• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403071814017
  • خبرنگار : 30057

رتبه ۱۷ ایران در تولید علم هوش مصنوعی و ۷۰ در کاربرد

رتبه ۱۷ ایران در تولید علم هوش مصنوعی و ۷۰ در کاربرد

رئیس شورای تخصصی هوش مصنوعی گفت: ایران در تولید علم هوش مصنوعی رتبه هفدهم را دارد، اما در زمینه توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در رتبه‌های ۷۰ تا ۹۰ قرار دارد.

به گزارش ایسنا، صادق خانی علی‌اکبری در حاشیه بازدید از یکی از شرکت‌های استارت‌آپی فعال در حوزه آموزش و کاربرد هوش مصنوعی، گفت: وقتی یک فناوری توانایی تأثیر بر سبک زندگی مردم و خلق دنیای جدیدی برای بشریت دارد، ما نیز باید با قدرت به استقبال آن برویم. آگاهی از نحوه خلق و استفاده از هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا سبک زندگی خود را متناسب با این تحولات جدید تطبیق دهیم.

وی با اشاره به رتبه هفدهم ایران در تولید علم هوش مصنوعی، این رتبه را مرهون زحمات نیروی انسانی نخبه و بخش دانشگاهی دانست و اظهار کرد: اما متأسفانه در زمینه توسعه کاربردهای هوش مصنوعی، ایران در رتبه‌های ۷۰ تا ۹۰ قرار دارد و این عدد نشان می‌دهد در زمینه توسعه عملی این فناوری، کوتاهی‌های جدی از سوی دولت صورت گرفته است.

خانی علی‌اکبری با انتقاد از کمبود زیرساخت‌های فنی و قانونی برای توسعه هوش مصنوعی، از مجلس شورای اسلامی خواست تا نسبت به تدوین قوانین مرتبط با حوزه داده اقدام کند و تأکید کرد: دولت باید علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های فنی نظیر اینترنت پرسرعت و تکمیل پروژه فیبر نوری، اقدامات لازم را برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی به عمل آورد.

رئیس شورای تخصصی هوش مصنوعی ایران، آموزش را اقتصادی‌ترین سرمایه‌گذاری در فرهنگ کشور دانست و ادامه داد: اگر می‌خواهیم سبک زندگی توسعه‌یافته‌ای داشته باشیم و فناوری را در زندگی و کسب‌وکار احساس کنیم، باید به مردم چگونگی استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای آن در زندگی روزمره را آموزش دهیم. چرا که بسیاری از مدیران، سنتی فکر می‌کنند و اگر قرار بر هوشمندسازی کشور است، این مدیران باید با هوش مصنوعی آشنا شوند.

خانی علی‌اکبری با اشاره به نقش هوش مصنوعی در توسعه صنعت کشور، اظهار کرد: مهمترین هزینه در بخش صنایع مربوط به هوشمندسازی است. هوش مصنوعی می‌تواند تا ۴۰ درصد به بهره‌وری و کیفیت ارائه خدمات به مشتریان بیفزاید. این فناوری فرصتی بی‌نظیر برای رشد صنعت و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور است. 

خانی علی‌اکبری از روند فیلترینگ در کشور انتقاد کرد و ادامه آن را باعث آسیب جدی به اکوسیستم دیجیتال کشور دانست و خاطر نشان کرد: فیلترینگ علاوه بر افزایش بدافزارها و ویروس‌ها، به رشد هوش مصنوعی و فضای دیجیتال کشور لطمه زده است. اگر قصد داریم در این حوزه به پیشرفت دست یابیم، باید نگاه امنیتی و فیلترینگی را کنار بگذاریم.

مجید تجن جاری، مدیر این استارت‌آپ نیز در این مراسم به نیاز به‌روزرسانی آموزش‌های هوش مصنوعی در مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تحولات هوش مصنوعی با چنان سرعتی در حال تغییر است که دامنه این تغییرات به هفته رسیده است. بنابراین اگر می‌خواهیم از پیشرفت جهانی عقب نمانیم، باید آموزش‌های خود را با جدیدترین داده‌ها و متدهای روز دنیا تطبیق دهیم.

وی با انتقاد از سیستم آموزشی فعلی، افزود: متأسفانه در برخی از دانشگاه‌ها هنوز داده‌های مربوط به یک دهه پیش تدریس می‌شود. داده‌های قدیمی ممکن است برای مبانی علمی مفید باشند، اما نبود مدرسان به‌روز، چالش‌های جدی را برای نظام آموزشی کشور به وجود آورده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha