سید عیسی سهرابی یکشنبه، ۱۶ دی در دیدار با سرپرست اداره کل کتابخانههای عمومی لرستان بیان کرد: آموزش و پرورش مجموعهای از ارزشهای علمی، عملی، هنری، اجتماعی و اخلاقی است و به وسیله همین ارزشها بوده که تمام فعالیتها مورد سنجش قرار میگیرد و ارزشیابی میشود.
وی اظهار کرد: پس از نهاد اولیه تعلیم و تربیت یعنی خانواده، مدرسه وظیفه انتقال این ارزشها را به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر عهده دارد.
سهرابی یادآور شد: ایجاد علاقه و عادت به مطالعه وظیفه مشترک خانواده و مدرسه است و مدرسه به عنوان نهاد اصلی پیادهسازی و مکان اجرای فلسفه آموزش و پرورش نقش پر رنگی در فرهنگ سازی دارد.
وی ادامه داد: برای ایجاد عادت مطالعه لازم است و برنامه درسی، روش تدریس و حتی فضای فیزیکی متناسب با این هدف ارزشمند مورد بارنگری قرار گیرد.
این مسئول گفت: فراگیری ارزشهای آموزشی و فرهنگی از راه مشاهده، تقلید و شرکت در فعالیتهای اجتماعی اتفاق میافتد.
سهرابی با بیان اینکه ارتیاط مدارس و کتابخانههای عمومی باید بیشتر شود، اظهار کرد: مطالعه و کتابخوانی در اسناد بالادستی مانند سند برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین و همچنین در اهداف دورههای تحصیلی مورد تاکید است.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: اولین شرط در این زمینه توجه به کتابخانههای مستقل و کتابخانههای کلاسی و غنا بخشیدن به آنها است.
حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، سرپرست اداره کل کتابخانههای عمومی لرستان نیز در این دیدار گفت: آموزش و پرورش و کتابخانههای عمومی اهداف مشترک و مشابه دارند و برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی باید روی دانشآموزان تمرکز کرد و این مهم با تعامل و همکاری نزدیک دو سازمان تحقق خواهد یافت.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش یکی از اعضای اصلی انجمن کتابخانههای عمومی بوده و در پیشبرد اهداف آن نقش مؤثری دارد؛ آموزش و پرورش قشر بزرگی از جامعه را تحت پوشش قرار داده و ظرفیت قابل توجهی در ترویج فرهنگ مطالعه دارد. میتوان از این ظرفیت در ایجاد احساس نیاز به مطالعه بین تمامی اقشار استفاده کرد.
این مسئول تصریح کرد: دانشآموزان بخش مهمی از اعضای کتابخانههای عمومی استان را تشکیل میدهند و توسعه فعالیتهای فرهنگی بسیاز لازم و ضروری است.
سبزیان در پایان با اشاره به اهداف مشترک دو نهاد کتابخانههای عمومی و آموزش و پرورش بر اهمیت هم افزایی در انجام فعالیتهای فرهنگی و کتابخوانی تأکید کرد.
انتهای پیام
نظرات