• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403071007934
  • خبرنگار : 50592

گردشگری پایدار لازمه تحقق «گردشگری و صلح‌» در حوزه محیط زیست

گردشگری پایدار لازمه تحقق «گردشگری و صلح‌» در حوزه محیط زیست

ایسنا/یزد معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست استان یزد لازمه تحقق شعار «گردشگری و صلح» در حوزه محیط زیست را گردشگری پایدار خواند؛ نوعی گردشگری که در آن ضمن به حداقل رسیدن تأثیرات منفی زیست‌محیطی و فرهنگی، دستیابی به منافع اقتصادی و اجتماعی برای جوامع محلی را به حداکثر می‌رساند.

استان یزد به دلیل واقع شدن در بخش مرکزی فلات ایران و نیز ساختار طبیعی و بوم شناختی خاص، تنوع در پستی و بلندی و تراکم ارتفاعات، وجود گستره‌های کویری در مجاورت گره‌های کوهستانی، تنوع ژئومورفولوژیک و ویژگی‌های اقلیمی، شرایطی را به وجود آورده که حاصل آن فقر منابع آب زیرزمینی و ایجاد شرایط خاص زیستگاهی و رویشگاهی است.

«اعظم حبیبی پور» معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست استان در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: ۲۰.۱ درصد وسعت استان یزد به مساحت ۲۶۲۳۲۹۴.۳ هکتار با عناوین اثر طبیعی ملی،‌ پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده و منطقه شکار ممنوع تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

 وی گفت: استان یزد به دلیل داشتن عرصه‌های وسیع زیستگاهی و نیز وجود خرده اقلیم‌های متفاوت نظیر ارتفاعات شیرکوه، مجاورت با ناحیه رویشی زاگرس در جنوب و جنوب غرب، تنوع اشکال توپوگرافی و غیره به نسبت اقلیم خشک و بیابانی، تنوع مناسبی از اشکال مختلف زیستی را در خود جای داده به طوری که براساس اطلاعات موجود تاکنون ۱۳۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه پستاندار ،۴۰ گونه خزنده و بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.

حبیبی‌پور خاطرنشان کرد: البته این ارقام کل فون و فلور استان را در بر نمی‌گیرد و هنوز هم گونه‌های معرفی نشده قابل توجهی در استان وجود دارد.

وی عنوان کرد: علاوه بر این تنوع، آنچه که محیط زیست یزد را نسبت به بسیاری از زیستگاه‌های کشور ارزشمندتر ساخته، وجود گونه‌های بومی یا دارای ارزش حفاظتی ویژه جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی، کاراکال، پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، روباه شنی، جبیر، رودک عسل‌خوار، هوبره، زاغ بور، باقرقره شکم سیاه، بالابان، بحری، عقاب طلایی، لاک پشت مهمیزدار، بزمجه بیابانی و غیره است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان ضمن بیان این که جمعیت حیات وحش مطلوبی در استان یزد زیست می‌کنند، گفت: وسعت زیستگاهی به همراه دست نخوردگی نسبی و نیز وجود جمعیت‌های مناسبی از علفخواران وحشی و گوشتخوارانی نظیر یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی، شرایط را برای زیست این گونه‌های ارزشمند تا حدودی مناسب ساخته و در سایه حفاظت مستمر و شبانه روزی محیط بانان زحمتکش، ‌سایر گونه‌های در معرض خطر نیز حداقل در مناطق تحت مدیریت محیط زیست شرایط نسبتاً مناسبی را برای ادامه حیات دارند.

حبیبی پور ضمن اشاره به شعار هفته گردشگری امسال که گردشگری و صلح نامگذاری شده است، گفت: راهکاری که می‌تواند شعار گردشگری و صلح را در حوزه محیط زیست محقق کند، گردشگری پایدار است.

وی ضمن اشاره به پتانسیل بالای استان یزد از نظر فون و فلور خصوصا در مناطق تحت مدیریت استان، اظهار کرد: می‌بایست شرایطی فراهم شود که گردشگری پایدار در این مناطق نیز رونق پیدا کند.

معاون محیط زیست استان ضمن بیان اینکه منطقه‌ای با وجود این همه گونه‌های منحصر به فرد باید بیش از این به مردم و علاقمندان به محیط زیست و حیوانات معرفی شود، گفت: شاید در این بین، جای خالی گردشگری محیط طبیعی در قالب تورهای گردشگری به شدت احساس می‌شود.

وی با بیان این که گردشگری پایدار، سفری است که با احترام به طبیعت و فرهنگ‌های محلی انجام می‌شود، گفت: این نوع گردشگری، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که تأثیرات منفی زیست‌محیطی و فرهنگی به حداقل رسیده و در عین‌ حال، منافع اقتصادی و اجتماعی برای جوامع محلی به حداکثر برسد.

حبیبی‌پور در پایان با بیان این که اصول گردشگری پایدار شامل چندین مفهوم کلیدی است که به تحقق این نوع از گردشگری کمک می‌کنند، اظهار کرد: حفظ منابع طبیعی، حمایت از جوامع محلی، کاهش تولید زباله و آلودگی، استفاده از منابع تجدیدپذیر و مدیریت هوشمندانه منابع و آگاهی‌بخشی و آموزش به مسافران و جامعه در مورد اهمیت حفاظت از محیط زیست و فرهنگ‌های محلی از اصول گردشگری پایدار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha