بگردانيم اين خجالت را به كجا ببريم؟

در مراسم بزرگداشت صدمين سال تولد صبا عنوان شد: 
گاهي ناچاريم براي هنرمندان بيمار، دخل بگردانيم
 اين خجالت را به كجا ببريم؟
مراسم بزرگداشت صدمين سال تولد صبا با همكاري مركز موسيقي وزارت ارشاد انجمن موسيقي و خانه موسيقي با حضور شخصيت‌هايي چون مرتضي كاظمي، علي مرادخاني و اقشار مختلف هنري شامگاه ديروز در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران -ايسنا- در ابتداي اين مراسم، دكتر داريوش صفت، موسيقي‌دان و شاگرد صبا، درباره استاد خود گفت: چيزي كه از ابتدا حس كنجكاوي مرا در كلاس‌هاي استاد ابوالحسن صبا برانگيخت، اين بود كه شاگردان او زودتر از موقع وارد كلاس شده وبه انتظار استاد مي‌نشستند، اين امر براي من نكته جالبي بود طوري كه اين كلاس قبل از اينكه به كلاس درس شباهت داشته باشد، شبيه خانقاه‌ها يا معابد بودائي‌ها بود به گونه‌اي كه شاگردان به محض ورود در حالت تمركز قرار مي‌گرفتند. وي افزود: دليل اصلي اين كه شاگردان صبا با سرعت زيادي موسيقي را فرا مي‌گرفتند نيز همين تمركز در كلاس‌ها بود. دكتر صفت با اشاره به نظريه ابن سينا مبني بر تقليدي و تحيلي بودن آموزش خاطرنشان كرد:‌استاد صبا رفتار تلقيني داشت و به محض ورود به كلاس شاگردان فكر مي‌كردند كه يكي از مشايخ بزرگ طريقت وارد شده است. از گفتار و رفتار اين هنرمند موسيقي آرامش مي‌باريد و نيروي معنوي او شاگردانش را به خلسه و تمركز فرو مي‌برد. وي ادامه داد: صبا هيچ گاه از خود سخن نگفت، اهل غيبت و قضاوت درباره ديگران بود و زماني كه شاگردي مستعد را بازيافت پس از امتحانات سخت اخلاقي به او اسراري از موسيقي را بيان مي‌كرد و يا راجع به موسيقيدانان سخن مي‌گفت تا شاگردش دچار گمراهي نشود، اما اين اظهار نظرها هيچ گاه عمومي بيان نمي‌شد. به گزارش ايسنا در ادامه اين بزرگداشت پيام استاد فرامرز پايور كه به دليل كسالت نتوانسته بود در مراسم حضور يابد، قرائت شد. در اين پيام آمده است : با كمي تعمق در زندگي صبا دلايلي را كه از ايشان الگويي جاودانه ساخته به دست مي‌ايد، او از نظر اخلاق، توانايي و تاثيري كه در موسيقي ملي ايران بر جاي گذاشت، اين شايستگي را دارد كه از سوي ملتي، بزرگ و نمونه شناخته شود، به اميد آن كه يكي از روزهاي سال روز ملي موسيقي اعلام شود و چنين روزي چه بهتر كه تاريخ تولد يا وفات صبا باشد يا اين كه مانند بسياري ديگر از ملت‌ها شاهد نشر تمبرهاي يادگاري از تصوير سازها و هنرمندان بزرگ باشيم. برپايه اين گزارش بابك شهركي، هنرمند جوان نوازنده، به ياد استاد صبا قطعات ” زرد مليجه” و ”كاروان” استاد صبا را اجرا كرد. در ادامه مراسم نيز پيام استاد تجويي به مناسبت بزرگداشت صدمين سال تولد صبا قرائت شد. در قسمتي از اين پيام آمده است: خدمات صبا طوري نيست كه در چند كلمه قابل بيان باشد، صبا خدمات زيادي به موسيقي ايران كرد و با نوشتن چندين جلد كتاب براي ويولن، سنتور و سه تار نامش در سراسر تاريخ موسيقي ايران ماندگار شد. گزارش خبرنگار ايسنا حاكي از آن است كه دكتر قنبري نيز در اين مراسم سخنراني كرد كه سخنان وي با استقبال گسترده حاضران در جلسه مواجه شد. وي در سخنان خود با گرامي داشت ياد و خاطره صبا در حوزه موسيقي ايران، با اشاره به اين كه دغدغه صبا و هنرمندان همواره دغدغه معيشتي بوده است ياداور شد: به نام شادروان صبا پيشنهاد مي‌كنم كميته‌اي تشكيل شود كه اعضاي اين كميته هنرمندان واقعي را كه از بطن جامعه برخاسته و عمر خود را بر سر اعتلاي موسيقي ملي كشور نهاده‌اند شناسايي و تكريم كنند. وي افزود: برخي مواقع در مجالسي حضور مي‌يابيم كه براي يك هنرمندي كه عمرش را بر سر موسيقي گذاشته وامروزه به بستر بيماري افتاده است، دخل گردانيده و پول جمع مي‌كنند، آخر ما اين خجالت را به كجا ببريم؟ دكتر قنبري خطاب به مرتضي كاظمي، علي مرادخاني و ديگر مسوولان فرهنگي حاضر در مراسم گفت: مي‌دانم كه تا كنون كارها و برنامه‌هاي بزرگي انجام گرفته است، اما بايستي هنرمندان دلسوز اين كشور توسط كميته مزبور شناسائي و حمايت‌هاي مادي و معنوي از آن‌ها به عمل آيد چرا كه اين جا صحبت از قصه يك عمر تلاش خالصانه براي تعالي موسيقي ملي ماست، موسيقي ملي هم هويت‌ ما و به واقع پاره‌اي از فرهنگ ما به شمار مي‌آيد. او در ادامه هنرمندان موسيقي را سر سپرده مولا علي(ع) معرفي كرد و براي اثبات گفته‌ي خود به يكي از نخستين تصنيف‌هاي ايراني كه توسط ميرزا علي اكبر شيدا در وصف مولود كعبه سروده شده اشاره كرد. وي افزود: كم لطفان به هنر موسيقي اين را بشنوند كه محبت اهل بيت عصمت و طهارت قبل و بعد از انقلاب ندارد. دكتر قنبري تصريح كرد: من در شان موسيقي چه بگويم؟ در جايي كه ابن سينا بحث موسيقي را در دو كتاب مربوط به الهيات يعني ”نجات” و ”شفا” آورده است. اسم اصلي نجات نيز ”النجات من غرق الضلالات” است پس چه طور امكان دارد كه چيزي (موسيقي) جلوي ضلال را بگيرد، اما خود ضلال باشد. وي در پايان صحبت‌هاي خود نظارت بر مراكز آموزشي، تاسيس پژوهشگاه موسيقي، وصل و يكپارچگي دوستداران و هنرمدان موسيقي و پرهيز از افراط و تفريط را از ديگر دغدغه‌هاي صبا عنوان كرد و خواستار توجه مسئولان هنري به اين مقوله‌ها شد. دكتر قنبري همچنين درخواست كرد تا دختر شادروان صبا كه در مراسم حضور داشت، بلند شود تا حاضران به مقام شامخ پدر وي اداي احترام كنند، اين درخواست با ابراز احساسات شديد حاضران در مراسم همراه شد. براساس اين گزارش پيام دكتر قنبري مهر نيز به پاسداشت صدمين سال تولد صبا به صداي خود استاد پخش شد و پس مسعود شعاري و كامبيز گنجه‌اي برنامه دو نوازي را اجرا كردند. همچنين همايون خرم، شاگرد استاد صبا، هم به ياد استاد خودقطعاتي را با ويولن اجرا كرد. به گزارش ايسنا در پايان مراسم بزرگداشت صدمين سال تولد صبا،‌ اركستر ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني و خوانندگي عليرضا قرباني قطعاتي را ازجمله ”تو اي پري كجايي” اجرا نمود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha