• پنجشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080302113
  • خبرنگار : 30147

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی:

۳ دانشکده نیشابور با کمبود فضای آموزشی مواجهند

۳ دانشکده نیشابور با کمبود فضای آموزشی مواجهند

ایسنا/خراسان رضوی  رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سه دانشکده پزشکی، پیراپزشکی و دندانپزشکی با کمبود فضای آموزشی مواجه‌ هستند.

دکتر محمدرضا مجدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی ۷ ماه گذشته به دنبال این بودیم تا در تمامی حوزه‌ها از جمله آموزش، پژوهش، دانشجویی فرهنگی، بهداشت و به خصوص درمان جهش رشد داشته باشیم که برنامه‌ها نیز بر همین اساس تنظیم شد.

وی در خصوص اقدامات و پیگیری‌هایی که طی ۷ ماه گذشته در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور صورت گرفته است، گفت: تاکنون برای تکمیل و راه‌اندازی سومین بیمارستان منطقه با ۲۰۴ تختخواب پیگیری‌های بسیاری صورت گرفته است. خوشبختانه با پیگیری‌ها و حمایت‌های استان تاکنون اعتبارات قابل توجهی جذب شده و امیدواریم هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: چون زمین پردیس دانشگاه که در آینده باید پروژه‌های دانشگاه در آنجا اجرایی شود گنجایش لازم را نداشت و از سویی از ۳۰ هکتاری که در گذشته اختصاص داده بودند حدود ۱۰ هکتار آن در مسیر سیلاب قرار داشت و عملاً امکان اجرای پروژه نبود، با رایزنی‌های صورت گرفته در آخرین جلسه شورای مسکن شهرستان مقرر شد به زمین ۳۰ هکتاری ۷۳ هکتار دیگر نیز اضافه شود که به ۱۰۳ هکتار رسید.

احداث اردوگاه کشوری دانشجویی در نیشابور

وی با بیان اینکه اکنون برای توسعه دانشگاه و اجرای پروژه‌ها هیچ مشکلی نداریم، بیان کرد: همچنین در توافق سه جانبه‌ای که بین صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درمان، فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به امضاء رسیده مقرر شد زمین مورد نیاز برای احداث اردوگاه کشوری دانشجویی در این شهرستان در اختیار گذاشته شود و مدیریت آن هم با خود دانشگاه باشد که این نیز برای آینده نیشابور نقش بسیار مهمی دارد و اگر اجرایی شود در رفع مشکلات کمک بسیاری می‌کند.

۳ دانشکده نیشابور با کمبود فضای آموزشی مواجهند

مجدی خاطرنشان کرد: گرچه با کمبود تخت بیمارستانی مواجه بودیم و عملاً به یک دغدغه جدی تبدیل شده بود، اما با پیگیری‌های بسیاری که داشتیم پروژه ۷ طبقه اورژانس در مجاورت مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی ۲۲ بهمن احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه در این خصوص با یکی از خیرین عزیز صحبت‌های لازم انجام شده و امیدواریم به نتیجه برسد، افزود: اتمام پروژه می‌تواند به افزایش ظرفیت پذیرش و رضایتمندی بیماران در این مرکز منجر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: این همکاری نه تنها به بهبود زیرساخت‌های درمانی کمک می‌کند بلکه نشان دهنده همبستگی جامعه در راستای سلامت عمومی است.

وی اظهار کرد: پروژه اگر به نتیجه برسد در ۷ طبقه و هرکدام ۹۰۰ متر در مجموع ۶۳۰۰ متر به فضاهای کاری حوزه درمان اضافه و عملاً مشکلات اورژانس رفع می‌شود. در این پروژه یک طبقه برای ‌ای سی یو، یک طبقه سی سی یو و طبقات دیگر نیز برای جراحی قلب، آزمایشگاه و بستری خواهد بود.

جذب حداقل ۲۰ میلیارد تومان از محل مشارکت‌های خیرین

مجدی افزود: با توجه به اینکه در بیمارستان ۲۲ بهمن سه بخش آزمایشگاه، قلب و داخلی ۲ یا عفونی باید بازسازی شود با خیرین در این خصوص صحبت شده و دو بخش بازسازی را برعهده گرفتند.

وی با اشاره به اینکه بازسازی این دو بخش ۵ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: بازسازی بخش قلب که تمام شود بخش داخلی ۲ را شروع می‌کنند. همچنین کارهای اولیه آزمایشگاه هم شروع شده و تلاش می‌شود که ساماندهی شود.

۳ دانشکده نیشابور با کمبود فضای آموزشی مواجهند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه خیرین کمک‌های بسیار خوبی را تاکنون داشته‌اند که جای تقدیر دارد، اظهار کرد: طی ۷ ماه گذشته حداقل ۲۰ میلیارد تومان از محل مشارکت‌های خیرین برای دانشگاه جذب شده است.

پیگیری برای افزایش رشته‌ها

وی همچنین از پیگیری برای افزایش رشته‌ها خبر داد و گفت: نامه‌نگاری برای سه رشته دندانپزشکی، داروسازی تخصص طب سنتی انجام شده، ضمن اینکه پیگیر برخی رشته‌ها برای کارشناسی ارشد هم هستیم.

مجدی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این سه رشته جزو ضروریات است، اظهار کرد: اگر به جز مشهد دانشگاه دیگری بخواهد رشته داروسازی داشته باشد حق نیشابور است، چون الان شرکت داروسازی در شهرستان داریم که بیش از ۱۵۰ قلم تولید دارو دارد و می‌تواند این رشته را داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با اعلام اینکه کارهای اولیه در این خصوص انجام شده و نیاز به پیگیری‌های مداوم دارد، گفت: قطعاً آینده خوبی در انتظار نیشابور است و به جایگاهی که سزاوارش است خواهد رسید.

ضرورت اصلاح چارت تشکیلاتی دانشگاه

وی در ادامه به بخش دیگری از اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان اشاره کرد و گفت: اصلاح چارت تشکیلاتی دانشگاه از دیگر اقداماتی بود که در این خصوص جلساتی در وزارتخانه برگزار و مقرر شد اصلاح چارت نیشابور در اولویت قرار بگیرد.

مجدی با بیان اینکه امیدواریم به زودی این چارت تشکیلاتی که از ۱۱ سال قبل مانده نهایی شود، گفت: نه تنها اکنون دانشکده پزشکی چارت ندارد بلکه یکسری حوزه‌ها هم علیرغم اینکه دانشگاه شدیم چارتشان مربوط به دوره دانشکده و بعضاً زمانی که شبکه بودیم است.

وی افزود: همچنین برخی پروژه‌ها از جمله بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیز با رکود مواجه بودند که با پیگیری فعال شدند، بیمارستانی که معلوم نبود کی راه خواهد افتاد اکنون مسئولانش مشخص و در حال پیگیری مسائل هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با اشاره به اینکه امیدواریم در نیمه دوم امسال ساختمان غذا و دارو به بهره‌برداری برسد، بیان کرد: پروژه‌های دیگری هم از این قبیل هستند که در حال پیگیری هستیم.

تلاش برای به سرانجام رساندن سالن ورزشی

وی ادامه داد: گرچه سالن ورزشی نداریم اما با کمک خیرین و پیگیری‌هایی که صورت گرفت پروژه شروع شده و برای به سرانجام رساندن آن تلاش می‌کنیم.

مجدی با بیان اینکه زمین مرکز مدیریت حوادث اهداء و نقشه آماده شده و برای شروع پروژه با خیرین صحبت‌هایی انجام داده‌ایم، گفت: در این خصوص از دیگر دستگاه‌ها زمینی برای مرکز فرماندهی اورژانس پیش بیمارستانی به مساحت ۱۶۰۰ متر تأمین شد که بیش از ۲۳ میلیارد تومان ارزش دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: همچنین در زمینه تجهیزات علیرغم اینکه ‌ام آر ای و سی تی اسکن از محل اعتبارات بانک جهانی در دولت سیزدهم به نیشابور اختصاص داده شده بود ولی فعال نبودند که با پیگیری‌های صورت گرفته فعال شدند.

وی اظهار کرد: در بیمارستان ۲۲ بهمن هم همچنین دستگاه عکس‌برداری از شبکیه چشم نوزادان نارس تهیه شد و بسیاری از رفتن به مرکز استان بی‌نیاز شدند.

۳ دانشکده نیشابور با کمبود فضای آموزشی مواجهند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با اشاره به اینکه دو دستگاه دیالیز توسط خیرین خریداری شده است، گفت: اکنون در نیشابور به اندازه کافی دستگاه دیالیز داریم.

وی در ادامه از راه‌اندازی بخش چشم پزشکی در کلینیک ویژه زبرخان با تأمین تجهیزات لازم به میزان ۲ میلیارد تومان خبر داد و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته فعالیت مجدد کوهورت سالمندی شهرستان نیشابور و خدمات‌دهی به افراد تحت پوشش از ابتدای شهریور امسال آغاز شد.

مجدی اظهار کرد: مطالعه مرکز کوهورت سالمندی، با هدف پایش سلامت جمعیت سالمند شهرستان نیشابور طراحی شده است از جمله خدمات در حال ارائه در مرکز کوهورت، اندازه‌گیری قند خون، فشار خون و آنالیز بدن است.

وی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ۶ دستگاه آمبولانس برای نیشابور در نظر گرفته شده که تعدادی را نیز تحویل گرفتیم و به زودی باقی آمبولانس‌ها را تحویل خواهیم گرفت.

مجدی خاطرنشان کرد: تاکنون علاوه بر پژوهش‌های ارزشمندی که انجام شده در زمینه جوانی جمعیت و اهداء عضو، طرح سلامت نورزی، دانشجویی فرهنگی، رشته‌های ورزشی در سطح کشور رتبه‌های خوبی کسب شده است.

جذب اعتبار برای بیمارستان سوم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در ادامه یکی از مشکلات را ناترازی شدید مالی اعلام کرد و گفت: چون ۷ ماه قبل بدهی‌ها بیش از سه برابر مطالبات از بیمه‌ها بود تلاش شد با جذب منابع، بدهی‌ها را پرداخت و هزینه‌های زائد را کم کنیم و با افزایش خدمات درآمدها را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا تراز مالی را تا حد ممکن به سمت وضعیت متعادل پیش ببریم، بیان کرد: از دیگر اقدامات جذب منابع برای بیمارستان سوم بود که با پیگیری‌هایی صورت گرفته از سوی مسئولان استان و شهرستان توانستیم ۱۰۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت نفت و ۵۰ میلیارد دیگر از محل اعتبارات متوازن ملی برای این پروژه تأمین کنیم.

رشد ۳.۵ برابری اعتبارات

مجدی گفت: از دیگر اقدامات در زمینه اعتبارات تملک دارایی بود که از ۵۷ میلیارد در سال گذشته به ۱۹۷ میلیارد تومان در امسال رسید و با رشد ۳.۵ برابری همراه بوده است.

وی در ادامه از وجود مشکلاتی در خصوص فضاهای آموزشی خبر داد و افزود: گرچه سه دانشکده پزشکی، پیراپزشکی و دندانپزشکی داریم که دانشجو و رشته دارند اما فضای آموزشی نداریم.

۳ دانشکده نیشابور با کمبود فضای آموزشی مواجهند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه همچنین پیگیر سه رشته دندانپزشکی، داروسازی و تخصص طب سنتی هستیم، اظهار کرد: معتقدیم اگر مجتمعی ساخته شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و زودتر به نتیجه می‌رسد.

وی بیان کرد: اگر یک مجتمع آموزشی علوم پزشکی شامل دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و تخصص طب سنتی در یک مجتمع و دانشکده‌های پیراپزشکی و بهداشت در یک مجتمع دیگر باشند و به نتیجه برسد در رفع کمبودهای دانشگاه بسیار تأثیر دارد.

مجدی با بیان اینکه برای آموزشی کردن دو بیمارستان موجود ۲۲ بهمن و حکیم اقداماتی صورت گرفته است، افزود: دانشجویان پزشکی از مهرماه شروع کردند و دوره بالینی‌شان شروع شده و باید کلاس، کتابخانه و دیگر امکانات را برایشان فراهم کنیم که پیگیری صورت گرفته و نتایج خوبی هم حاصل شده است.

مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی و ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha