• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403071814442
  • خبرنگار : 71408

پایان یک پرونده ۹ ساله / لزوم تدوین قوانین به‌روز

پایان یک پرونده ۹ ساله / لزوم تدوین قوانین به‌روز

یکی از قدیمی‌ترین پرونده‌های حوزه تصویری کشور با حکم دیوان عالی کشور بسته شد و به نظر می‌رسد حالا زمان خوبی است که قوانین حقوق مولفان که سال‌ها قبل تدوین شده است، بر اساس شرایط روز، بازنگری شود.

به گزارش ایسنا، پرونده شکایت سازمان صدا و سیما از بستر پخش آپارات در ۹ سال گذشته، یکی از پرونده‌های پر فراز و نشیب حوزه تصویری کشور بوده است که بسیاری از کارشناسان آن را ناشی از قوانین بسیار قدیمی، به روزنشده و فاقد بندهای مرتبط با شرایط روز نمایش و پخش آثار هنری می‌دانند؛ این در شرایطی است که قوانین کپی‌رایت و حقوق مولف در تمام دنیا، هر سال بازنگری می‌شود و مسائل جدید و روز به آن اضافه می‌شود. از جمله این بازنگری‌ها نیز می‌توان به بازنگری‌های کپی‌رایت با توجه به پیشرفت‌های روز افزون هوش مصنوعی و پلتفرم‌های کاربر محور و... اشاره کرد.

در پرونده‌ای که ۹ سال قبل تشکیل شد، سازمان صدا و سیما از آپارات در قوه قضاییه شکایت کرد و دلیل این شکایت نیز، انتشار محتواهای صدا و سیما و نقض مالکیت فکری این سازمان توسط پلتفرم ذکر شده بود.

این پرونده در نهایت با حکم دیوان عالی کشور مختومه اعلام شد و مدیرعامل آپارات از اتهامات مطرح شده تبرئه شد.

در حکم دیوان عالی کشور درباره رأی دادگاه بدوی آمده است: شرکت دادخواه فعالیتش میزبان‌محور است و از محیط میزبان و کاربران با رعایت قوانین سایت نسبت به بارگذاری محتوا اقدام می‌نمایند و مسئولیت آن نیز مطابق مقررات جاری استنادی برعهده کاربر می‌باشد. در ادامه همچنین تاکید شده که میزبان درصورتی مسئولیت دارد که در اجرای دستورات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا مقام قضایی تعلل و کوتاهی کرده باشد.

به گزارش ایسنا، این حکم می‌تواند به عنوان یک رویه قضایی در نظر گرفته شود چرا که در یکی دو سال اخیر، چندین و چند سکوی کاربر محور مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. در عین حال، به نظر می‌رسد همچنان جای قوانین مدوم در این حوزه به شدت خالی است؛ به ویژه آن که رویه تولید محتوا از حالت سازمانی قبل تغییر کرده و با پیشرفت تکنولوژی، کاربران زیادی در ایران در حال تولید محتوا هستند.

پایان یک پرونده ۹ ساله / لزوم تدوین قوانین به‌روز

پایان یک پرونده ۹ ساله / لزوم تدوین قوانین به‌روز

انتهای پیامپایان یک پرونده ۹ ساله / لزوم تدوین قوانین به‌روز

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha