• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071612828
  • منبع : نمایندگی گیلان

بازرس کل گیلان :

برخی با رانت پروژه می گیرند

برخی با رانت پروژه می گیرند

ایسنا/گیلان بازرس کل گیلان به دو راهبرد علوی در «بازرسی» اشاره کرد و گفت: راهبرد اصلی ما گره‌گشایی و کمک است اما اگر کسی در کار تمکین نکرد و برای برخی که با رانت پروژه می گیرند، راهبرد ما راهبرد حضرت امیرالمومنین است؛ مدیری که کوتاهی می‌کند و تمکین نمی‌کند و یا اگر تخلفی صورت بپذیرد، در بازرسی پرونده تشکیل می شود.

احمد آقایی روز دوشنبه ۱۶ مهرماه در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه در چهل و سومین سالروز تشکیل سازمان بازرسی با گرامیداست رشادت شهدای ایران اسلامی و به ویژه شهدای خبرنگار گفت: اصحاب رسانه به نیابت از مردم مطالبه‌گری می‌کنند به همین دلیل در پنجاهمین روز کاری این دومین نشست بازرسی با خبرنگاران است و در ابتدای حضورم در گیلان نخستین نشست رسمی را با خبرنگاران برگزار کردم چون معتقدم باید رسانه را تکریم کرد به این علت که برای بهبود وضعیت مردم مطالبه‌گری می‌کنند و باور دارم می‌توانند بازوان پر تلاش بازرسی باشند.

بازرس کل گیلان با یادآوری اینکه هر کاری در فساد ستیزی و برقراری عدالت انجام دادیم به کمک خبرنگاران بود، گفت: رسانه، امین مردم است و با مطالبه‌گری از مدیران از حقوق مردم صیانت و امید بخشی می‌کند؛ رسانه سلطان اطلاع‌رسانی است و خبرنگاران بدون سنگر، بدون محافظ، بدون کاخ از مسئولان مسئولیت‌پذیری می خواهند و فرماندهانی هستند که بدون سلاح در جنگ با صاحبان زر و زور حضور پر رنگ دارند.

وی در ادامه به تکریم خبرنگاران پرداخت و افزود: صاحبان قلم دیده‌بانانی هستند که بهتر از هر کس چالش‌ها را می‌بینند و مردم به آن‌ها متصل و متوسل می‌شوند تا در راستای تامین منافع عمومی و مبارزه با فساد اخلاقی و اداری و سیاسی اطلاع‌رسانی انجام دهند. بی‌تردید بخش اعظم موفقیت‌های ما در عرصه فرهنگی اجتماعی را مدیون اصحاب رسانه ایم.

من دغدغه ام این است مدیرنماها به دین آسیب بزنند

وی با تاکید بر سخنان امیرالمومنین بیان کرد: حضرت علی (ع) در بحث نظارت و بازرسی می‌فرماید: «من دغدغه ام این است مدیرنماها به دین آسیب بزنند» و برای همین حضرت علی (ع) تاکید بر نظارت داشت؛ هدف بنده هم این است که به مدیران صادقی که گره‌گشای مردم هستند کمک کنیم.

بازرس کل گیلان در ادامه افزود: حضرت علی (ع) درباره ناظران اجتماعی در پیام حاکمیتی به مالک می ‌فرماید: «مالک از خدا بترس که خدا نظاره‌گر است؛ مالک مراقب خودت باش که مردم نظاره گر هستند». شما خبرنگاران باید از امنیت برخوردار باشید و دستگاه نظارتی و قضایی از شما در جهت مطالبه‌گری صیانت می‌کند.

آقایی ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی و قدردانی از زحمات حافظان امنیت تصریح کرد: پیامبر اسلام در کلام نورانی خود، از دو نعمت که شکرش کمتر اتفاق می افتد - مگر در زمانی که به انسان آسیب می رسد- یاد می کند و این دو نعمت یکی سلامت و دیگری امنیت است که متولیان این دو گروه از تکریم برخوردارند و ما این ایام خجسته را به عزیزان سبزقامت تبریک می گوییم که امنیت ما در پرتو هوشیاری و عزت و اقتدار این عزیزان است چون آرامش در سایه امنیت اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به مأمن و پناهگاه بودن بازرسی برای مدیرانِ امیدبخش و صادق، گفت: بازرسی کمینگاه نیست بلکه در مسیر مشورت‌خواهی و مشاوره، پناهگاه مدیران است؛ بازرسی باید در چشم مدیران خصوصی و دولتی یک نقطه امید و اتکا به حساب آید و محل اعتماد بخشی باشد.

اگر مدیری تمکین نکرد، پرونده تشکیل می شود

بازرس کل گیلان به دو راهبرد علوی در بازرسی اشاره و اظهار کرد: راهبرد اصلی ما گره‌گشایی و کمک به مدیران است که اگر کسی در کار تمکین نکرد، راهبرد ما راهبرد حضرت امیرالمومنین است مدیری که کوتاهی می‌کند و تمکین نمی‌کند برای او پرونده تشکیل می شود.

بازرس کل گیلان با اشاره به تقارن چهل و سومین سالروز تاسیس سازمان بازرسی و دعوت از اصحاب رسانه، گفت: بازرسی توانست در پنجاه روز بخشی از کارهایی که سه دهه بر زمین مانده بود را به سامان برساند و به همین منظور چهل و سومین سالروز تشکیل سازمان بازرسی را مقارن با نشست فصلی با اصحاب رسانه برگزار کردیم.

قرارداد چهارده ساله بازنگری شد و رسوب زدایی هم در دستورکار قرار گرفت

آقایی با اشاره به وضعیت بندرآستارا پس از ضرب الاجل ۶۰ روزه در جهت بهبود وضعیت بندر، گفت: پس از آنکه مطلع شدیم بندر آستارا حدود ۸ ماه تعطیل شده است بازرسی ورود کرد و در جلسه ای که با متولیان داشتیم برای لایروبی زمان تعیین شد؛ با توجه به اینکه آستارا پیشانی اقتصاد و گردشگری در غرب استان است و این شهرستان مرزی اهمیت ویژه ای در اقتصاد بومی دارد همچنین نقش آفرینی در حوزه اقتصاد و صادرات کالا و  مهم تر از دیگر مولفه ها بزرگترین بندر تجارت چمدانی است نباید در بحث فعالیت اقتصادی در دریا دچار چالش شود.  

وی با تاکید بر ظرفیت های بزرگی که در بخش اقتصاد دریا محور در آستارا وجود دارد گفت: دریا می تواند ظرفیت بزرگی نیز در گردشگری ایجاد کند اما در استان در حد گفتمان و گزارش در حوزه گردشگری کار کرده ایم و ظرفیت خوب صادرات برای تجار و فعالان بندر آستارا فرصت خوبی است که باید به آن پرداخته شود.

بازرس کل گیلان با بیان اینکه پیمانکار شرکت خدمات و دریایی چهل سال طی قراردادی کار در بندر را به عهده داشت اظهار کرد: بر اساس پایین آمدن سطح آب و هجوم رسوبات در حوضچه و غفلت ورزی ممکن بود بازار جهانی همسایه را از دست بدهیم و اشتغال حدود ۲۰۰ نفرهم تحت شعاع قرار بگیرد که خوشبختانه در فرصت کوتاه بخشی از مشکل برطرف شد؛ با مدیران مربوطه بازدید میدانی داشتیم و تصمیم گرفتیم در فرصت دو ماهه بر اساس راهبرد اخلاقی و منشور حاکمیتی علوی به مدیران مشورت بدهیم و کمکشان کنیم که در همین راستا قرارداد حدود چهارده ساله بازنگری شد و رسوب زدایی هم در دستورکار قرار گرفت. در پی این جلسات توافق شد که بیست هکتار زمین در اختیار پیمانکار قرار بدهند تا از سود آن زمین برای بندر هزینه شود تا شاهد تعطیلی بندر نباشیم.

خط قرمز ما تغییر کاربری کارخانه ها در مزایده ها است

آقایی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در مجموعه مدیریتی برخی از کارخانه ها و تعطیلی چرخه اقتصادی به دلیل تحریم و یا سو مدیریت اظهار کرد: در شورای حفظ بیت المال جلوی غارتگری در بسیاری از کارخانه ها گرفته شد عده ای قصد تعطیلی و قصد قطعه قطعه کردن زمین هایی را داشتند که محل اشتغال گیلانی ها بود در این بین حتی بعضی از دستگاه های کارخانه ها را فروختند اما حالا با ورود دستگاه قضایی و بازرسی و اطلاعات چنین مجوزی وجود ندارد و منشا پی گیری چنین موارد مهمی هم مردم و رسانه ها بودند؛ در حال حاضر هم تعدادی از این مجموعه های اقتصادی در حال کار است. اما در این بین باز گزارش می رسد بعضی قصد تغییر کاربری دارند و می خواهند کارخانه ای تبدیل به تل خاک شود؛ اما استان ما در حوزه انفال مدیون تلاش های حوزه قضایی است و باید بدانند که خط قرمز ما تغییر کاربری کارخانه ها در مزایده ها است.

متولیان باید تفکیک از مبدا و تقویت کودآلی را بیشتر مدنظر داشته باشند

رییس کل بازرسی در پاسخ به سوال  خبرنگاران که با ابرچالش گیلان یعنی پسماند چه باید کرد گفت: دنیا با ابرچالش پسماند مواجه است اما استان ما به دلیل شرایط اقلیمی، دچارتر است؛ چهار دهه می گذرد و بحرانی در دل سراوان به مردم ما آسیب زده است که تا حدودی هر دولتی آمده کار تسکینی انجام داده اما کار اساسی این است که قانون اجرا شود و در مرحله بعد ضرورت دارد تفکیک از مبدا اتفاق بیفتد که این هم با بررسی گزارش های موجود در حد گفتاردرمانی است؛ متولیان باید تفکیک از مبدا و تقویت کودآلی را بیشتر مدنظر داشته باشند.

برخی با رانت، پروژه می گیرند

وی با اشاره به اینکه تکلیف داریم از استاندار گیلان حمایت کنیم و می‌خواهیم که آقای حق‌شناس هم به مطالبات دستگاه بازرسی نسبت به رفع چالش پسماند و حل معضل تصفیه خانه فاضلاب اهتمام بورزند، گفت: تصفیه‌خانه سراوان و چالش پسماند در جنگل‌های هیرکانی نشان از برخی سوءمدیریت‌ها در گذشته دارد لذا باید از تجربه گذشتگان استفاده کنیم و اجازه ندهیم وضعیت وخیم تر شود، محل دپوی زباله باید کارشناسی و علمی تعیین شود. یکی از بزرگ ترین مشکلات ما انتخاب پیمانکارانی غیرمتخصص و نظریه پرداز است که برخی از آنها با رانت پروژه می گیرند. مجری و پیمانکار باید پاسخ بدهند که برای زرجوب و گوهررود در دولت تدبیر و امید ۶۵ میلیارد تومان دریافت شد اما به کجا رفته و دچار چه سرنوشتی شده که این سرنوشت گریبانگیر مردم شده است؟ اگر نگاه مدیریتی همان نگاه باشد که با صدها میلیارد تومان هم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

وی افزود: با توجه به چنین چالش‌هایی رسالت بازرسی گره‌گشایی است. گره‌گشایی از پروژه‌های نیمه تمامی که تا ۱۲ یا ۱۳ سال در حال اجراست که گاهی گزارش می‌شود پیمانکار غفلت کرده و یا گره‌های مالکیتی داریم، گاهی هم برخی در جذب اعتبارات و یا مصالح به مشکل برمی‌خورند. بازرسی در چنین چالش‌هایی ورود می‌کند و با کمک متولیان اصلی اجازه تعطیلی پروژه ها را نمی‌دهد تا اگر بتوانیم ملی و یا در سطح استانی اعتبارات را تامین کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha