• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070806112
  • خبرنگار : 50649

برگزاری هفتمین کاروان ترویجی الگوی کشت ملی در فارس

برگزاری هفتمین کاروان ترویجی الگوی کشت ملی در فارس
عکس تزئینی است

ایسنا/فارس مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اجرای هفتمین کاروان ترویجی الگوی کشت ملی ویژه محصولات شتوی با همکاری تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌های تولید، شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون کشاورزی و صندوق بیمه در پهنه‌های تولیدی این استان خبر داد.

معصومه مویدی امروز، ۸ مهرماه در نشست جهادکشاورزی فارس با اعلام این خبر گفت: این کاروان ترویجی نهم مهرماه در ۹۵ مرکز جهاد کشاورزی با مشارکت تعاونی‌های تولید و روستایی این استان همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها که به شکل کارگاه، برنامه‌های روز مزرعه و روز انتقال یافته‌ها در مزارع کشاورزان برگزار می‌شود، زمینه بهره‌مندی ۱۲ هزار نفر بهره‌بردار از یافته‌های علمی و تحقیقاتی را فراهم می‌کند.

به گفته مؤیدی، مشارکت سازمان تعاون روستایی استان فارس و اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید، اتحادیه شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون کشاورزی و معاونت صندوق بیمه محصولات کشاورزی در بانک کشاورزی استان فارس زیرمجموعه این سازمان، در اجرای برنامه‌های آموزشی و کاربردی به منظور توانمندسازی کشاورزان تحت پوشش از ویژگی‌های شاخص این کاروان ترویجی است.

مویدی با بیان اینکه کاروان ترویجی با هدف افزایش بهره‌وری و میزان تولید محصولات شتوی با حضور یکپارچه و گسترده محققان، کارشناسان و خبرگان کشاورزی برگزار می‌شود، افزود: مصرف بهینه آب کشاورزی، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر، جهش تولید در دیمزارها و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از محورهای اصلی این کاروان ترویجی خواهد بود.

به گفته مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ترویج بیمه محصولات زراعی و مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری در مقابل تنش‌ها، انتقال و نشر دانش و معرفی فنآوری‌های نوین از دیگر محورهای مهم این کاروان ترویجی در استان فارس است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها در قالب کارگاه، روز انتقال یافته‌ها و روز مزرعه در واحد تولیدی کشاورزان و سازه‌های ترویجی همچون سایت الگویی، کانون یادگیری و مزارع نمایشی برگزار می‌شود، بیان کرد: اهمیت تناوب و تعیین مناسب‌ترین تناوب محصولات شتوی با توجه به خصوصیات آب و هوایی هر منطقه، رعایت تاریخ کاشت و اهمیت آن در افزایش عملکرد و آماده سازی زمین و تهیه بستر مناسب بذر با تأکید بر کشاورزی حفاظتی برخی از عناوین برنامه های آموزشی است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان فارس؛ تغذیه متعادل و روش های مصرف کودهای پایه، بوجاری بذر و ضد عفونی بذور خود مصرفی و اهمیت استفاده از بذور گواهی شده در افزایش عملکرد را از جمله عناوین برنامه‌های آموزشی این کاروان دانست و افزود: نحوه استفاده از بذر مال‌ها و روش‌های کاربرد آن، آشنایی با ارقام بذر مناسب و سازگار با اقلیم‌های مختلف، خاک‌ورزی حفاظتی و آشنایی با ماشین‌آلات و روش‌های کاشت محصولات شتوی، روش‌های نوین کشت محصولات شتوی با تاکید بر کشت روی پشته‌های عریض در کشت محصولات شتوی از دیگر عناوین برنامه‌های آموزشی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha