• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403070402927
  • خبرنگار : 71381

این گزارش در حال تکمیل است

خلاصه اخبار مجلس، ۴مهر؛ تایید لایحه عفاف و حجاب/مخالفت با استعفای حسین‌زاده

خلاصه اخبار مجلس، ۴مهر؛ تایید لایحه عفاف و حجاب/مخالفت با استعفای حسین‌زاده

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) چهارم مهر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه اخبار مجلس، ۴مهر؛ مخالفت با استعفای حسین‌زاده

در ابتدای این جلسه، عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم که به سمت معاون رئیس جمهور در امور توسعه مناطق محروم کشور، روستاها و امور عشایری منصوب شده است، در تقاضای استعفای خود از نمایندگی مجلس گفت: عده ای از استعفای من خوشحال و عده‌ای ناراحت شده‌اند. اما واقعیت امر این است که هویت سیاسی خود را از شهرستانی چند فرهنگی بدست آورده‌ام. دغدغه اصلی من همواره جلب حقوق شهروندی بوده است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه شان مردم ایران بسیار بالاتر از این است که به آنان کمک‌های معیشتی دهیم، عنوان کرد: تمامی اقوام ایرانی طبق نظریه دولت- ملت مدرن باید ایران را از خود بدانند و نگذاریم هیچکس در این سرزمین احساس غریبی کند. من هم مانند آقای مالک شریعتی مخالف سهم خواهی های قومی و مذهبی هستم. ملاک انتخاب افراد باید شایستگی‌ها باشد.

در ادامه پنج  نماینده مجلس شورای اسلامی از جلمه مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود، مصطفی پور دهقان نماینده مردم اردکان، احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس و هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مخالفت با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده  از نمایندگی مجلس به دلیل انتصاب به سمت معاون توسعه روستایی رئیس جمهور اظهار نظر کردند که گزارش کامل آن را می توانید در این لینک بخوانید.

بعد از توضیحات حسین‌زاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس و صحبت‌های مخالفان استعفا، در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر با استعفای حسین‌زاده مخالفت کردند.

در پی مخالفت مجلس با استعفای حسین زاده،‌ یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این‌که آیا امکان طرح مجدد استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس شورای اسلامی وجود دارد یا خیر، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

احمد نادری با اشاره به اینکه ماده ۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در این باره مسکوت است، ادامه داد: با توجه به این‌که در تاریخ مجلس شورای اسلامی این اتفاق رخ نداده که رئیس جمهور دوبار نامه دهد یا این‌که استعفا دوبار مطرح شود، آیین‌نامه در این خصوص مسکوت است و شاید در آینده ما نسبت به اصلاح آیین‌نامه اقدام کنیم ولی به هرحال اگر مجددا تقاضای استعفا با نامه جدید رئیس جمهور مطرح شود، تفسیر با هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و براساس نظر کارشناسی معاونت قوانین است؛ ما منتظر نظر دولت هستیم تا بعد از آن در این باره تصمیم‌گیری شود.

در همین رابطه احمد بیگدلی با استناد به اصل ۱۴۱ قانون اساسی اظهار کرد: شورای نگهبان در سال ۶۱ در پاسخ به سوالی درباره این اصل، تفسیر کرده بود که نماینده‌ای که پست دولتی می‌گیرد دیگر احتیاجی به طرح شدن استعفایش در صحن مجلس شورای اسلامی وجود ندارد بنابراین احتیاجی به استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس شورای اسلامی نبود.

ناطقین مجلس

قلاوند: مجلس و دولت ذیل رهنمودهای رهبری فرصت بازآفرینی اقتصاد ایران را فراهم کنند

روانبخش: مجلس بر اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها پافشاری خواهد کرد

***

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم از تایید لایحه حمایت از خانواده از طریق عفاف و حجاب موسوم به لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان خبر داد و افزود: خوشبختانه لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به تائید شورای محترم نگهبان رسید و به مجلس ابلاغ شد و به زودی ریاست مجلس این قانون را ابلاغ خواهند کرد.

علی نیکزاد، نماینده قالیباف برای پیگیری حادثه انفجار معدن طبس هم درباره پیگیری های مجلس و قوای سه گانه برای حادثه معدن طبس گفت: وزرای کار و صمت  تا اخر هفته مهلت خواستند تا گزارش کاملی از حادثه پیش آمده ارائه کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دستور داد تا ۱۵ روز آینده گزارشی کامل از این ماجرا تهیه و به نمایندگان ارائه شود. قوه قضاییه نیز به این اتفاق ورود پیدا کرد و دادستان استان جنوبی تشکیل جلسه داده‌اند. مجلس شورای اسلامی نیز با حضور وزرای مربوطه و روسای کمیسیون های اصل ۹۰ و اجتماعی چندین جلسه تشکیل داد.

وی تاکید کرد: هم حادثه معدن طبس و هم جنایات رژیم صهیونیستی مورد پیگیری مجلس شورای اسلامی است. 

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

حاجی‌دلیگانی: دولت چهاردهم هنوز لوایح دولت قبل را تعیین تکلیف نکرده است

صباغیان: در اتفاقات لبنان و معدن طبس به تسلیت ساده بسنده نکنیم

در پاسخ به تذکر نجف؛ ماموریت قالیباف به کمیسیون اجتماعی برای پیگیری بیمه کارگران ساختمانی

نیکزاد در پاسخ به نوروزی: مجلس به موضوع معدن طبس آنطور که باید ورود پیدا کرده است

میرمحمدی: سازمانی برای متولی‌گری ایمنی کشور، سلامت مردم و کارگران تشکیل شود

***

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، برای تعیین نمایندگان عضو در اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) و عضو در مجمع مجالس آسیایی (APA) انتخابات برگزار شد.

همچنین پس از بررسی مواد یک تا چهار طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور،‌ با تصویب نمایندگان مقرر شد که  تعداد اعضای شوراهای اسلامی روستاها تغییر می‌کنند.

در ادامه لایحه تبدیل شهرهای پرند، کمالشهر، محمدشهر و ماهدشت به شهرستان از سوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. 

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha