• یکشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403070805796
  • خبرنگار : 71967

اتهام رئیس دانشگاه اسپانیایی به مهندسی مقالات

اتهام رئیس دانشگاه اسپانیایی به مهندسی مقالات

رئیس دانشگاه سالامانکا (قدیمی‌ترین و یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی در اسپانیا)، به اتهام مهندسی تعداد زیادی استناد به آثار خود مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس، این مقالات در مجموع حاوی صدها استناد به کار خوان مانوئل کورچادو، استاد رشته کامپیوتر است که در ماه می به ریاست این دانشگاه معتبر اسپانیایی رسید. بر اساس تحلیلی که چند روز پیش توسط دو نفر از محققان دانشگاه گرانادا منتشر شد، اکثر مقالات ارجاع داده شده در واقع توسط محققان خود دانشگاه سالامانکا نوشته شده بود و تقریبا همه مربوط به کنفرانس‌هایی می‌شد که گروه خودش ترتیب داده بود.

دومینگو دوکامپو، رئیس سابق دانشگاه ویگو با بیان اینکه روش استفاده شده از سوی کورچادو با معیارهای استناد هیچ همخوانی ندارد، می‌گوید: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که دقیقا یک سورفتار صورت گرفته است.

در واکنش به این خبرها، کورچادو در بیانیه‌ای عمومی این اتهامات را یک  کمپین برای بدنام کردن او خواند و گفت که هدف از این کار حفظ اخلاق و یکپارچگی در علم نیست، بلکه هدف نهایی‌اش این است که او را مجبور به استعفا کند.

تردیدها در مورد استنادهای کورچادو برای اولین بار در سال 2022 مطرح شد که می‌گفت تقریبا 22 درصد از استنادهای او به آثار خودش بوده است. بعد از آنکه در ماه مارس، کورچادو آمادگی خود برای رسیدن به ریاست دانشگاه سالامانکا را اعلام کرد، روزنامه اسپانیایی ال پائیس به بررسی این پرونده پرداخت.

این گزارش اعلام کرد که کورچادو در اسناد ارسال شده به مخزن دانشگاه و در پروفایل‌های جعلی در شبکه اجتماعی ResearchGate، بیش از 100 ارجاع به کارهای گذشته خودش داشته است. در حالی که همان زمان تیم کورچادو گزارش روزنامه ال پائیس را رد کرد، تحقیق تازه منتشر شده از سوی دانشگاه گرانادا، بر اتهامات او صحه گذاشت.  

محققان به این نتیجه رسیدند که دستکاری قابل توجه و سیستماتیکی وجود داشته و همانطور که ال پائیس هم قبلا گفته بود، کورچادو در ایمیل‌های ارسالی به همکارانش دستور داده بود به مقالات او استناد کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha