محمدانور بجارزهی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، زرآباد، و قصرقند با وسعت ۳۴ هزار کیلومترمربع و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت با یک هزار روستا بدترین وضعیت فضاهای آموزشی در کشور را دارند و باید هر چه سریعتر وزارت آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مشکلات کمبود فضای آموزشی و امکانات را مرتفع کنند.
وی بر ساخت حداقل ۱۰۰ مدرسه شبانه روزی دخترانه و پسرانه در مقطع دوره اول و دوره دوم در مراکز بخشها و شهرها، روستاهای پرجمعیت و دهستانهای ۶ شهرستان جنوب سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: هم اینک ۶۰ درصد دانش آموزان دختر بعد از دوران ابتدایی به دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل می کنند.
وی با بیان اینکه ایجاد مدارس شبانهروزی به عنوان یک راهکار مؤثر برای کاهش تعداد بازماندگان از تحصیل و جلوگیری از ترک تحصیل مورد توجه ویژهای قرار گیرد، افزود: متاسفانه علاوه بر فضای آموزشی مشکل نیروی انسانی در این منطقه بیداد میکند بطوریکه کلاسهای درس چابهار و دشتیاری یک معلم در ۲ شیفت کاری انجام وظیفه میکند.
وی با بیان اینکه استخدام حداقل پنج هزار نیروی انسانی بومی جدید و کارآمد مورد نیاز شدید این ۶ شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در استخدام های چند سال اخیر و نیروهای موجود گذشته اکثرا به سایر نقاط خوش آب و هوا انتقال شده اند و کلاس ها با مشکل جدی رو به رو و با کمبود شدید معلم مواجه هستند.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد اندک مدارس موجود حوزه انتخابیه چابهار فاقد انشعاب آب، برق، تلفن، حصارکشی، کلاس های فرسوده و خشتی گلی، استیجاری، کانکس(کلاس آهنی پیش ساخته فاقد امکانات) و فاقد محوطه سازی و حتی پنجره کلاس های درس فاقد شیشه و یا از یک پنکه محروم و کولر هستند که فضای نامناسب آن در شان دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور نیست.
بجارزهی بیان کرد: انتظار می رود مشکلات حوزه آموزش و پرورش جدی گرفته شود و وزارت آموزش و پرورش ورود جدی به حل مشکلات مدارس استان سیستان وبلوچستان به ویژه حوزه انتخابیه چابهار داشته باشد.
وی گفت: نباید سالها شعار برای حل مشکلات مدارس داد ولی در عمل سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در جنوب سیستان وبلوچستان به نصف میانگین کشوری نرسد.
وی ادامه داد: چابهار که به عنوان مرکز تجارت و اقتصاد از آن یاد می شود سرانه فضای آموزشی در شهر چابهار حدود ۳۰ سانتیمترمربع به ازای هر دانش آموز است که این اصلا قابل قبول نیست.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحصیل دانش آموزان در یک کلاس چند پایه با یک معلم یکی از مشکلات اساسی است که افت تحصیلی شدیدی را به همراه دارد و همه دانش آموزان ۶ پایه به دلیل نبود جا و امکانات تفریحی و ورزشی مجبورند تمام ساعات حضور در مدرسه را در یک کلاس نشسته و مطالب دروس هر ۶ پایه را گوش کنند.
بجارزهی گفت: دانش آموزان ۶ پایه در یک کلاس با سنین مختلف و مختلط اصلا نمی دانند چه چیزی را بیاموزند و روز بعد کدام درس را چگونه آغاز کنند.
وی بیان کرد: شعار عدالت آموزشی زمانی در این منطقه اجرایی می شود که از هم اکنون در سطح مناطق شهری وروستایی شهرستانهای چابهار، نیکشهر، زرآباد، قصرقند، دشتیاری و کنارک ساخت و تجهیز سالانه یک هزار کلاس درس برای هر شهرستان تامین اعتبار و اجرایی شود آنوقت می توان ادعا کرد که بعد از چند سال با ساخت هفت هزار کلاس درس جدید سرانه فضای آموزشی این منطقه به میانگین کشوری برسد.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی خواستار مشارکت شرکت های پتروشیمی، فولاد، قرارگاه خاتم الانبیاء و شیلات، شرکت نفت، بانکها و موسسات و کارخانههای بزرگ و کوچک و صنایع مختلف در ساخت بیش از هفت هزار کلاس درس شد.
انتهای پیام
نظرات