پریسا خسروتاش در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه اختلال نارساخوانی یا دیسلکسیا یک اختلال یادگیری خاص است که بر مهارتهای خواندن و املای صحیح و روان کلمات اثر میگذارد، اظهار کرد: کودکان نارساخوان علاوه بر مشکلاتی که در حیطه خواندن دارند، مشکلات و چالشهایی در ارتباط با املاءنویسی نیز تجربه میکنند. یادگیری املاء میتواند برای هر کسی چالش برانگیز باشد، اما این چالشها برای کودکان نارساخوان بسیار بیشتر است. در این راستا اما، والدین و معلمان میتوانند جهت غلبه بر این چالشها، با راهکارهایی به کودک کمک کنند.
وی در ادامه به ارائه راهکارهایی جهت کمک به املاءنویسی کودکان نارساخوان که سالهای اولیه دوره ابتدایی را میگذرانند، پرداخت و در این راستا به والدین پیشنهاد کرد تا بازیهای تکرار کلمات را برای تقویت حافظه شنیداری انجام دهند؛ سه کلمه را برای کودک بیان و از کودک بخواهند پس از این که هر سه کلمه را گفتید، آنها را تکرار کند. سپس چهار کلمه بگویید و کودک تکرار کند و به همین ترتیب پیش بروید تا باعث تقویت حافظه شنیداری کودک شوید.
این درمانگر اختلالات یادگیری به تاثیر بازیهای تکرار جملات جهت تقویت حافظه شنیداری کودک اشاره کرد و گفت: یک جمله به کودک بگویید و از او بخواهید تا آن را تکرار کند. سپس دو جمله بگویید تا آنها را تکرار کند، سپس سه جمله و گاهی جملات بیشتر را وارد بازی کنید. این تمرین، باعث تقویت حافظه شنیداری کودک میشود و تقویت حافظه شنیداری در هنگام املا نوشتن، بسیار کمککننده خواهد بود.
خسروتاش با بیان اینکه چند نفر از دوستان کودکتان را به منزل خود دعوت کنید و بازی بین آنها ترتیب دهید، در توضیح بیشتر این راهکار گفت: به این صورت که نفر اول یک کلمه بگوید و نفر دوم همان کلمه را تکرار کند و کلمه دیگری که برای آن فضا مناسب است را به آن اضافه کند. نفر سوم دو کلمه قبلی را تکرار کند و کلمه دیگری را که مناسب آن فضا است به کلمات قبلی اضافه کند؛ به همین ترتیب پیش بروند. این بازی نیز باعث تقویت حافظه شنیداری و بهبود عملکرد شنیداری کودک خواهد شد.
وی ادامه داد: بازی قبلی را در جمع دوستان کودک با استفاده از بازی جملات پیش ببرید: کودک اول جملهای بگوید مانند اینکه «من داشتم توی پارک نزدیک خونمون بازی میکردم»؛ نفر دوم یک جمله اضافه میکند و میگوید «من داشتم توی پارک نزدیک خونمون بازی میکردم که یکی از دوستامو دیدم که داشت با توپش بازی میکرد». نفر سوم جمله دیگری اضافه میکند و میگوید «من داشتم توی پارک نزدیک خونمون بازی میکردم که یکی از دوستامو دیدم که داشت با توپش بازی میکرد، منم رفتم سمتش و گفتم بیا با هم بازی کنیم» و... این بازی که بازی ترکیب جملات نام دارد، باعث تقویت حافظه شنیداری میشود و تقویت حافظه شنیداری نیز باعث عملکرد بهینهتر در املاءنویسی خواهد شد.
این درمانگر اختلالات یادگیری از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه را «تمرین نحوه صحیح در دست گرفتن مداد با کودک» عنوان کرد و گفت: کودکان دارای اختلال یادگیری خاص، معمولا در نحوه صحیح در دست گرفتن مداد دچار مشکل هستند. مداد باید بین انگشت شست و انگشت اشاره قرار گرفته باشد و کودک بالاتر از قسمت تراشیده شده مداد را در دست بگیرد. این نحوه صحیح مداد در دست گرفتن را با کودک تمرین کنید.
خسروتاش ادامه داد: کلمات طولانی را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید این کار باعث میشود تا کودک چالش کمتری با کلمات داشته باشد و احساس دلهره و ترس کمتری در هنگام خواندن و نوشتن کلمات تجربه کند. در صورت انجام این عملکرد، کلمه به بخشهای متفاوت تقسیم میشود و با تمرین هر بخش، کودک اعتماد به نفس خود را بالا میبرد و در نتیجه بر روی برایند نهایی خواندن و نوشتن کودک اثر مثبت خواهد داشت. به طور مثال کلمه آموزگار را به دو بخش "آموز" و "گار" تقسیم میکنیم تا با این روش و بخش بخش کردن کلمه، یادگیری این کلمه آسانتر شود.
وی با ذکر این توصیه به والدین که برای غلبه بر چالش کودکان نارساخوان باید صبور باشید، افزود: یادگیری املاء نیاز به تمرین و گذر زمان دارد. اگر پیشرفت کودک نارساخوان خیلی سریع نیست، ناامید نشوید و مطمئن باشید که با صبوری و ممارست، نتایج مثبتی را مشاهده خواهید کرد. املاء را سرگرمکننده کنید و باز های املایی انجام دهید؛ سعی کنید حین انجام املاء از روشهای سرگرمکننده و بازیهایی استفاده کنید تا با همراه شدن املاء با این بازیها، دیدگاه کودک نسبت به املاء تغییر و حس خوشایندی را نسبت به املاء تجربه کند.
این درمانگر اختلالات یادگیری تاکید کرد: تمرین منظم و روزانه را فراموش نکنید؛ هر روز زمانی را برای تمرین املاء اختصاص دهید. تمرین مداوم، جهت بهبود عملکرد املایی کودک ضروری است. دستاوردهای کوچک کودک را ببینید و اعتماد به نفس کودک را تشویق کنید؛ حتی کوچکترین پیشرفت کودک را در نظر داشته باشید و برای هر گامی که پیشرفتی در عملکرد کودک مشاهده شد، او را تشویق کنید.
خسروتاش در ادامه با اشاره به اینکه از برنامههای آنلاین خواندن و املاء نوشتن بهره بگیرید، توصیه کرد: سعی کنید منابع اضافی را در این زمینه جستجو کنید و از برنامههایی با این ویژگی جهت تقویت املای کودک بهره بگیرید. نوشتن بر روی ماسه نرم یا خاک را تمرین کنید: از کودک بخواهید بر روی محلی که ماسه نرم یا خاک نرم وجود دارد به کمک تکه چوبی، خطوطی را ترسیم کند و شکل حروف مختلف را رسم کند. از تخته سیاه و گچ نرم استفاده کنید؛ گچ نرمی در اختیار کودک قرار دهید تا به دلخواه خود آنچه دوست دارد را روی تخته سیاه بکشد.
وی در ادامه توصیه کرد که از فعالیتهایی برای تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست کودک استفاده کنید؛ از فعالیتهایی مانند خمیر بازی، مچاله کردن روزنامه یا کاغذ باطله، قیچی کردن کاغذ، باز و بسته کردن پیچ و مهره، بازی با گل رس و ساختن وسایلی با گل، بهره بگیرید، چراکه این فعالیتها به بهبود عملکرد عضلات کودک کمک خواهد کرد و باعث بهبود عملکرد املایی کودک نارساخوان میشود. خواب کودک را چک کنید و مطمئن شوید که کودک خواب کافی داشته باشد، زیرا کمخوابی میتواند بر روی نحوه املاءنویسی کودک اثری منفی به جا بگذارد.
خسروتاش در ادامه افزود: بازیها، معماها و فعالیتهای تعاملی را به تمرین املا اضافه کنید؛ با یک جستجوی ساده در منابع آموزشی روز دنیا میتوانید بازیها و معماهای مناسبی در این زمینه پیدا و آن را با کودک تمرین کنید. کودک را در معرض کتابها، مجلات و مواد خواندنی مناسب سن او قرار دهید؛ با این کار، کودک با مواد خواندنی متفاوت ارتباط برقرار میکند و خزانه واژگانش گسترش مییابد و مهارتهای املایی بهتری را کسب خواهد کرد.
وی همچنین در ادامه با ذکر این توصیه که با کودک تمرین بلند خواندن را انجام دهید، گفت: بلند خواندن به کودک کمک میکند تا با تلفظ صحیح کلمات آشنا شود، تکنیکهای داستانگویی را بشناسد و مهارتهای املایی خود را بهبود بخشد.
انتهای پیام
نظرات