• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403080503140
  • خبرنگار : 50290

شهردار گرگاب:

هر توسعه‌ای از مسیر فرهنگ اتفاق می‌افتد

هر توسعه‌ای از مسیر فرهنگ اتفاق می‌افتد

ایسنا/اصفهان «تأسیس مرکز دانش و خلاقیت به‌عنوان یک مرکز حمایتی درجهت نخبه‌پروری و همچنین تأسیس «فرهنگسرای مرحوم روح‌الامین» و «فرهنگسرای هنر»، ازجمله اقدامات مهم فرهنگی شهرداری گرگاب است.»

روح‌الله شاهرجبیان، شهردار گرگاب در گفت‌وگو با ایسنا و ضمن اشاره به این اقدام مهم فرهنگی در شهر گرگاب به این نکته نیز تأکید کرد که «اصلاح فرهنگ و فرهنگ‌سازی، مقدمۀ هرنوع پیشرفتی است؛ ضمن اینکه در حوزۀ فرهنگ باید از شعار و سلیقه فاصله گرفت، چراکه آفتی برای حوزه‌های فرهنگی است و آنچه باید  موردتوجه قرار گیرد نگاه واحد در موضوعات فرهنگی است.»

او همچنین اشاره دارد که  «باید افرادی را در نهادهای مختلف شهری به خدمت گمارد که از جنس تحول‌خواهان مثبت باشند تا حلقه‌های مفقودۀ موجود با اقدامات مثبت و تحولگرایانۀ این افراد در دوره‌های بعد نیز ادامه یافته و پرورش یابند.»

هر توسعه‌ای از مسیر فرهنگ اتفاق می‌افتد

شهردار گرگاب اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که اگر به مباحث حوزۀ فرهنگ پرداخته شده و اصلاحاتی در آن‌ها انجام شود لزومی به مداخلۀ زیاد در سایر زمینه‌ها نیست و این موضوع قطعاً در مباحث دیگر نیز به‌صورت سلسله‌وار رخ خواهد داد؛ به همین دلیل با حضور من به‌عنوان شهردار گرگاب، این چشم‌انداز تعریف شد که گرگاب باید در کوتاه‌مدت به دومین شهر توسعه‌یافتۀ شهرستان شاهین‌شهر تبدیل شود و قطعاً برای این منظور باید زمینه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و غیره، لحاظ می‌شد.

او ادامه داد: باید اشاره کنم که گرگاب نزدیک به دودهه قبل به شهر تبدیل‌شد ولی شهرنشینی بیش از شهروندی در این شهر رواج داشت، درحالی‌که مباحث شهروندی ازنظر رفتارهای اجتماعی، فرهنگی، مسئولیت‌پذیری و مباحثی از این نوع، با مباحث شهرنشینی بسیار متفاوت است. ضمن اینکه در حوزه‌های مختلف زیرساختی ازجمله عمرانی، فرهنگی و اجتماعی نیز عقب‌ماندگی‌های بسیاری در این شهر دیده می‌شد.  

شاهرجبیان که از سه‌سال قبل به‌عنوان شهردار شهر گرگاب فعالیت دارد، با بیان اینکه در زمان پذیرش این مسئولیت، شهر گرگاب در حوزۀ فرهنگی از فرهنگسرا برخوردار نبود، بیان کرد: در این مدت علاوه‌بر تأسیس مرکز دانش و خلاقیت در گرگاب، دو فرهنگسرای فعال نیز در این شهر ایجاد شد که در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی بسیار فعال‌اند. اولین فرهنگسرای شهر گرگاب به نام واقف ساختمان یعنی «فرهنگسرای مرحوم روح‌الامین» نامیده شده و دومین فرهنگسرا به نام «فرهنگسرای هنر» در حمام تاریخی شهر گرگاب فعال است.

او گفت: زمانی که درخصوص تأسیس فرهنگسرا در شهر گرگاب تصمیم گرفته شد، عده‌ای تأکید داشتند که این اقدام در گرگاب جواب نمی‌دهد و با ذائقۀ مردم همسو نیست؛ اما تنها با گذشت سه‌ماه از زمان تأسیس اولین فرهنگسرا، تعداد ۴۰۰ نفر از شهروندان گرگاب برای بهره‌مندی از کلاس‌های مختلفِ آن ثبت‌نام کردند و استقبال به‌حدی بود که دیگر گنجایشی برای پذیرش علاقه‌مندان وجود نداشت؛ البته درحال تلاش هستیم تا به بهترین نقطۀ مطلوب برسد.

شهردار گرگاب با اشاره به تأسیس مرکز دانش و خلاقیت در گرگاب به‌عنوان یک مرکز حمایتی درجهت نخبه‌پروری در این شهر که یکی دیگر از اقدامات مهم فرهنگی شهرداری گرگاب است، افزود: نسل جوان و نخبۀ ما در حوزه‌های مختلف، ایده‌های نو و خلاقانه‌ای دارند، ولی به شرایطی برای ارائه و ساخته و پرداخته‌شدن و درنتیجه، اجرا و عملیاتی‌شدن ایده‌های خود نیاز دارند. به‌همین منظور تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری گرگاب و پارک علمی تحقیقات مستقر در دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد و به‌این‌ترتیب مرکز دانش و خلاقیت تأسیس شد که در محل فرهنگسرای مرحوم روح‌الامین شهرداری گرگاب فعالیت دارد.

هر توسعه‌ای از مسیر فرهنگ اتفاق می‌افتد

او با بیان اینکه رهاشدن نخبگان و عدم بسترسازی‌های لازم برای آنها یکی از خلاءهای موجود در کشور است، به شیوۀ فعالیت‌ مرکز دانش و خلاقیت در شهر گرگاب اشاره و بیان کرد: در فرآیند تبدیل ایده به اجرا، همۀ هزینه‌ها رایگان است و کمک‌های مالی به ایده‌پرداز نیز انجام می‌شود؛ درواقع مرحلۀ مقدماتی ارائه ایده ازسوی شهرداری گرگاب حمایت می‌شود و بعد از ارزیابی ایده توسط کارشناسان پارک علمی تحقیقاتی، در مرحلۀ دوم که به ابزار و تجهیزات نیاز است ایده‌پرداز ازسوی پارک علمی تحقیقاتی واقع در دانشگاه صنعتی اصفهان حمایت خواهد شد تا ایدۀ او به مرحلۀ اجرا برسد.

شاهرجبیان که پیش‌ازاین و در زمان مسئولیتش به‌عنوان رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر نیز مرکز دانش و خلاقیت را در فرهنگسرای اشراق آن شهر راه‌اندازی بود، تصریح کرد: متأسفانه فعالیت‌ها در بسیاری از نهادها قائم‌به‌شخص است و پایان مسئولیت یک فرد در یک نهاد به‌منزلۀ پایان فعالیت‌هایی است که در آن دوره انجام شده و این موضوع یک معضل در سراسر کشور است؛ سرنوشت مرکز دانش و خلاقیت در شاهین‌شهر نیز چنین بود و متأسفانه تعطیل شد.

شهردار گرگاب با بیان اینکه فرایندهای سازمانی در حوزه‌های تحولگرای ایران تاحدود زیادی شخص‌محور است، اضافه کرد: باید افرادی را در نهادهای مختلف شهری به خدمت گمارد که از جنس تحول‌خواهان مثبت باشند تا حلقه‌های مفقودۀ موجود با اقدامات مثبت و تحولگرایانۀ این افراد در دوره‌های بعد نیز ادامه یافته و پرورش یابند.

او با تأکید بر اینکه هر توسعه‌ای از مسیر فرهنگ اتفاق می‌افتد، بیان کرد: در حوزۀ فرهنگ باید از شعار و سلیقه فاصله گرفت، چراکه آفتی برای حوزه‌های فرهنگی است؛ سیاست‌های برنامه هفتم توسعه و همچنین سیاست‌های کلان نظام نیز تأکید می‌کند که باید عامل بود. اگر در چارچوب‌های فرهنگی و بنابه دیدگاه نخبگان و اساتید عمل کرده و درجهت غنی ساختن فرهنگ ایران اسلامی تلاش کنیم حتماً آینده خوبی رقم خورده و روبه‌جلو حرکت خواهیم کرد. در این میان، چیزی که باید در حوزۀ فرهنگ موردتوجه قرار گیرد نگاه واحد در موضوعات فرهنگی است.

شاهرجبیان تصریح کرد: جنس نگاه ما باید نگاه به آینده باشد، یعنی بفهمیم نسل جدید از ما چه می‌خواهد و چگونه آن نسل را علاقه‌مند کنیم تا در کشور بماند و باتمام وجود برای آن تلاش کند. اگر بتوان شهروندی را تربیت کرد که به شهر و کشور خود باور داشته باشد و ازسوی دیگر نیز هرکس در هر جایگاهی به مملکت و تعالی آن اعتقاد داشته باشد و چشم‌انداز و برنامه‌ای را تعریف کرده و هدفمند نیز باشد، قطعاً به‌دنبال این موضوع، چالش‌های بسیاری مرتفع خواهد شد.


هر توسعه‌ای از مسیر فرهنگ اتفاق می‌افتد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha