سیدمحمد الحسینی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص تجربیات حاصل از مسابقات مناظره دانشجویی که هرساله به همت جهاد دانشگاهی در سراسر کشور برگزار میشود، اظهار کرد: پس از پایان مناظرات اکثر دانشجویان ارتباط خود را با اساتید داور حفظ میکنند و ادامه میدهند که بیانگر جذابیت مسابقات است. برخی دانشجویان نیز اینگونه عنوان میکنند که با شرکت در مسابقات مناظره معنای واقعی دانشجو بودن را احساس کردهاند.
وی با بیان اینکه عرصه گفتمان و گفتوگو در ذات دانشگاههاست و باید ایجاد و تقویت شود، افزود: سیطره سنگین برنامههای درسی در نظام آموزشی، چه قبل از دانشگاه و چه بعد از آن، اجازه اینگونه فعالیتها را به دانشجو نمیدهد و به نوعی آموزش را یک طرفه کرده است.
الحسینی با تاکید بر اینکه عرصه مسابقات مناظره نشان داده است که دانشجو در قالب این فعالیتها وادار به جوشش شده و چشمه دانش از حالت عادتوار بودن خارج میشود، افزود: ایجاد این رویه موجب خواهد شد که دانشجو به دنبال فهم بیشتر و کمال و درک بهتر از علم باشد.
وی به تاثیرگذاری این رویدادها در سطوح مدیریتی اشاره کرد و گفت: مسئولان استانی به تاثیرگذاری این رویداد علمی اعتقاد دارند، اما باور ندارند. متاسفانه ساختار نظام آموزشی و دانشگاهها ساختار بوروکراتیزه شده داناییمحور نیست، در واقع یک سلسله مراتبی در دانشگاهها وجود دارد که از وزارتخانه آغاز میشود و دانشجو در قاعده این هرم قرار میگیرد و کسانی در قاعده هستند باید بپذیرند، بشنوند و بر همان اساس عمل کنند در حالی که نظام داناییمحور، نظام گفتوگومحور و نظامی عقلانیت محور است.
وی افزود: نظام داناییمحور نظامی است که در سایه آن و در عرصهای که بوجود میآورد، چالشها کشف و به محلی برای مناظره و گفتوگو تبدیل میشوند. در این صورت است که علم میتواند کارکردی شود و به مسائل معنا دهد، البته در حوزه علوم پایه و صنعت این اتفاق افتاده است، اما در علوم اجتماعی و فرهنگی، هنر و ادبیات، فلسفه و ... نیاز به تقویت این رویدادهاست تا طعم و معنای فرهنگی این عرصه به جامعه چشانده شده و دیده شود.
رئیس هیات داوران مسابقات مناظره دانشجویی استان مرکزی با اشاره به فعال کردن چنین ظرفیتی در حوزه دانشآموزی استان گفت: مسابقات مناظره دانشآموزی به ابتکار سازمان دانشآموزی اداره کل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفته است.
وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاهها به عنوان اسناد بالادستی که به اجرایی شدن برنامههایی همچون رویداد مسابقات مناظره دانشآموزی تشویق می کند و تکلیفی که در عرصه تعلیم و تربیت بر عهده متولیان وجود دارد، ما را بر این داشت که مسابقات مناظره دانشآموزی را به صورت آزمایشی برگزار کنیم که نتایج بسیار خوبی در برداشت.
الحسینی عدم حمایت سازمانهای مختلف را، نقص موجود در مسیر برگزاری این مسابقات دانست و گفت: صرف حضور صوری مدیران و عکس گرفتن در افتتاحیه و اختتامیه این رویدادها کافی نیست و باید حضور موثر و حمایت واقعی صورت گیرد. برای رشد دانشجویان، در هر مسئولیتی که هستیم باید به جامعه دانشجویی احترام گذاشته و پای علم بنشینیم، موضوعی که کمتر اتفاق میافتد.
وی تصریح کرد: اینکه نهادهای اجتماعی، فرهنگی و تربیتی باید در مسابقات مناظره حضور پیدا کنند و این اهتمام را داشته باشند که این مناظرات برای سازمان آنها فایده دارد، اتفاقی است که کمتر دیده شده است در حالی که انتظار می رود شاهد حضور آنها باشیم.
الحسینی اظهار کرد: وقتی دانشجویان امروز را با دانشجویان اوایل انقلاب که اهل مناظره و نقد و خواندن و نوشتن بودند مقایسه میکنیم، خواهیم دید که دانشجویان امروز کمتر میخوانند، کمتر مینویسند و کمتر گفتوگو میکنند که حذف این سه مرحله موجب میشود که دانشجوی با بینش در دانشگاهها تربیت نشود که در این صورت عرصه گفتوگو به فراموشی سپرده میشود.
وی تاکید کرد: دانشجوی با بینش، دانشجویی است که اهل فهم است و فهم، صرفا در سایه نوشتن، خواندن، گفتوگو و نقد ایجاد میشود که لازم است این عرصه تقویت شده و این مسابقات نیز تلنگر و تذکری در این حوزه است که امید است شنیده شود.
انتهای پیام
نظرات