• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403072418869
  • خبرنگار : 50176

مدیرکل بهزیستی لرستان:

قانون عصای سفید تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم می‌کند

قانون عصای سفید تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم می‌کند

ایسنا/لرستان مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: قانون عصای سفید تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم می‌کند.

همایون عمودی‌زاده امروز ۲۴ مهرماه در مراسم پاسداشت روز جهانی عصای سفید، اظهار کرد: ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه به‌عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید نامگذاری شده است این روز به‌منظور توجه به نیازهای افراد نابینا، بزرگداشت شأن و کرامت منزلت اجتماعی آنها و همچنین پاسداشت دستاوردهای این عزیزان گرامی داشته شد.

وی ادامه داد: دولت موظف است نابینایان و دیگر معلولان جسمی را برای شرکت در امور اجتماعی اقتصادی و غیر تشویق و زمینه اشتغال آنان را فراهم کند.

عمودی‌زاده تصریح کرد: قانون عصای سفید تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم می‌کند و از افراد نابینا می‌خواهد که به‌منظور حمایت از منافع خود از تمام مفاد این قانون مطلع باشند در میان وسایل کمک حرکتی نابینایان می‌توان عصای سفید را به عنوان پرچم استقلال آنان قلمداد کرد.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان اینکه البته این ابزار حرکتی سودمند در صورتی از کارایی برخوردار خواهد بود که نارسایی‌های فیزیکی محیط زندگی افراد نابینایان تقلیل یابد یا به‌طور کلی حذف شود، افزود: بنابراین علاوه بر توجه به مسائل عاطفی و احساسی ضروری است زمینه‌ای برای تردد آسان آنان نیز فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در لرستان ۸۶۴۹ فرد دارای آسیب بینایی با درجه خفیف متوسط و شدید وجود دارد، گفت: توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی از مهم‌ترین اهداف سازمان بهزیستی به‌شمار می‌رود.

عمودی‌زاده بیان کرد: اهم اقدامات این سازمان در رابطه با افراد دارای معلولیت شامل خدمات پیشگیرانه از تنبلی چشم، آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها، انجام کمیسیون‌های پزشکی توانبخشی، تعیین نوع و شدت معلولیت، تشخیص به موقع معلولیت بینایی و ارجاع به هنگام افراد دارای معلولیت، خدمات هنر درمانی نمایش درمانی و موسیقی درمانی در مراکز توانبخشی ارائه وسایل کمک توانبخشی شامل عصا، عینک، برجسته نگار، درشت نما، کاغذ بریل، لوح و قلم لپ تاپ، تبلت، ساعت گویا و قلم قرآنی ...، ارائه خدمات توانبخشی آموزشی به افراد دارای اختلالات بینایی در قالب مراکز روزانه توانبخشی، مناسب سازی و دسترس پذیری کمک هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت،   خدمات رفاهی کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت، کمک هزینه معیشتی شرایط اشتغال نابینایان است.

مدیرکل بهزیستی لرستان یادآور شد: نگرش جامعه نسبت به نابینایان و برداشت آنها نسبت به خود که متأثر از فرهنگ و برخورد جامعه است نقش بسیار مهمی در تشکیل انگیزه‌ها توسعه و رشد استعدادهای نابینایان دارد، بنابراین جامعه مدرسه و خانواده مسئولیت خطیری را در زمینه ایجاد و تقویت انگیزه‌های بالنده در نابینایان دارد که اگر فرد نابینا خود را باور داشته باشد، می‌تواند با وجود نابینایی به موفقیت‌های فراوان نائل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha