• جمعه / ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۶:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070604252
  • خبرنگار : 50549

دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی:

چاپ به عنوان یک صنعت استراتژیک پشتوانه‌ سایر صنایع است

چاپ به عنوان یک صنعت استراتژیک پشتوانه‌ سایر صنایع است
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: صنعت چاپ به یک صنعت استراتژیک تبدیل شده که اهمیت آن در اقتصاد قابل انکار نیست و به عنوان یک پشتوانه برای سایر صنایع عمل می‌کند.

اکبر صالحی شامگاه گذشته در بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نقش محوری صنعت چاپ به عنوان یکی از ارکان اقتصادی و تأثیرگذار در تولید ناخالص کشور، به ‌ویژه در ورود محصولات جدید به بازارهای داخلی و صادراتی بسیار مهم است.

وی افزود: این صنعت نه تنها به عنوان یک بسترساز مناسب برای پیشبرد صنعت پیشران چاپ عمل می‌کند، بلکه چرخه اطلاعات و دانش را از مسیر کتاب و مجلات نیز به عهده دارد.

برقراری پیوند میان هنر و صنعت با برگزاری جشتواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی

صالحی بیان کرد: این جشنواره می‌تواند پیوندی میان هنر و صنعت را برقرار کند و با استفاده از تکنولوژی نوین، تحولاتی را در صنعت چاپ ایجاد کند.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: همچنین صنعت چاپ به یک صنعت استراتژیک تبدیل شده که اهمیت آن در اقتصاد قابل انکار نیست و به عنوان یک پشتوانه برای سایر صنایع عمل می‌کند.

وی اظهار کرد: با توجه به بسته‌بندی صادراتی، همه نگاه‌ها در صنایع مختلف به صنعت چاپ دوخته شده است. تحولات جهانی باعث تبدیل چاپ از یک ابزار فرهنگی به صنعت راهبری شده است.

صالحی تصریح کرد: این صنعت تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و اهالی صنعت چاپ انتظار دارند که تغییرات ساختاری انجام شده و این صنعت زیر نظر وزارت صمت مدیریت شود.

صادرات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ به عنوان قطب صنعت چاپ

دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به عنوان قطب صنعت چاپ در سال ۱۴۰۲ صادراتی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان به کشورهای افغانستان و عراق داشته است.

وی ادامه داد: نوسازی دستگاه‌ها و حذف بوروکراسی در این حوزه ضروری است، چراکه در صورت فرسوده ماندن دستگاه‌های چاپ بیم آن می‌رود این بازار از ایران گرفته شود.

صالحی عنوان کرد: تأکید بر خودکفایی در تأمین مواد اولیه صنعت چاپ از دیگر نکات مهم است، از طرفی تولیدات داخلی از لحاظ قیمت و کیفیت فاصله زیادی با نمونه‌های خارجی دارند لذا ضرورت دارد زمینه واردات مواد اولیه با کیفیت فراهم شود.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی گفت: لازم است شرایطی فراهم شود تا کیفیت‌سازی در صنعت چاپ انجام شده تا رقابت ایران در این صنعت ادامه یابد و از بازارهای منطقه و جهان حذف نشود. همچنین انتظار می‌رود که با نوسازی دستگاه‌ها و فراهم آوردن موارد مورد نیاز در این صنعت امکان رقابت ما با کشورهای همسایه فراهم شود.

توسعه صنعت چاپ در خراسان رضوی به واسطه حضور میلیونی گردشگران

در ادامه فرزین سلطانی سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: نیاز به محصولات و خدمات چاپی متنوعی در خراسان رضوی با توجه به حضور گردشگران و زائران در امر بسته‌بندی سوغات وجود دارد و این امر می‌تواند فرصتی برای توسعه صنعت چاپ در این منطقه باشد.

سلطانی، با اشاره به تاریخچه ۲۰۰ ساله صنعت چاپ، به بیان چالش‌ها و فرصت‌های این صنعت پرداخت و اظهار کرد: خراسان رضوی به واسطه بارگاه منور رضوی و پذیرش سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر ظرفیت بالایی در حوزه‌های مختلف به ویژه در صنعت چاپ و بسته‌بندی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت صادراتی خراسان رضوی اضافه کرد: نیاز به محصولات و خدمات چاپی متنوعی در خراسان رضوی با توجه به حضور گردشگران و زائران در امر بسته‌بندی سوغات وجود دارد و این امر می‌تواند فرصتی برای توسعه صنعت چاپ در این منطقه باشد.

سلطانی همچنین بر اهمیت نمایشگاه بین‌المللی مشهد به عنوان قطب صنعت نمایشگاهی تاکید و خاطرنشان کرد: امیدوارم که با برگزاری این نمایشگاه‌ها، شاهد رشد و پیشرفت قابل توجهی در صنعت چاپ باشیم.

وی درخصوص برنامه‌ها و رویدادهای برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: کارگاه‌های آموزشی در بخش چاپ، از ساعت۱۶:۳۰ الی ۲۱،  با حضور۵۰ نفر از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه خواهد بود.

سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد ادامه داد: همچنین هیات‌های تجاری از کشورهای عراق، اقلیم کردستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، عمان و افغانستان و حدود ۱۰۰ تاجر بین‌المللی در حوزه صنایع غذایی، چاپ و بسته‌بندی، ماشین آلات و مواد اولیه  نیزحضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: این نمایشگاه‌ از ۵ مهر ماه آغاز به کار کرده است و تا ۷ مهرماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از غرفه‌های متعدد این نمایشگاه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ بازدید داشته باشند .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha