به گزارش ایسنا، علاوه بر کندی حرکت قطارها؛ اختلال در حرکت قطارها نیز مزید بر علت شده و شاهد شلوغیهای عجیب که بعضا تصاویر آن در فضای مجازی و کانالهای خبری منتشر می شود، هستیم و این موضوع واکنش مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران را نیز در پی داشت و او نیز در مورد شلوغی این روزهای ایستگاههای مترو میگوید: زمانی میتوانیم از مردم انتظار داشته باشیم که با وسایل حمل و نقل عمومی تردد کنند که وسایل را به اندازه کافی در اختیار داشته باشیم و از سویی دیگر معابر و بزرگراهها نیز کافی باشد؛ چراکه به اندازه خودروها معبر نداریم. لذا باید معابر را به حد کفایت برسانیم البته نباید بیشتر از حد معمول باشد چراکه هرچه معابر افزایش پیدا کند شهروندان هم بیش از قبل با خودروی شخصی تردد خواهند کرد که این موضوع نیز بستگی به شرایط شهر و کشور دارد.
وی با بیان اینکه پیش از این راهکارهایی برای ترافیک تصویب شده که مهمترین آن توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است، تصریح می کند: شهروند باید بداند که وقتی به مترو مراجعه میکند چند دقیقه بعد سوار قطار خواهد شد نه اینکه ۳۰ دقیقه منتظر بماند؛ البته در چند سال اخیر خطوط مترو توسعه خوبی داشته است و امروز ایستگاه و ریل و خطوط داریم اما تعداد قطارها کم است. چند سال پیش قطارها طراحی شدند و از آن سال تاکنون پیشرفت فراوان و افزایش جمعیت زیادی داشتیم که باید برای قطارها و خطوط تدبیری اندیشیده شود.
با این حال موضوع وضعیت مترو به نشست خبری سخنگوی شهرداری تهران نیز رسید و مطهر محمدخانی در خصوص اختلال در خطوط مترو به کمبود ناوگان اشاره کرده و اظهار میکند: مسئله مترو مسئله پیچیده ای است و از ابتدای دوره روی این موضوع تأکید کردیم و گزارشات متعددی در مورد وضعیت شبکه مترو از ابتدای دوره وجود دارد. اقدامات بسیار خوبی از جمله اورهال قطارها صورت گرفته و حتی واگن های DC پلاس به ناوگان بازگشته است. این در حالیست که در ادوار قبل می گفتند که این قطارها قابلیت استفاده ندارند؛ اما با قابلیتهای جدید به مسیر بازگشت.
وی میافزاید: واگنهای چینی را نیز از چین دریافت خواهیم کرد و امیدواریم با همکاری دولت و پیگیری های وزارت خارجه برای تکمیل پیش پرداخت، اولین رام ها را وارد خطوط کنیم. مترو به ۳۰۰۰ هزار واگن نیاز دارد که امروز ۱۵۰۰ واگن داریم و این درحالیست که در ابتدای دوره تعداد واگنها ۱۱۰۰ مورد بود. ما تا کنون توانستیم ۴۰۰ واگن اضافه کنیم. با این شرایط، تراکم جمعیت در قطارها و ایستگاهها بیشتر میشود که شرمندگی ما را به دنبال دارد اما تمام تلاش معاونت حمل و نقل و شرکت واگن سازی بر این است که از تمام مسیرهای ممکن تأمین واگنها را دنبال کنند.
کمبود واگن و شلوغی ایستگاههای مترو به دلیل فرار شهروندان از ترافیک آخر سال یکی از دلایل بروز ترافیک در شهر زیر زمینی است؛ البته محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد وضعیت ترافیک تهران میگوید: در روزهای پایانی سال ترافیک ورودی از شهرهای اطراف به تهران که عدهای برای کار و عدهای برای خرید به تهران میآیند و همچنین تعداد مسافربرهای شخصی با پلاک غیر از تهران به شدت افزایش یافته است که علاوه بر این مورد، شاهد ترافیک آخر سال نیز هستیم که مجموع این موارد ترافیک فزایندهای را ایجاد کرده است.
وی ادامه میدهد: این در حالیست که شبکه مترو تحت تاثیر از این ترافیک است و خرابیها در خطوط از جمله خط ۴ مترو که موجب انتقال قطار به پایانه نیز شد، مزید بر علت است. در حال حاضر حداکثر اعزام فوق العاده را داریم و در حالی که شاهد کمبود شدید قطار و قطعه هستیم، راهبرها با چنگ و دندان کار میکنند.
با این حال جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به خرابیهای اخیر قطارهای مترو در خطوط مختف و ازدحام جمعیت در ایستگاه های مترو به ایسنا میگوید: در آخرین روزهای سال هستیم و طبیعتا شاهد تردد بیشتر مردم در سطح شهر خواهیم بود و همزمانی این روزها با ماه رمضان که ساعات کاری کوتاه تر است طبیعتا فشار بر شبکه حمل و نقل بیشتر خواهد بود و از مدیران حوزه حمل ونقل خواستهایم که به خصوص در این روزها، بازدیدهای مرتبی از ناوگان داشته باشند به نحوی که شاهد خرابی کمتر باشیم و تعمیرات پیشگیرانه نیز میتواند موثر باشد؛ البته با این حال بررسیها نشان داد که شرکت بهره برداری مترو نیز به جد در حال رفع مشکلات است.
انتهای پیام
نظرات