• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403070906928
  • خبرنگار : 71038

کنعانی: مکتب سید حسن نصرالله زنده است/ دست و پای متجاوز را قطع می‌کنیم

کنعانی: مکتب سید حسن نصرالله زنده است/ دست و پای متجاوز را قطع می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای نشست خبری امروز (دوشنبه) خود شهادت «سید حسن نصرالله» را تبریک و تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در این نشست گفت : سید حسن نصرالله شهید شد، اما حزب‌الله و آرمان سید حسن نصرالله و مکتب ایشان زنده است.

وی تصریح کرد : رژیم صهیونیستی با این گونه جنایت‌ها به نتیجه نمی‌رسد و ان‌شاءالله مردم غزه و لبنان و مردم منطقه در آینده نزدیک جشن مرگ صهیونیست و آزادی قدس را در آینده نزدیک در بیت‌المقدس برگزار می‌کنند.

کنعانی همچنین شهادت سردار نیلفروشان را  تبریک و تسلیت گفت و یاد این شهید را گرامی داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: رژیم صهیونیستی حمله به ضاحیه جنوبی بیروت را  برای به شهادت رساندن فرماندهان جریان مقاومت با بمب‌های اهدایی آمریکا انجام داد.

تشریح اقدامات ایران پس از شهادت سید حسن نصرالله

کنعانی با تشریح برخی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران بعد از به شهادت رسیدن سید حسن نصرالله توسط صهیونیست‌ها گفت: آقای عراقچی در جریان رایزنی‌هایی که در  ارتباط با این تحولات داشتند، خواستار برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی شدند.

وی افزود : آقای عراقچی در دیداری که با دبیرکل سازمان ملل داشتند به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را در مورد این تحولات و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی  مطرح کردند و خواستار اقدام عملی و جدی شورای امنیت سازمان ملل برای توقف این جنایت‌ها شدند.

جنایات صهیونیست‌ها بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند

 کنعانی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه گفت: هیچ کدام از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی که مرتبط با ایران بوده بدون پاسخ نمی‌ماند و رژیم صهیونیستی برای جنایت‌هایی که در حق ملت ایران ، محور مقاومت و نظامیان ایران مرتکب شده بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند و ایران اقدامات متناسب و قاطع را انجام می‌دهد.

خون شهید نیلفروشان و دیگر شهدا هرگز هدر نخواهد رفت

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست تاکید کرد: خون شهید سردار نیلفروشان و دیگر شهدای ما هرگز هدر نخواهد رفت.

نشست خبری کنعانی

واکنش به تحریم گروه رسانه اسپوتنیک از سوی برخی از کشورهای غربی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در ایران مبنی بر تحریم گروه رسانه اسپوتنیک از سوی برخی از کشورهای غربی به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا گفت: این یک دوگانگی آشکار در حرف و عمل  از سوی برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا و اروپا است، آنها در حالی از چرخش آزادی اطلاعات صحبت می‌کنند که در عمل کاملاً خلاف آن عمل می‌کنند و  از ابزار تحریم  فقط علیه دولت‌ها استفاده نمی‌کنند؛ بلکه علیه رسانه‌ها از جمله رسانه‌های مستقل و حوزه مقاومت استفاده می‌کنند و در واقع تلاش می‌کنند دیگر صداها را که متفاوت با نگاه آنها است، خاموش کنند.

 در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه  دست بسته نبوده‌ایم و نخواهیم ماند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود  در این نشست در پاسخ به سوالی با بیان اینکه «ملت ایران جنگ‌طلب نیست» گفت: ما برای تحکیم ثبات و امنیت در منطقه تلاش می‌کنیم و در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه که امنیت ملی ما را مورد تعدی و هدف قرار دهد هیچ‌گاه دست بسته نبوده‌ایم و دست بسته نخواهیم ماند.

وی تاکید کرد: کسی که در برابر امنیت ملی ایران بایستد قطعاً پاسخ اینگونه اقدامات ماجراجویانه را بدون هیچ‌گونه تردیدی دریافت می‌کند، ما در این زمینه شعار نمی‌دهیم، عمل می‌کنیم و عمل خود را نشان داده‌ایم.

کنعانی تاکید کرد: ما به  کسانی که به منافع ملی ما  تعدی کنند، پاسخ پشیمان کننده می‌دهیم و دست و پای متجاوز را قطع می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست خبری گفت: رژیم  صهیونیستی پس از یک سال وحشی‌گری در غزه به هیچ کدام از اهداف خود نرسید.

اگر زمان آن برسد الی بیت‌المقدس را تا خود بیت‌المقدس ادامه خواهیم داد

کنعانی با اشاره به تلاش‌های ایران  برای حمایت از مقاومت  مردم فلسطین و حفاظت از صلح و امنیت منطقه گفت: ایران بارها و بارها تلاش کرد و هشدار داد به جامعه جهانی که ادامه جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه در سایه جنگ طلبی و آتش‌افروزی این رژیم می‌تواند دامنه بی‌ثباتی و ناامنی و خطر جنگ را در منطقه گسترش بدهد.

وی  در حالی که چفیه بر گردن خود می‌انداخت، گفت: ما فرزندان الی بیت المقدس هستیم و اگر شرایط اقتضا بکند و اگر زمان آن برسد الی بیت‌المقدس را تا خود بیت‌المقدس ادامه خواهیم داد.

نشست خبری کنعانی

ایران نیروی نیابتی در منطقه ندارد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه «ایران نیروی نیابتی در منطقه ندارد»، گفت: ما از گروه‌های مقاومت ضد صهیونیست که در راستای کمک به آرمان فلسطین و تحقق حقوق مشروع ملت فلسطین عمل می‌کنند، حمایت می‌کنیم  و به این رویکرد خود پایبند هستیم.
 

هیچ اقدام تجاوزکارانه‌ای از لیست ما حذف نمی‌شود

وی بار دیگر تاکید کرد: ما در مسیر حفاظت از  امنیت ملی خود قاطع و بازدارنده عمل می‌کنیم و طولانی شدن برخی از اقدامات برای پاسخگویی به معنای نادیده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه نیست و هیچ اقدام تجاوزکارانه‌ای از لیست ما حذف نمی‌شود و ما به صورت قاطع عمل می‌کنیم.

سفر گروسی به تهران امر بدیعی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه  همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر «گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران با توجه به رایزنی‌های انجام شده گفت: در خصوص سفر گروسی به تهران گفت‌وگوها و مذاکراتی صورت گرفته است.

 وی با بیان این که سفر گروسی به تهران یک امر بدیعی نیست و این رفت و آمدهای دیپلماتیک از گذشته بوده و ادامه دارد، در بخشی دیگر از  صحبت‌های خود گفت: گفت‌وگوهای آقای اسلامی و عراقچی با آقای گروسی در وین و نیویورک مثبت بوده است.

 کنعانی تاکید کرد: طبیعتاً اگر در آژانس هم اراده جدی برای پیگیری امور مشترک در چارچوب حرفه‌ای و تخصصی آژانس وجود داشته باشد، امکان استمرار این گفت‌وگوهای حرفه‌ای و حل و فصل مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس هم حتماً وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی  در مورد سفر نخست وزیر روسیه به تهران  و این که آیا در جریان این  سفر توافق راهبردی بین ۲ کشور امضا خواهد شد، گفت: در چارچوب برنامه‌ریزی انجام شده، امروز شاهد سفر کاری نخست‌وزیر روسیه به ایران خواهیم بود. ایشان در این سفر دیدارهای مختلفی خواهند داشت و طبق برنامه‌ریزی انجام شده با آقای عارف و رئیس‌جمهور دیدار خواهند داشت.

امضای نهایی سند جامع همکاری راهبردی بین ایران و روسیه موکول به توافق ۲ کشور در تعیین سطح امضاکنندگان است

وی با بیان اینکه تعدادی از وزرای اقتصادی و مدیران شرکت‌های بزرگ دولتی روسیه نخست‌وزیر روسیه را در سفر به تهران همراهی می‌کنند، گفت: در این سفر در مورد آخرین وضعیت روابط ۲ کشور در حوزه‌های اقتصادی و پیشبرد طرح‌های اقتصادی مشترک به خصوص در حوزه انرژی و حمل و نقل و افزایش مبادلات تجاری رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد .

کنعانی گفت همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم سند جامع همکاری راهبردی بین ایران و روسیه تنظیم و پاراف شده و امضای نهایی آن موکول به توافق ۲ کشور در تعیین سطحی است که این توافق را امضا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه آیا در جریان حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت غیر از سردار نیلفروشان، ایرانی دیگری به شهادت رسیده است، گفت: تا این لحظه اطلاع دیگری غیر از آنچه که اعلام شده در اختیار ندارم.

نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه آیا ایران قصد دارد که نیروی داوطلب و کمکی برای جنگ به لبنان اعزام کند، اظها کرد: ما معتقدیم که ملت‌ها و کشورهای منطقه از جمله لبنان از توانایی و  اقتدار لازم برای مقابله با تجاوزگری‌ها برخوردار هستند و نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران نیست و هیچ درخواستی نیز از هیچ طرفی نداشتیم و اطمینان داریم که آنها نیازی به کمک‌های انسانی از این دست ندارند.

وی همچنین تصریح کرد:  آنچه که مشخص است این است که مردم فلسطین و لبنان در یک جنگ نابرابر قرار دارند و ما شاهد حمایت‌های آمریکا و برخی از کشورهای غربی از رژیم متجاوز صهیونیستی در انجام جنایت‌هایش هستیم.
 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر دستگیری جاسوس مرتبط با ایران جهت ترور نتانیاهو گفت: من اظهار نظری در مورد ادعاهای واهی مقامات فاسد رژیم صهیونیستی ندارم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آقای گروسی صحبت از برجام ۲ و مسائل این چنینی کرده است گفت: از خود آقای گروسی بپرسید که منظورشان از این سخنان  چه بوده است.

همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه را یک اصل می‌دانیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ  به سوالی مبنی بر اینکه ولیعهد کویت در صحبت‌های خود در  نشست مجمع عمومی سازمان ملل از ایران خواسته که در امور کشورهای منطقه دخالت نکند، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ گفت: مستند این اظهارات را ندارم و نشنیده‌ام.

کنعانی ادامه داد : ایران کشور مهم منطقه در حوزه خلیج فارس و غرب آسیا و معتقد به همکاری‌های منطقه‌ای و پیشبرد این سیاست در چارچوب عدم مداخله کشورها در امور یکدیگر است و ما همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه را یک اصل می‌دانیم.

پاسخ ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران قطعی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوال یک خبرنگار رسانه ترکیه‌ای مبنی بر اینکه برخی از اخبار منتشر شده که آمریکا و کشورهای غربی به ایران گفته بودند که پاسخ ترور اسماعیل هنیه را در برابر برقراری آتش‌بس در غزه ندهد و آنها در این زمینه به قول خود عمل نکرده‌اند، گفت: آنچه که مسلم است این است که  پاسخ به اقدام جنایتکارانه رژیم غاصب صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران قطعی است و تردیدی در آن  نیست.

کنعانی تاکید کرد: جنایتکاران از پیگرد و در واقع تنبیه در امان نخواهند ماند.

وی افزود: حمایت ما از مسئله فلسطین و ملت مظلوم فلسطین و مقاومت فلسطین هم در جای خود محفوظ هست و این ۲ در کنار همدیگر تداوم پیدا خواهد کرد.

ایران نشان داده که  فشارپذیر نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از منابع غربی مدعی شده‌اند که رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با آقای پزشکیان گسترش روابط ۲ کشور را منوط به آزادی سه  شهروند فرانسوی در ایران دانسته و یا اینکه وزیر خارجه انگلیس نیز از آقای عراقچی خواسته که ایران به حزب‌الله فشار بیاورد و در این صورت روابط ۲ کشور گسترش پیدا می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که  فشارپذیر نیست و تحت فشار با هیچ کشوری مذاکره‌ و گفت‌وگو نمی‌کند.

 وی تاکید کرد: ایران کشوری توانمند و مقتدر است و در چارچوب گفت‌وگوها، مواضع اصولی خود را بیان می‌کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: گفت‌وگوهای ما با طرف‌های مختلف اروپایی در فواصل زمانی مختلف، همواره وجود داشته است و ما در این گفت‌وگوها دیدگاه‌های خود را  به صورت شفاف و روشن مطرح می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مشروط کردن گفت‌وگوها به یک خواسته‌ای را قویاً رد می‌کنیم و اساساً چنین چیزی را نمی‌پذیریم.

فضای دیپلماتیک برای ادامه گفت‌وگوها برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌های برجام به توافق باز است

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای و  گفت‌وگوی رئیس‌جمهور فرانسه با پزشکیان در نیویورک در این ارتباط  و اینکه تحولات اخیر در منطقه چه تاثیری برای این موضوع می‌گذارد، گفت: برجام موضوع مشخص و هدف مشخصی دارد و ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد.

وی تاکید کرد : فضای دیپلماتیک برای ادامه گفت‌وگوها برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌های برجام به توافق باز است و این موضوع ارتباطی با موضوعات دیگر ندارد و چارچوب آن مشخص است.

این خبر تکمیل می‌شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha