• چهارشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403121510560
  • خبرنگار : 71368

ترافیک در مترو

ترافیک در مترو
عکس تزئینی است

در روزهای پایانی سال، تنها راه فرار از ترافیک سرسام آور در معابر پایتخت، استفاده از متروست تا با استفاده از شهر زیرزمینی آنهم بدون ترافیک بتوانی به مقصد برسی؛ اما این روزها شهر زیر زمینی پایتخت هم دچار ترافیک شده؛ بگونه‌ای که بسیاری از مترو سوارها عطای مترو را به لقایش بخشیده‌اند و ترجیح می‌دهند که یا با خودرو و یا با سایر مدهای حمل و نقلی تردد کنند و همین مسئله نیز ترافیک تهران را چند برابر کرده است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر کندی حرکت قطارها؛ اختلال در حرکت قطارها نیز مزید بر علت شده و شاهد شلوغی‌های عجیب که بعضا تصاویر آن در فضای مجازی و کانالهای خبری منتشر می شود، هستیم و این موضوع واکنش مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران را نیز در پی داشت و او نیز در مورد شلوغی این روزهای ایستگاه‌های مترو می‌گوید: زمانی می‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که با وسایل حمل و نقل عمومی تردد کنند که وسایل را به اندازه کافی در اختیار داشته باشیم و از سویی دیگر معابر و بزرگراه‌ها نیز کافی باشد؛ چراکه به اندازه خودروها معبر نداریم. لذا باید معابر را به حد کفایت برسانیم البته نباید بیشتر از حد معمول باشد چراکه هرچه معابر افزایش پیدا کند شهروندان هم بیش از قبل با خودروی شخصی تردد خواهند کرد که این موضوع نیز بستگی به شرایط شهر و کشور دارد.

وی با بیان اینکه پیش از این راهکارهایی برای ترافیک تصویب شده که مهمترین آن توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است، تصریح می کند: شهروند باید بداند که وقتی به مترو مراجعه می‌کند چند دقیقه بعد سوار قطار خواهد شد نه اینکه ۳۰ دقیقه منتظر بماند؛ البته در چند سال اخیر خطوط مترو توسعه خوبی داشته است و  امروز ایستگاه و ریل و خطوط داریم اما تعداد قطارها کم است. چند سال پیش قطارها طراحی شدند و از آن سال تاکنون پیشرفت فراوان و افزایش جمعیت زیادی داشتیم که باید برای قطارها و خطوط تدبیری اندیشیده شود. 

با این حال موضوع وضعیت مترو به نشست خبری سخنگوی شهرداری تهران نیز رسید و مطهر محمدخانی در خصوص اختلال در خطوط مترو به کمبود ناوگان اشاره کرده و اظهار می‌کند: مسئله مترو مسئله پیچیده ای است و از ابتدای دوره روی این موضوع تأکید کردیم و گزارشات متعددی در مورد وضعیت شبکه مترو از ابتدای دوره وجود دارد. اقدامات بسیار خوبی از جمله اورهال قطارها صورت گرفته و حتی واگن های DC پلاس به ناوگان بازگشته است. این در حالیست که در ادوار قبل می گفتند که این قطارها قابلیت استفاده ندارند؛ اما با قابلیت‌های جدید به مسیر بازگشت.

وی می‌افزاید: واگن‌های چینی را نیز از چین دریافت خواهیم کرد و امیدواریم با همکاری دولت و پیگیری های وزارت خارجه برای تکمیل پیش پرداخت، اولین رام ها را وارد خطوط کنیم. مترو به ۳۰۰۰ هزار واگن نیاز دارد که امروز ۱۵۰۰ واگن داریم و این درحالیست که در ابتدای دوره تعداد واگن‌ها ۱۱۰۰ مورد بود. ما تا کنون توانستیم ۴۰۰ واگن اضافه کنیم. با این شرایط، تراکم جمعیت در قطارها و ایستگاه‌ها بیشتر می‌شود که شرمندگی ما را به دنبال دارد اما تمام تلاش معاونت حمل و نقل و شرکت واگن سازی بر این است که از تمام مسیرهای ممکن تأمین واگن‌ها را دنبال کنند.

کمبود واگن و شلوغی ایستگاه‌های مترو به دلیل فرار شهروندان از ترافیک آخر سال یکی از دلایل بروز ترافیک در شهر زیر زمینی است؛ البته محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد وضعیت ترافیک تهران می‌گوید: در روزهای پایانی سال ترافیک ورودی از شهرهای اطراف به تهران که عده‌ای برای کار و عده‌ای برای خرید به تهران می‌آیند و همچنین تعداد مسافربرهای شخصی با پلاک غیر از تهران به شدت افزایش یافته است که علاوه بر این مورد، شاهد ترافیک آخر سال نیز هستیم که مجموع این موارد ترافیک فزاینده‌ای را ایجاد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: این در حالیست که شبکه مترو تحت تاثیر از این ترافیک است و خرابی‌ها در خطوط از جمله خط ۴ مترو که موجب انتقال قطار به پایانه نیز شد، مزید بر علت است. در حال حاضر حداکثر اعزام فوق العاده را داریم و در حالی که شاهد کمبود شدید قطار و قطعه هستیم، راهبرها با چنگ و دندان کار می‌کنند.

با این حال جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به خرابی‌های اخیر قطارهای مترو در خطوط مختف و ازدحام جمعیت در ایستگاه های مترو به ایسنا می‌گوید: در آخرین روزهای سال هستیم و طبیعتا شاهد تردد بیشتر مردم در سطح شهر خواهیم بود و همزمانی این روزها با ماه رمضان که ساعات کاری کوتاه تر است طبیعتا فشار بر شبکه حمل و نقل بیشتر خواهد بود و از مدیران حوزه حمل ونقل خواسته‌ایم که به خصوص در این روزها، بازدیدهای مرتبی از ناوگان داشته باشند به نحوی که شاهد خرابی کمتر باشیم و تعمیرات پیشگیرانه نیز می‌تواند موثر باشد؛ البته با این حال بررسی‌ها نشان داد که شرکت بهره برداری مترو نیز به جد در حال رفع مشکلات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha