• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403072418663
  • خبرنگار : 71662

رئیس سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی عنوان کرد

کاهش جمعیت عشایر طی ۴۴ سال گذشته/ نقش مهم زنان عشایر در امنیت غذایی کشور

کاهش جمعیت عشایر طی ۴۴ سال گذشته/ نقش مهم زنان عشایر در امنیت غذایی کشور

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تاکید بر کاهش جامعه روستایی از ۷۴ درصد به ۲۴ درصد طی ۴۴ سال گذشته اظهار کرد: طی ۴۴ گذشته و پس انقلاب اسلامی تولیدات کشاورزی از ۲۵ میلیون تن به بالغ بر ۱۳۳ میلیون تن رسیده و رشد بیش از ۴۰۰ درصدی را تجربه می‌کند.

به گزارش ایسنا، خیام نکویی - رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی -  در نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آیین گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری اظهار کرد: بسیار خرسندیم که نقش اثرگذار زنان روستایی در فراتر از سطح ملی و در جمع علاقمند به نقش‌آفرینی زنان مورد بحث و تکریم قرار گرفته است. بدون شک امنیت غذایی که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشورها است، در کنار نقش آفرینی مردان و جوانان روستایی و عشایری نقش زنان روستایی و عشایری، نقش پایاپای در کنار مردان بوده است.

وی افزود: طی ۴۴ سال گذشته و پس از انقلاب اسلامی تولیدات کشاورزی از ۲۵ میلیون تن به بالغ بر ۱۳۳ میلیون تن رسیده است و رشد بیش از ۴۰۰ درصدی را تجربه می‌کند. این آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که ۳۵۰ درصد از این میزان تولید را مدیون فعالیت‌های آموزشی وعلمی و فناوری هستیم و حدود ۵۰ درصد از آن ناشی از افزایش سطح زیر کشت بوده است که این نوع فعالیت‌هایی که همکاران ما در سازمان تات و موسسات و مراکز وابسته صورت گرفته شده است، این دستاوردها را با انتقال به خط مقدم جبهه تولید یعنی روستاییان به ویژه نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری محقق کرده‌اند.

خیام نکویی ادامه داد: جدی گرفتن نقش زنان روستایی در بسیاری از عرصه‌های دیگر اگر مورد توجه قرار می‌گرفت امروز شاهد مبادله معکوس مهاجرت روستاییان از مراکز تولید یعنی از روستا به حاشیه شهرها نبودیم. فراموش نکنیم که زنان روستایی آخرین تصمیم‌گیرنده درباره مهاجرت و یا ادامه حضور در روستا هستند.

وی افزود: آمار موجود پس از پیروزی انقلاب حاکی از  ۷۴ درصد جمعیت روستایی و ۲۶ درصد جمعیت شهری است. در حالی که پس از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ۷۶ درصد جامعه شهری و کمتر از ۲۴ درصد را جامعه روستایی برای ما رقم زدند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: زنان روستایی علاوه بر امنیت غذایی در تربیت فرزند، تولید صنایع دستی و محصولات سالم، کمک به همسر و... و. نقش دارند. سازمان تات مفتخر است که با بهره‌وری از تجربیات وزارت جهاد کشاورزی گام‌های اثربخشی در خصوص توسعه روستایی برداشته است. هر چند که امر توسعه روستایی در کشور با حمایت همه جانبه دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر در کشورمان کشاورزی را شغل تلقی می‌کردیم متوجه می‌شدیم که زنان روستایی و عشایری در کنار مشارکت در امر کشاورزی و دامپروری چندین ماموریت مهم دیگر را نیز بر عهده دارند که انعکاس این فعالیت‌ها در سطح جامعه امری است که مورد غفلت قرار گرفته است.

خیام نکویی در پایان مطرح کرد: روستا با بهره‌گیری از توانمندی زنان روستایی می‌تواند به سمت توسعه پایدار، تحقق امنیت و اقتدار غذایی برود. بر این اساس شعار همایش؛ روستا توانمندی زنان و توسعه پایدار در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha