• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403070805960
  • خبرنگار : 71533

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از روز نخست مهرماه برای سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد و در تمام مدت این سفر، هر مقامی به دیدارش آمد، در هر جمعی حضور یافت یا به پرسش هر خبرنگاری پاسخ داد از پیام «صلح و امنیت» ایران برای جهان سخن گفت، به ایجاد ثبات و آرامش در منطقه تاکید کرد، خواستار پایان کشتار در غزه و لبنان شد و در نهایت از اراده ایران برای «حل مسئله» خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان صبح یکشنبه، اول مهرماه در حالی آماده ترک تهران به مقصد نیوریوک شد که در نشستی خبری، علت این سفر را «رساندن صدای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی مردم ایران» به گوش سران حاضر در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دانست و بر ایجاد صلح و آرامش و حل مشکلات و اختلافات میان کشورها تاکید کرد و این امر را مهمترین محور گفت‌وگوی خود با سران سایر کشورها در نیویورک اعلام کرد.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

بدرقه از مهرآباد؛ «ایران امن‌تر و آزادتر از آن است که تصویر کرده‌اند»

رئیس‌جمهوری که پیش از این در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، موضوع «دعوت از ایرانیان خارج کشور برای بازگشت یا سرمایه‌گذاری در ایران» را از جمله اهداف خود در سفر به نیویورک اعلام کرده بود، بر تبادل نظر با ایرانیان مقیم آمریکا برای «خنثی‌سازی» تصویری که از کشورشان به آنان ارائه شده هم اشاره کرد و گفت: «واقعیت همان نیست که از پشت تلویزیون و تریبون‌ها یا در مجامع مطرح می‌کنند. ایران ما بسیار امن‌تر و آزادتر از آنی است که تصویر کرده‌اند. این حرف به آن معنا نیست که ما مشکلی نداریم. حتماً مشکل داریم و در رفتارها و برخوردهای ما اشکالاتی وجود دارد اما نیت، قصد و اساس کشور ما براساس حق و عدالت و دیدن همه مردم کشور است. ایران برای همه ایرانیان است؛ چه آنان که در ایران هستند، چه آنان که در خارج کشورند.»

وی تأکید کرد: این کشور برای همه ماست. همه باید کمک کنیم ایرانی آباد، آزاد، مستقل و سربلند بسازیم. امیدوارم در این فرصت بتوانیم با ایرانیان خارج کشور، رسانه‌ها صحبت کنیم و موضع خود را اعلام کنیم. با روسای جمهور کشورها گفت‌وگو داشته باشیم و درباره اقتصاد، صلح و امنیت، تولید، سرمایه‌گذاری و گردشگری و سایر مواردی که می‌توانیم باهم انجام دهیم، صحبت کنیم. اگر رسالت خود را درست انجام دهیم، دستاوردهای خوبی خواهیم داشت.

پزشکیان پس از این گفت‌وگو در رأس هیئتی عالی‌رتبه با بدرقه حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبری انقلاب و محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوری برای حضور در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. جمعی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهوری او را در این سفر همراهی کردند.

استقبال در نیویورک؛ «جهان جای جنگ و خونریزی نیست»

رئیس‌جمهوری بامداد دوشنبه دوم مهر در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک، در گفت‌وگویی با اشاره به پیام جمهوری اسلامی ایران در این سفر، اظهار کرد: آنچه مشخص است، پیامی است که از طرف کشورمان برای صلح و امنیت داریم و تحقق شعار امسال سازمان ملل مبنی بر صلح و آینده توأم با توسعه برای همه مردم است. به جای خونریزی و جنگ و کشتار، باید دنیایی درست کنیم که همه انسان‌ها بتوانند در آن به راحتی زندگی کنند؛ مستقل از رنگ و نژاد و قومیت و منطقه زندگی.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

نشست با رسانه‌های آمریکایی؛ «تاکنون به کشوری حمله نکردیم»

پزشکیان در یکی از نخستین برنامه‌های خود در جریان این سفر در نشستی با مدیران رسانه‌های آمریکایی حاضر شد و با اشاره به برنامه‌های دولت چهاردهم در زمینه سیاست خارجی اظهار کرد: با همسایگان تفاهم کنیم تا ارتباطات خودمان را منطقی سازیم و از هر اقدامی که امنیت داخلی هر کشوری را خدشه‌دار کند جلوگیری کنیم. با دنیا چنین رابطه‌ای خواهیم داشت و دلمان می‌خواهد با همه کشورهای دنیا یک رابطه سالم و برابر داشته باشیم و صلح و امنیت در منطقه و دنیا جای جنگ و خونریزی را بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما آماده‌ایم با صلح و امنیت زندگی کنیم و به هیچ وجه به‌دنبال ناآرامی نیستیم، یادآور شد: به همین دلیل اینجا آمده‌ایم تا پیام خود را به گوش همه مردم جهان برسانیم. این کلّیت نگاه ما، باور و اعتقاد ماست و بر همین اساس و باور تلاش می‌کنیم که هماهنگی درونی و بیرونی را تا جایی که از دستمان برمی‌آید، اجرا کنیم.

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قدرت و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه ما به هیچ وجه به دنبال ایجاد جنگ و نا امنی نیستیم و تاکنون به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم، اما بارها مورد هجوم و حمله دیگر کشورها قرار گرفته‌ایم، افزود: ما قدرت و توان دفاعی را برای حفظ امنیت و دفاع از مردم و کشور خود می‌خواهیم نه برای جنگ و ناامنی، این در حالی است که رژیم صهیونیستی بارها بر علیه کشور ما اقدامات تروریستی صورت داده است. روز بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری، این رژیم برای گسترده کردن دامنه جنگ در منطقه، اقدام به ترور شهید هنیه، مهمان ما کرد و به رغم تلاش‌های بسیار برای جلوگیری از پاسخ ما و وعده توقف بمباران‌ها در غزه و آتش‌بس روز به روز بر شدت حملات و جنایات افزوده شده است.

تشریح چگونگی واکنش به صهیونیست‌ها؛ «نمی‌خواهیم عامل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه باشیم»

پزشکیان در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت ایران به تعهدات خود در زمینه برنامه هسته‌ای، تصریح کرد: ما برای بازگشت به تعهدات خود در توافق صورت گرفته آمادگی کامل داریم، اما نمی‌شود که آمریکا و کشورهای اروپایی حاضر به اجرای تعهدات خود نباشند و در مقابل از ما بخواهند که به تعهدات خود بازگردیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تاخیر در پاسخ به اقدامات رژیم اسرائیل ناشی از عدم توانایی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: ترور شهید هنیه بر اساس تمام قوانین بین‌المللی محکوم است و قطعاً بدون پاسخ نیز نخواهد ماند، جمهوری اسلامی ایران در زمانی که آمریکا و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند، پاسخ حمله به کنسولگری ایران را داد و ثابت کرد که می‌تواند به جنایات این رژیم پاسخ دهد، اما نمی‌خواهیم عامل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه باشیم.

پاسخ به یک اتهام؛ «از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نکرده‌ایم و نخواهیم کرد»

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ اوکراین نیز اظهار داشت: ما به هیچ وجه از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نکرده و نخواهیم کرد. برای ما مرزها و حریم کشورها دارای احترام است، نباید نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کرد و دیگران را به تجاوزگری متهم کرد. ما خواهان صلح و ثبات و آرامش و امنیت در جهانیم و رویکرد ما در این زمینه صادقانه و برآمده از باورها و اعتقادات ما است.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

در جمع ریش‌سفیدان متنفذ؛ «هرگز دنبال سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم و نیستیم»

پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک در هتل محل اقامتش در جمع اعضای گروه الدر (ریش‌سفیدان متنفذ) که متشکل از سران سابق کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است، با محکوم‌کردن اقدام تروریستی صهیونیست‌ها در انفجار پیجرها در لبنان، تصریح کرد: در روزهای اخیر صهیونیست‌ها با سوءاستفاده از تکنولوژی که برای آسایش و رفاه بشر به خدمت گرفته می‌شود،‌ دست به جنایت و ترور کور دیگری زد. جنایاتی که رژیم صهیونیستی به اسم دفاع از خود مرتکب می‌شود در ذهن بشر نمی‌گنجد و بدتر از ارتکاب این جنایات، حمایت کشورهایی از این جنایات است که مدعیان اصلی دفاع از حقوق بشر و آزادی هستند. تداوم جنایات رژیم صهیونیستی می‌تواند باعث گسترش درگیری‌ها در منطقه شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این آمریکایی‌ها بودند که از توافق هسته‌ای خارج شدند و ایران به تعهدات خود پایبند ماند، گفت: ما با هیچ کشوری جنگ و دعوا نداریم و هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نیز نبوده و نیستیم. ایران در ۲۰۰ سال گذشته بانی هیچ جنگی نبوده، اما در عین حال قربانی تجاوز و تهاجم برخی کشورهای دیگر بوده است، لذا ما به دنبال تقویت توان دفاعی و بازدارندگی خود از طرق متعارف هستیم، اما باز هم تاکید می‌کنم که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

«مری رابینسون» رئیس گروه الدر و رئیس جمهور سابق ایرلند نیز در این دیدار مواضع این گروه درباره تجاوز و جنایات صهیونیست‌ها در غزه را روشن توصیف و با انتقاد از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال درگیری‌ها در غزه و اوکراین گفت: ما به دنبال ایجاد یک توافق منطقه‌ای در زمینه هسته‌ای هستیم که بر اساس آن همه کشورهای منطقه شما به این توافق بپیوندند و مسئله هسته‌ای ایران نیز ذیل این توافق به سرانجام برسد.

«سانتوس مانوئل» رئیس جمهور سابق کلمبیا نیز به عنوان یکی از اعضای گروه الدر در این دیدار با بیان اینکه این گروه اشتراکات زیادی با دیدگاه‌ها و نظرات پزشکیان دارد، تصریح کرد: ما با فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران آشنایی داریم و به دنبال آن هستیم تا با توجه به دسترسی‌هایی که داریم، تعامل شما با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی را تسهیل کنیم.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

نشست سران میثاق آینده؛ «ایران آماده همکاری برای آتش‌بس فوری در منطقه است»

پزشکیان شامگاه دوم مهرماه در نشست سران میثاق آینده در نیویورک، با تاکید بر اینکه دستیابی به صلح و توسعه نیازمند احترام به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و اجرای تعهدات کشورهای توسعه‌یافته در برابر کشورهای در حال توسعه است، گفت: تحریم‌های یکجانبه، دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف کرده و این واقعیت باید در هر سندی که برای آینده تهیه می‌شود، لحاظ شود.

رئیس‌جمهوری در این نشست با طرح پیشنهاد خود برای تهیه گزارش از نتایج تحریم‌های یکجانبه علیه برخی کشورها، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم دبیرکل سازمان ملل متحد با کشورهای قربانی تحریم‌های یکجانبه، گزارشی جامعی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهد. ما خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی و موسسات مالی بین‌المللی به منظور تضمین به کشورهای در حال توسعه در تصمیم‌گیری‌ها، هنجارسازی‌ها و شکل‌گیری ساختار عادلانه و پاسخگو برای رفع نیازهای مالی این کشورها هستیم.

وی با محکوم‌کردن تروریسم دولتی، تصریح کرد: در جهانی که مردم غیرنظامی در غزه با قساوت کشته می‌شوند و تروریسم کور دولتی زنان و کودکان را به خاک و خون می‌کشد و از نسل‌کشی و ترور حمایت می شود، هیچ سندی صلح و توسعه را تضمین نمی‌کند. پایان اشغالگری، توقف آپارتاید در فلسطین و آتش‌بس فوری در غزه پیش نیاز توسعه و صلح جهانی است. جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با سایر کشورها برای دستیابی به این اهداف است.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

دیدار با همتای سوئیسی؛ «ایران در پی ایجاد ثبات و امنیت و رژیم اسرائیل به دنبال جنگ‌افروزی است»

پزشکیان پس از این نشست در هتل محل اقامت خود، در دیدار «ویولا آمهرد» رئیس‌جمهوری سوئیس، با تبیین رویکرد دولت در سیاست داخلی و خارجی بر مبنای وفاق ملی و گسترش تعامل با همه کشورهای دنیا بر اساس احترام متقابل، گفت: ما در سیاست خارجی به دنبال ایجاد ثبات، امنیت و آرامش در منطقه هستیم، اما رژیم صهیونیستی برای جنگ‌افروزی و ایجاد ناامنی تلاش می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مخالفت کلامی کشورهای اروپایی با جنگ در غزه به رغم حمایت آنها از رژیم صهیونیستی برای مردم دنیا باورپذیر نیست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی برای خاتمه دادن به این جنگ و نسل‌کشی در غزه حمایت خواهد کرد.

«ویولا آمهرد» رئیس‌جمهور سوئیس نیز در این دیدار بر علاقمندی کشورش برای توسعه همه‌جانبه روابط با ایران تاکید کرد و گفت: ما خواهان ادامه نقش‌آفرینی در حمایت از منافع ایران به ویژه در رابطه با آمریکا هستیم.

رئیس‌جمهوری سوئیس با ابراز نگرانی از شرایط بغرنج منطقه ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، بر مواضع مشترک دو کشور مبنی بر توقف فوری حملات بر علیه مردم این منطقه تاکید کرد و افزود: سوئیس اخیرا از سوی سازمان ملل برای برگزاری نشستی در ارتباط با کنوانسیون ژنو ماموریت یافته و امیدواریم برگزاری این نشست برای دستیابی به آتش‌بس در غزه موثر واقع شود.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

ملاقات با رئیس‌جمهوری فنلاند؛ «رویکرد ایران در سیاست خارجی تنش‌زدایی است»

رئیس‌جمهوری پس از دیدار همتای سوئیسی میزبان «الکساندر اشتوب» رئیس‌جمهور فنلاند در هتل محل اقامت خود شد و با تاکید بر اینکه رویکرد ایران در سیاست خارجی تنش‌زدایی، تعامل سازنده با کشورهای دنیا و ایجاد صلح و ثبات و امنیت است، تصریح کرد: ما بر ضرورت تعامل و گفتگو به جای جنگ و درگیری در میان کشورهای جهان برای رسیدن به دیدگاه مشترک و همچنین چندجانبه‌گرایی در حل مسائل تاکید داریم.

«الکساندر اشتوب» رئیس‌جمهور فنلاند نیز در این دیدار گفت: معتقدیم ایران درباره آنچه در توافق هسته‌ای رخ داد هیچ نقش و تقصیری نداشت و امیدواریم با استمرار گفتگوها و تعاملات شاهد رفع مشکلات و اختلافات ایران و اروپا باشیم.

اشتوب با قدردانی از نقش ثبات‌آفرین جمهوری اسلامی ایران در منطقه تصریح کرد: ما حمایت مالی و تسلیحاتی از اسرائیل را مردود و اشتباه می‌دانیم و معتقدیم جهان نسبت به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه در حال بیدار شدن است، اگر چه به نفع برخی کشورها نخواهد بود که این جنگ خاتمه یابد.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

در گفت‌وگو با اردوغان؛ «برای گسترش همکاری‌ها با ترکیه باهدف ارتقای امنیت منطقه آماده‌ایم»

پزشکیان در ادامه برنامه‌های نخستین روز سفر خود به نیویورک، در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، تصریح کرد: اگر ما به برادری خود پایبند باشیم، رژیم صهیونیستی هرگز نخواهد توانست به چنین جنایاتی دست بزند.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها با ترکیه در همه زمینه‌ها به خصوص ارتقای امنیت منطقه است، افزود: در دیدارها و گفت‌وگوهای خود با سران کشورهای منطقه و از جمله در سفر به عراق پیشنهاد ایجاد یک شبکه ارتباطی منطقه‌ای را مطرح کرد که پیش‌نیاز آن تمهید شرایط امنیتی لازم است؛ تحقق این پیشنهاد نیازمند منطقه‌ای عاری از تروریسم است.

«رجب طیب اردوغان» نیز در این دیدار از تشدید حملات رژیم صهیونیستی به لبنان ابراز نگرانی کرد و گفت: رژیم صهیونیستی با حمله سایبری اخیر تعریفی جدید از توحش و خشونت ارائه کرده است؛ امروز جهانیان شاهد هستند که نتانیاهو هیچ قصدی برای آتش‌بس در غزه و ایجاد ثبات در منطقه ندارد.

رئیس‌جمهور ترکیه بیش از ۱۱ ماه نسل‌کشی مداوم در غزه را نشانه‌ای مبنی بر قصد رژیم صهیونیستی برای گسترش درگیری‌ها در منطقه دانست و تاکید کرد: با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و وضعیت انسانی وخیم در غزه، باید بدون از دست دادن هیچ زمانی مذاکرات را به نتیجه برسانیم. همچنین از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم و این رژیم باید دیر یا زود تاوان جنایات خود را در دادگاه‌های بین‌المللی بدهد.

در دیدار رئیس‌ شورای اروپا؛ «جهان به گفت‌وگو و تعامل نیاز دارد تا زبان زور و تهدید»

پزشکیان همچنین در دیدار «شارل میشل» رئیس شورای اروپا با تاکید بر اینکه امروز دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به گفت‌وگو و تعامل نیاز دارد تا زبان زور و تهدید، تصریح کرد: دوری و عدم تعامل ذهنیت‌هایی ایجاد می‌کند که بستر سوتفاهم‌ها و تشدید اختلافات می‌شوند، اما گفت‌وگوی بی‌واسطه و تعامل بهتر می‌تواند مطالب را منعکس و منتقل کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران هم در داخل کشور و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال گسترش تفاهم، همدلی و همکاری است، افزود: البته عبور از حصار اندیشه‌ها و باورها کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان دارد، اما ما به دنبال رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک برای همکاری با دیگر کشورها در عرصه‌های مختلف در جهت پیشرفت متقابل هستیم و گفتگو و تفاهم تنها راه رسیدن به این نگاه و زبان مشترک است.

«شارل میشل» نیز در این دیدار گفت: انتخاب جناب‌عالی به ریاست جمهوری را پنجره و فرصت جدیدی برای احیای گفتگوها با اتحادیه اروپا می‌دانیم. ما دیدگاه‌های شما را به دقت بررسی کرده و معتقدیم می‌توانیم روحیه و اصول مورد تاکید جنابعالی را به ویژه در مسئله احترام به تنوع افکار، تساهل و رواداری، مبنای تعاملاتی سازنده قرار دهیم.

رئیس شورای اروپا با اشاره به وضعیت امروز منطقه و جهان، درخواست اصلی اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی ایران را گفتگوهای جدی درباره مسائل فیمابین عنوان کرد و افزود: ما خواهان نقش‌آفرینی سازنده جمهوری اسلامی ایران در مسئله فلسطین، درگیری‌های اوکراین و حصول توافق درباره مسئله هسته‌ای هستیم. اتحادیه اروپا بر برقراری آتش‌بس فوری در غزه تاکید داشته و مواضع روشنی درباره استیفای حقوق فلسطینیان برای تشکیل یک دولت مستقل دارد.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

خطاب به دبیرکل سازمان ملل؛ «برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها صبر پیشه کردیم»

پنجمین دیدار پزشکیان در روز دوشنبه با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، برگزار شد و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو تصریح کرد: در حالی که ما برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها صبر پیشه کردیم، صهیونیست‌ها بعد از به شهادت رساندن حداقل 41 هزار نفر در غزه، حالا به لبنان هم حمله کرده و تعداد زیادی را به شهادت رسانده‌اند و ما به شکل خیلی جدی نگران گسترش درگیری در تمام منطقه هستیم.

«آنتونیو گوترش» نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در دوره دولت چهاردهم در مسیر توسعه قرار گرفته و منطقه خاورمیانه نیز شاهد صلح، امنیت و آرامش باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این‌که «توقف جنگ در غزه اولویت ماست»، تصریح کرد: واقعه هفتم اکتبر به هیچ‌وجه توجیه‌گر جنایات و کشتار دسته جمعی فلسطینیان در غزه نیست. من بارها این نکته را تکرار کرده‌ام که حجم خسارت‌ها و جانباختگان بی‌سابقه بوده و باید حقوق فلسطینیان هم در غزه و هم در کرانه غربی، با توقف کشتار و همچنین توقف شهرک‌سازی استیفا شود. همچنین نباید اجازه دهیم لبنان به غزه دیگری تبدیل شود.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

نشست با نمایندگان ادیان الهی؛ «ما تروریست نیستیم»

رئیس‌جمهوری سوم مهرماه در دومین روز از سفر خود به نیویورک در نشست با نمایندگان ادیان الهی حاضر شد و با بیان اینکه «در دنیایی زندگی می‌کنیم که به ما دروغ می‌گویند» اظهار کرد: در این دنیا از آزادی و انسانیت و حقوق بشر نام می‌برند، اما انسان‌ها را بمباران و نابودشان می‌کنند. آن‌وقت اگر در گوشه‌ای اتفاقی افتاد، زمین و زمان را به هم می‌ریزند که ای داد چرا نشسته‌اید؟ حقوق انسانی را در فلان مملکت نادیده گرفته‌اند. اما دارید زن و کودک و پیر و جوان را نابود می کنید؛ از فاشیست‌ترین، نسل‌کُش‌ترین و جانی ترین انسان‌ها با قدرت دفاع می‌کنید و شرم هم نمی‌کنید.

پزشکیان خطاب به نمایندگان ادیان الهی با بیان اینکه « امیدوارم جمع شما و حضور ارزشمندتان در رساندن پیام انسانیت، عدالت و انصاف برای افرادی که ادعای انصاف دارند، موثر باشد» تاکید کرد: ما تروریست نیستیم. ما حتی یک پرنده را هم زخمی نمی‌کنیم چه برسد به آن‌که بخواهیم انسان بی گناهی را بکشیم. به دنبال تجاوز و سرزمین دیگران نیستیم.  خداوند از ما خواسته در صلح، محبت و راستی و عشق در کنار یکدیگر زندگی کنیم و امیدوارم حق و عدالت و انصاف را در این دنیای کوچک ایجاد و دل‌ها را از کینه خالی کنیم.

گفت‌وگو با وزیر خارجه چین؛ «نقش‌آفرینی چین در توقف جنایات صهیونیست‌ها موثر است»

در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک وانگ یی وزیر خارجه چین با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. پزشکیان در این دیدار، تلاش برای تقویت چند جانبه‌گرایی را از جمله اشتراکات ایران و چین برشمرد و افزود: باید دست به دست هم دهیم با توسعه چند جانبه‌گرایی در جهان اجازه ندهیم قدرت‌های زورگو خواسته‌های خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اهمیت نقش چین در امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی، به وقایع تلخ و تاسف‌بار غزه اشاره کرد و اظهار داشت: اتفاقات در حال وقوع در غزه و لبنان با پشتیبانی کشورهای مدعی حقوق بشر، یک فاجعه انسانی است. رژیم صهیونیستی به هیچ یک از چارچوب‌های قانونی پایبندی ندارد و جنایات این رژیم برای وجدان‌های بشری قابل پذیرش نیست. در این رابطه نقش‌آفرینی چین به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان در محکومیت و توقف این جنایات قطعا موثر خواهد بود.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با بیان اینکه چین همچون گذشته از تلاش‌های ایران برای رفع تحریم‌ها حمایت و پشتیبانی خواهد کرد، به وقایع غزه نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات رژیم اسرائیل در غزه ناعادلانه و منجر به کشتار و آوارگی ملت فلسطین شده و متاسفانه تبعات این اقدامات در حال سرریز شدن به منطقه است و در این رابطه چین همچون گذشته در مجامع بین‌المللی برای احقاق حقوق ملت فلسطین تلاش خواهد کرد و امیدواریم کشورهای اسلامی نیز همچون جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وزیر خارجه چین با تاکید بر اینکه سرنوشت منطقه باید توسط کشورهای آن از جمله جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد، نسبت به تحقق صلح، ثبات و امنیت در منطقه ابراز امیدواری کرد و گفت: ما در این زمینه به رویکرد قابل تقدیر رئیس جمهور جدید ایران اعتماد کامل داریم.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

دیدار علمای دینی؛ «مسلمانان کنارهم باشند صهیونیست‌ها جرئت جنایت ندارند»

پزشکیان همچنین در روز دوم سفر به نیویورک در دیدار جمعی از «علمای دینی»، تصریح کرد: امروز ۲ میلیارد مسلمان نظاره‌گر جنایات یک اقلیت کوچک صهیونیست علیه فلسطینیان مظلوم غزه هستند و کاری هم جز محکومیت این جنایات نمی‌توانند بکنند که آن هم فایده و خاصیتی ندارد، اما اگر مسلمانان برادری خود را در عمل اثبات کرده بودند و امروز با وحدت و انسجام کنار هم بودند، آیا باز هم رژیم صهیونیستی جرأت داشت چنین غلط‌هایی کند؟

برگزاری این دیدار با حواشی دعوت از یک یهودی-آمریکایی همراه شد که نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در این زمینه اعلام کرد: «آقای لیور استرنفلد به عنوان استاد دانشگاه و یک یهودی آمریکایی به نشست نقش ادیان الهی در برقراری صلح جهانی دعوت شده بود. این جلسه ترکیب متوازنی از علما و اساتید دانشگاه متعلق به ادیان ابراهیمی بود. علت دعوت از ایشان، سوابق طولانی پژوهش در زمینه یهودیت، اسلام و ایران بوده و نامبرده دارای سابقه فعالیت ضدصهیونیستی بوده و به عنوان یک آمریکایی یهودی به این جلسه دعوت شده و هیچ اطلاعی از سابقه احتمالی داشتن تابعیت مضاعف در اختیار نبوده است. این حرکت مشکوک تبلیغاتی صورت گرفته ریشه در خشم رژیم صهیونیستی از برگزاری چنین نشستی تلقی می‌کنیم.»

گفت‌وگو با سی‌ان‌ان؛ «اگر اسلحه و موشک تولید می‌کنیم تنها به دنبال دفاع از خودمان هستیم»

رئیس‌جمهوری همچنین در بخشی از گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در جریان سفر به نیویورک اظهار کرد: آن‌چه که در لبنان اتفاق افتاد، یک فاجعه انسانی است. قبل از پاسخ حزب‌الله،‌ باید سازمان ملل و کشورهایی که ادعای حقوق بشر می‌کنند، رژیم صهیونیستی را وادار کنند که سر جای خودش بنشیند. هر انسانی در دنیا با دیدن چنین فجایعی شرمنده می‌شود؛ حالا حزب‌الله چکار خواهد کرد؟ طبیعتا در مقابل آن هواپیماهایی که می‌آیند و بمباران می‌کنند چه کار می‌تواند بکند؟ مجبور است با چیزی که دارد، دفاع کند.

پزشکیان با ابراز نگرانی از گسترش جنگ در منطقه، گفت: این خطر وجود دارد که آتش اتفاقاتی که آنجا می‌افتد کل منطقه را بگیرد. این برای دنیا و برای آینده کره زمین خطرناک باشد و منجر به کارهای دیگر شود که باید جلویش را گرفت، باید اسرائیل را وادار کرد که از این غلط‌ها نکند.

وی افزود: در تمام مدت جنگ چند نفر از اسرائیل مردند؟ که آنان دارند این میزان افراد را در غزه بمباران می‌کنند؟ بچه‌ها و زنان و پیران و کسانی که در بیمارستان هستند مگر کسی را کشته‌اند؟ همین امروز در سازمان ملل می‌گفتند ۲۰۰ نفر از اعضای سازمان ملل را شهید کرده‌اند. چه کسی حرف‌های اسرائیل را باور می‌کند؟

رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگو با دفاع از تقویت توان نظامی ایران، تصریح کرد: ما اگر اسلحه و موشک تولید می‌کنیم تنها به دنبال دفاع از خودمان هستیم. در زمان جنگ تحمیلی صدام حسین با حمایت آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی شهرهای ما را موشک‌باران می‌کردند و بمب شیمیایی بر سر ما می‌ریخت، ما بی‌دفاع بودیم. ایران برای اینکه از خود دفاع کند باید قدرت نظامی بالایی داشته باشد تا دشمنان این کشور نتوانند ما را تهدید کنند. هر کاری خواهیم کرد تا دشمنان نتوانند ما را تهدید کنند.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

خطاب به مکرون؛ «می‌توانید برای توقف جنایات صهیونیست‌ها موثرتر عمل کنید»

پزشکیان در روز دوم سفر به نیویورک در دیدار «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید تنش و درگیری در منطقه، در پاسخ به رژیم صهیونیستی خویشتن‌داری پیشه کرد، اما رژیم صهیونیستی جنایات خود را در غزه تشدید و حالا هم به لبنان حمله کرده است، اظهار کرد: جنایات صهیونیست‌ها با کدام قاعده‌ای قابل توجیه است که آمریکا و برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه آن را دفاع مشروع از خود توصیف می‌کنند!

رئیس جمهور افزود: اگر امروز در یکی از کشورهای مستقل به یک فرد اجحافی صورت گیرد، مدعیان حقوق بشر همه افکار عمومی جهان را علیه آن بسیج می‌کنند، اما در غزه و لبنان هزاران بی‌گناه به خاک و خون کشیده شده‌اند و از این مدعیان صدایی در نیامده است؛ کشورهای غربی باید به اعمال استانداردهای دوگانه پایان ببخشند، چرا که این وضعیت و صرف اعلام زبانی محکومیت، باعث گستاخی بیش از پیش رژیم صهیونیستی شده است.

وی همچنین با بیان اینکه فرانسه می‌تواند در متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی بسیار موثرتر عمل کند، گفت: امروز مردم ایران و منطقه به شدت از جنایات رژیم صهیونیستی متاثر هستند و تداوم این جنایات می‌تواند وضعیت را از کنترل خارج کند.

«امانوئل مکرون» نیز در این دیدار با ابراز نگرانی از وضعیت منطقه و به خصوص تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: فرانسه به شدت تجاوز به لبنان را محکوم کرده و همه تلاش خود را برای اعمال فشار و توقف این تجاوز به کار گرفته‌ایم.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد؛ «رژیم اسرائیل با گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری را بازسازی کند»

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحدبا بیان اینکه جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش بسی دائمی برقرار شود، تصریح کرد: وحشی‌گری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان، پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند، باید متوقف شود. رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.

پزشکیان با بیان اینکه طبیعی است جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده علیه لبنان، که هزاران انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشیده است، بی پاسخ نمی‌ماند، تصریح کرد: مسئولیت عواقب آن با دولت‌هایی است که در برابر تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می‌ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می‌گذارند.

وی تصریح کرد: تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است. پیشنهاد می‌کنیم تمامی مردم فلسطین، چه کسانی که اکنون در سرزمین مادریشان حضور دارند و چه آنانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند.

گفت‌وگو با الجزیره؛ «اسرائیل بدش نمی‌آید منطقه را به آشوب گرفتار کند»

رئیس‌جمهوری در دومین گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در جریان سفر به نیویورک به پرسش‌های الجزیره عربی پاسخ داد و با تاکید بر اینکه اسرائیل برای ماندنش قصد دارد جنگ را در غرب آسیا گسترش دهد چون نتوانست با کارهایی که در غزه انجام داد به اهدافش برسد، یادآور شد: اسرائیل معتقد بود یک هفته‌ای حماس را نابود می‌کند و الان یک سال در حال اتمام است و هنوز نتوانسته به هیچ کدام از اهداف برسد.

وی افزود: اما به این هدف رسیده که به امید اینکه در مقابل دیدگان دنیا یک شهر را با تمام آدم‌هایش به نابودی کشانده و حتی آب و غذا و دارو را بر این مردم بسته و متاسفانه این حامیان حقوق‌بشر ساکتند و ما به‌عنوان مسلمان نسبت به این قضیه احساس تعهد می‌کنیم و باید کشورهای اسلامی در قبال این موضوع عکس‌العمل مشخصی نشان دهند وگرنه هیچ بعید نیست که در خود لبنان هم همین کاری را کند که در غزه انجام داده است.

پزشکیان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آمادگی ایران برای مذاکره، گفت: ما مشکلی با گفت‌وگو نداریم ولی گفت‌وگویی که آنان کردند، به آن پایبند نبودند. همیشه از زمانی که آنان در منطقه دخالت کردند، سعی کردند در کشور ما برای ما مشکل ایجاد کنند. یک اعتراض وقتی شکل می‌گیرد پشت آن می‌ایستند و تلاش می‌کنند حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی ما را از بین ببرند. هروقت آنان بخواهند درست و باصداقت با ما صحبت کنند ما مشکلی با این صحبت‌ها نخواهیم داشت ولی الان و فعلاً این صداقت و درستی را ما در برجام ندیدیم و در جاهای دیگر هم عین همین است.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از این مصاحبه، گفت: زمان پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی و ترور شهید هنیه را ما مشخص می‌کنیم و اینطور نیست که آنان هرکجا، هروقت که دلشان خواست این کار را انجام دهند.  آنچه که ما انجام خواهیم داد، هم نوع کارمان و هم زمانش را قرار نیست اعلام کنیم. اسرائیل بدش نمی‌آید منطقه را به آشوب گرفتار کند تا خودش از این دامی که در آن افتاده، راحت بیرون بیاید. اسرائیل به تنهایی این کار را نمی‌کند، پشتوانه محکمی مثل آمریکا دارد.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

دیدار ولیعهد کویت؛ «باهم برای توقف جنگ در غزه تلاش کنیم»

پزشکیان در ادامه برنامه‌های آخرین روز سفر به نیویورک، در دیدار «صباح خالد الحمد الصباح»، ولیعهد امیر کویت، همگرایی و هم‌افزایی کشورهای همسایه را موجب استقرار صلح و امنیت پایدار به عنوان پیش‌نیاز رشد و توسعه منطقه دانست و افزود: ما برای رشد و توسعه نیازمند منطقه‌ای امن هستیم و اگر صلح و امنیت نباشد همه ضرر خواهیم کرد. تقویت ارتباطات میان کشورهای همسایه ما را در ایجاد منطقه‌ای با ثبات و برخوردار از امنیت در جهت تامین منافع ملت‌ها کمک خواهد کرد.

وی به وقایع غزه و جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت هم صدایی و اتحاد کشورهای اسلامی برای جلوگیری از استمرار این جنایات تصریح کرد: اینکه عده‌ای زورگو و جنایتکار، زنان و کودکان و بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها را تحت عنوان مقابله با تروریسم بمباران می‌کنند، توهین به شعور جامعه بشری است و حداقل انتظار از کشورهای اسلامی این است که در برابر این جنایات سکوت نکنند و همصدا و متحد با یکدیگر برای توقف جنگ و خونریزی در غزه تلاش کنند.

«صباح خالد الحمد الصباح» ولیعهد امیر کویت نیز در این دیدار با اشاره به جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه گفت: کویت در رابطه با مسئله فلسطین با جمهوری اسلامی هم نظر است و بر نقش مهم و محوری ایران در حمایت از آرمان فلسطین تاکید دارد و تلاش خواهیم کرد با همکاری کشورهای اسلامی برای توقف جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه نقش‌آفرین باشیم.

نشست با اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی؛ «با کسی سر جنگ نداریم»

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در آخرین روز سفر به نیویورک در نشستی با جمعی از «اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی» با بیان اینکه صهیونیست‌ها تلاش داشتند با پایین نشان دادن اقبال و مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، ایران را تضعیف کنند، اظهار کرد: اما وقتی نقشه‌های آنها به شکست انجامید، تلاش کردند با یک اقدام تروریستی ما را وارد عرصه تقابل و درگیری کنند تا بعد به دنیا بگویند جمهوری اسلامی ایران همانگونه که ما می‌گوییم به دنبال تنش و درگیری است.

وی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید تنش و درگیری صبر پیشه کرد اما رژیم صهیونیستی وحشی‌گری و جنایت‌پیشگی خود را به اوج رسانده است»، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با گسترش درگیری به لبنان مجددا تلاش دارد که پای ایران را به درگیری در منطقه باز کند، ما در برابر این توطئه خویشتن‌داری می‌کنیم، اما با توجه به شدت و گستردگی جنایات صهیونیست‌ها،‌ هم در داخل ایران و هم در منطقه احساسات عمومی به شدت جریحه‌دار شده و شاید وضعیت به شکلی از کنترل خارج شود.

پزشکیان با تاکید بر این‌که «ما دیگر با چه زبانی باید بگوییم که می‌خواهیم کشور و منطقه خودمان را آباد کنیم و با کسی سر جنگ نداریم»، گفت: ما به دنبال جنگ و درگیری نیستیم، اما وقتی هر روز به شکلی فشارها و اقدامات علیه ما تشدید شده و گسترش می‌یابد، شاید نتیجه چیزی بشود که ما نمی‌خواهیم. جواب منطق و نگاه ما این نیست که هر روز تلاش کنند پای ایران را به جنگ باز کنند.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

ملاقات با رئیس‌جمهور بلغارستان؛ «همه توانمان را برای توقف جنایات اسرائیل به کار گیریم»

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه‌های آخرین روز سفر به نیویورک، در دیدار «رومن رادف» رئیس‌جمهور بلغارستان، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال برهم زدن نظم و امنیت منطقه و گسترش جنگ و درگیری است و باید همه تلاش و توان خود را برای توقف فوری جنایات این رژیم در غزه و لبنان به کار بگیریم.

«رومن رادف» رئیس‌جمهور بلغارستان نیز در این دیدار از عزم جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط با اتحادیه اروپا ابراز خرسندی کرد و گفت: گفتگو یگانه راه رفع منازعات و اختلافات است و بسیار خرسندیم که دولت جنابعالی پیام‌های مهمی برای تعامل با کشورهای اروپایی و نیز رسیدن به یک راه‌حل برای مسئله هسته‌ای ارسال کرده است.

وی با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت وخیم انسانی و امنیتی در غزه و تسری آن به لبنان، تصریح کرد: ما از همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی خواسته‌ایم به توقف فوری حملات اسرائیل به غزه و لبنان کمک کنند. اجتماع این روزهای ما در سازمان ملل نیز به این دلیل است که این سازمان با این هدف تشکیل شد که بتواند چنین منازعات جدی و عمیقی را رفع کند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه نقشی حیاتی در زمینه رفع این منازعه دارد و مطمئنم که از قدرت و نفوذ خود برای رسیدن منطقه به امنیت، ثبات و آرامش استفاده خواهید کرد.

دیدار نخست‌وزیر پاکستان؛ «اختلافات را کنار بگذاریم و اسرائیل را متوقف کنیم»

پزشکیان همچنین در دیدار «شهبار شریف» نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه اگر ما مسلمانان طبق دستور خدا، کتاب و پیامبر خود، واقعا برادرانه کنار هم بودیم و اختلاف و تفرقه نداشتیم، امروز رژیم صهیونیستی جرئت نداشت اینگونه جنایت کند، افزود: صهیونیست‌ها و حامیان آنها در سایه چند دستگی میان مسلمانان است که اینگونه گستاخانه مرتکب جنایت می‌شوند. ضرورت دارد در اقدامی مشترک و با همکاری جمعی از هر امکانی برای اعمال فشار در راستای توقف جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کنیم.

«شهباز شریف» نیز در این دیدار به تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اشاره و خاطرنشان کرد: وضعیت غزه و لبنان نگرانی عمیق و مشترک ما و شما و همه مردم جهان است. حملات اخیر اسرائیل به لبنان ثابت می‌کند که نتانیاهو هیچ قصدی برای توقف جنایاتش ندارد و حتی به دنبال گسترش درگیری‌ها در تمام منطقه است. قطعا این اتفاقات در سایه ضعف و تفرقه در جهان اسلام است و باید تلاش کنیم که اختلافات را کنار گذاشته و به عنوان یک پیکر واحد در مقابل این رژیم و حامیانش بایستیم.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

گفت‌وگو با نجیب میقاتی؛ «برای هرگونه کمک به لبنان آمادگی داریم»

رئیس‌جمهوری در دیدار «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان، نیز تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با جنایات ضدبشری تحت حمایت‌های آمریکا، چیزی از حقوق بشر و قوانین و مقررات بین‌المللی باقی نگذاشته است. قطعا اگر حمایت‌های آمریکا نبود، این رژیم توان و جرئت چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای را نداشت.

وی به تلاش‌ها و رایزنی‌های خود با سران کشورهای اسلامی از جمله پاکستان و ترکیه و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه برای وادار کردن این رژیم به توقف تجاوزات به لبنان و غزه اشاره و تصریح کرد: ما برای هرگونه کمک به لبنان آمادگی داریم؛ کمک‌های امدادی و پزشکی در حال ارسال است و بیمارستان‌های ما پذیرای مجروحان خواهد بود.

«میقاتی» نیز در این دیدار با بیان اینکه آنچه امروز در غزه و لبنان در حال وقوع است، به دور از انسانیت و بر خلاف تمام موازین بین‌المللی است، به شرایط بسیار بغرنج مردم لبنان پس از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: استفاده از ابزارهای غیر نظامی برای کشتن مردم بی‌گناه و عادی جنایتی است که تنها از رژیم صهیونیستی بر می‌آید.

نخست‌وزیر لبنان با یادآوری به اینکه جمهوری اسلامی نه فقط امروز، بلکه ده‌ها سال است که در کنار لبنان ایستاده است، خواستار نقش‌آفرینی بیشتر دیگر کشورهای اسلامی برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه شد.

خطاب به نخست‌وزیر نروژ؛ «برای توقف جنگ در منطقه تلاش کنید»

پزشکیان همچنین در دیدار «یوناس گار استوره» نخست‌وزیر نروژ، تنش‌زدایی، گسترش تعامل و ارتباطات با همه کشورهای دنیا بر پایه حسن تفاهم و احترام متقابل را جهت‌گیری اصلی رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: به دنبال درمان اختلافات و سوءتفاهمات و رویکردهای پیشگیرانه هستم و شرایط بحرانی و بغرنج منطقه‌ای نیز نیازمند چنین رویکرد و نگاهی است تا برای درمان گرفتاری‌های آن راه‌حل‌های درست و صحیحی انتخاب و منطقه به سمت امنیت و ثبات سوق داده شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه رژیم اسرائیل با اقدامات خود در تلاش است پای ایران را به جنگ بکشاند، اظهار کزد: کدام قانون و یا میثاق بین‌المللی اجازه می‌دهد که رژیمی با بمباران مناطق غیرنظامی، بیمارستان‌ها و مدارس هزاران زن و کودک را به خاک و خون بکشد و دنیا فقط نظاره‌گر این جنایت باشد و برای تنبیه متجاوز هیچ اقدامی صورت ندهد.

پزشکیان بر ضرورت نقش‌آفرینی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و کشورهای مستقل برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف جنگ‌افروزی در منطقه و جنایت در غزه و لبنان تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم تلاش‌های کشور نروژ در این راستا می‌تواند موثر واقع شود.

«یوناس گار استوره» نخست وزیر نروژ نیز با ابراز نگرانی از تشدید دامنه بحران در منطقه گفت: ما ضمن به رسمیت شناختن حق تشکیل کشور مستقل فلسطینی، خواستار توقف فوری جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه هستیم و در این راستا تلاش خواهیم کرد.

ملاقات با رئیس شورای حکومتی سودان؛ «نیازی به جنگ نیست، مسلمانان روابط اقتصادی با اسرائیل را قطع کنند»

پزشکیان در دیدار «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حکومتی سودان نیز با بیان اینکه اساسا نیازی نیست ما با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شویم، بلکه اگر کشورهای اسلامی روابط اقتصادی خود را با این رژیم قطع کنند، اسرائیل وادار به توقف جنایات خود خواهد شد، افزود: ما از تقویت روابط با همه کشورهای اسلامی از جمله سودان استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که روابط با سودان در حال ارتقا و گسترش است.

«عبدالفتاح برهان» نیز در این دیدار با تمجید از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و لبنان گفت: خیلی از کشورهای اسلامی می‌خواهند که مواضعی مشابه ایران داشته باشند، اما نمی‌توانند. ما به گسترش روابط با ایران افتخار می‌کنیم و نگاه ما به آینده روابط فیمابین بسیار مثبت است.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا؛ «قدرتمند نباشیم بر سر ما هم بمب می‌ریزند»

رئیس‌جمهوری در آخرین برنامه‌ سفر به نیویورک، در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا با بیان اینکه نگاه ما در حکمرانی ایران، نه برای یک گروه و جناح و دسته‌ای خاص بلکه برای برای همه ایرانیان است، گفت: اگر این باور در ما نهادینه شود، همه با هم برای رشد و پیشرفت ایران تلاش خواهیم کرد. آنچه امروز از ایران در رسانه‌های غربی تصویر می‌شود، ناصحیح و نادرست است، ما مشکلات را انکار نمی‌کنیم، اما واقعیت موجود در کشور ما با آنچه رسانه‌های غربی تبلیغ می‌کنند، بسیار فاصله دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت برای تسهیل تردد و تعامل ایرانیان خارج از کشور با داخل افزود: ما هر کاری از دستمان برآید انجام خواهیم داد تا از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایرانیان برای آبادانی کشور انجام دهیم. در همین راستا برای اولین بار دو نفر از اهل تسنن که کرد هم هستند به عنوان معاون رئیس جمهور و استاندار انتخاب شده‌اند که سابقه نداشته است. این کشور برای همه ماست و اگر پیشرفت کند هم اسلام حفظ می‌شود هم ولایت و هم خود ما، اما اگر دعوا کنیم و اختلاف داشته باشیم، هیچ کدام از اینها باقی نخواهند ماند. هیچ کس جز خود ما دلش برای ایران نمی‌سوزد و کسانی که دم از حقوق بشر و آزادی می‌زنند جز به نابودی ما رضایت نمی‌دهند.

رئیس جمهور ما هرگز تهدیدی برای هیچ کشوری نیستیم و اگر هم به دنبال افزایش قدرت نظامی خود هستیم، نه برای تجاوز، بلکه برای تقویت بازدارندگی و قدرت دفاعی است، تاکید کرد: اگر قدرتمند نباشیم همان بمب‌هایی که بر سر فلسطینیان ریخته می‌شود، بر سر ما هم ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد بر پایه صداقت از کمک همه نخبگان و افراد توانمند در مسیر ساختن ایران یاری بگیریم، گفت: قول می‌دهم که برای اعتلای کشور و سربلندی ایران از هیچ تلاشی دریغ نورزیم. اگر عشق به وطن نبود ریاست را به عهده دیگران که به آن علاقه دارند می‌انداختیم، چرا که ما به دنبال مقام و جایگاه یا کسب مال و منال نیستیم و علاقه‌ای هم به این نداریم که کسی از ما تعریف و تمجید کند، بلکه همه هدف ما این است که کاری کنیم ایرانیان در داخل و خارج از کشور با عزت و کرامت زندگی کنند.

با پایان این نشست مسعود پزشکیان که صبح یکشنبه اول مهر به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شده بود، پس از سخنرانی در این نشست و نشست سران میثاق آینده و پس از دیدار با سران و مقامات 15 کشور و سازمان بین‌المللی، از نیویورک عازم جمهوری اسلامی ایران شد.

رئیس‌جمهوری در جریان این سفر با روسای جمهور سوئیس، فنلاند، ترکیه، تاجیکستان، صربستان، فرانسه و بلغارستان، رئیس شورای حکومتی سودان، نخست وزیران پاکستان، نروژ و لبنان، ولیعهد کویت، وزیر خارجه چین، دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد و دیدارهایی نیز با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، اعضای گروه الدر (ریش سفیدان متنفذ)، جمعی از رهبران ادیان الهی، جمعی از علمای دینی، اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی، نخبگان سیاسی ایرانی مقیم آمریکا، نخبگان علمی ایرانی مقیم آمریکا و دیداری نیز با ایرانیان مقیم آمریکا داشت.

گام‌هایی برای صلح و تداوم «سیاست‌ احمقانه» نتانیاهو

از تهران با صلح

گام‌هایی که مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این سفر برداشت تا از هر فرصتی برای جلوگیری از گسترش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه استفاده کند و در این مسیر علاوه‌بر دو سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سران میثاق آینده کوشید سران کشورهای اسلامی را برای اتحاد و انسجام در برابر جنایات جنگی صهیونیست‌ها به تفاهم دعوت کند، سران برخی کشورهای اروپایی را به افزایش تعامل و نقش‌آفرینی برای توقف جنگ‌افروزی نتانیاهو فراخواند، در گفت‌وگو با رسانه‌ها مواضع جمهوری اسلامی را در اجتناب از تشدید تنش‌ها در منطقه به‌روشنی بر زبان آورد، علمای دینی، اندیشه‌ورزان آمریکایی و رهبران ادیان الهی را برای گسترش و توسعه مفهوم صلح، برابری، برادری و امنیت و ثبات در سراسر جهان ترغیب و در نهایت به سوی ایرانیان مقیم آمریکا و نخبگان علمی ایرانی برای کمک به کشورشان و آبادانی و پیشرفتش، دست یاری بلند کند.

اقداماتی که پزشکیان در نیویورک پیگیری کرد و عراقچی تداوم آن را پس از بازگشت رئیس‌جمهوری به ایران برعهده گرفت، آنقدر تاثیر داشته که اکنون بخشی از هدف صهیونیست‌ها در تشدید بمباران‌ها در لبنان و ترور فرماندهان مقاومت به کاهش دامنه تاثیرگذاری پیام صلح و امنیت ایران به جهان متمرکز شده به تا شاید با این سیاست «حماقت‌آمیز»، مانع از شنیده‌شدن پیام ایران برای جهان شود.

سیاستی که در پیام روز گذشته رهبری انقلاب اسلامی خطاب به همه‌ مسلمانان برای ایستادگی با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله، اینگونه توصیف شده است: «باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانه‌ یک ساله‌ خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دسته جمعی زنان و کودکان و مردم غیرنظامی نمی‌تواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقت‌آمیز را در لبنان می‌آزمایند.» سیاستی که ‌بی‌نتیجه‌ماندن آن در غزه آزمایش شد و در لبنان اثبات می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۳:۴۶

بادرود. ازجناب. آقای پزشکیان صمیمانه تشکر میکنم بخاطر نشان. دادن. جمهوری. اسلامی. ایران. به. دنیا. با. وجه. صلح. دوری. ازخشونت. و. ثبات. منطقه. و. جهان