• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403070402697
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

آن روی دیگر حادثه معدن طبس؛

از گلایه نبود تجهیزات ایمنی در معدن تا بوی گازی که روزها پیش حس شده‌بود

از گلایه نبود تجهیزات ایمنی در معدن تا بوی گازی که روزها پیش حس شده‌بود

ایسنا/خراسان جنوبی کارگران معدن معدنجوی طبس از نبود تجهیزات اولیه ایمنی و بی‌مهری این روزها که به جامعه معدنی بویژه کارگران شده‌است، گفتند.

آخرین ساعات تابستان ساعت ۲۱ شنبه‌شب ۳۱ شهریور امسال با یک خبر تلخ و تاسف‌بار تمام شد؛ حادثه انفجار در معدن زغال سنگ طبس که حدود ساعت ۲۱ شب رخ داد، تعدادی از کارگران را دچار خفگی کرد و گفته شد ۵۲ نفر در حادثه درگیر و جان خود را  از دست داده‌اند.

حسین کرمی، یکی از کارگران معدن طبس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از اردیبهشت سال گذشته وارد این معدن شده‌ام، گفت: کار در معدن بسیار سخت و طاقت فرسا است به طوری که هر روز از ساعت ۷ صبح تا یک ظهر و ۷ عصر تایک شب در معدن مشغول به کار بودیم.

وی در خصوص اینکه آیا تجهیزات لازم در معدن بوده است، گفت: معدن حتی سنسور حسگر نداشت و تنها یک کپسول خود نجات داشتیم و از کمترین امکانات استفاده می‌کردیم.

کرمی با بیان اینکه انفجار بلوک c بود ما بلوک b مشغول بودیم، اظهار کرد: حجم کار در معدن به حدی زیاد بود که متوجه خود حادثه در لحظه نشدیم.

این کارگر معدن با اشاره به اینکه حقوق ما در ماه نزدیک ۱۲ میلیون تومان است، گفت: برای کارفرما و مدیر مجموعه تنها استخراج زغالسنگ اهمیت داشت و بس.

کرمی ادامه داد: مسئولین در بیمارستان جویای احوال ما به درستی نشدند و ای کاش وضعیت ایمنی معدن مناسب بود و به این مساله قبل از حادثه رسیدگی می‌شد تا همکارانمان را از دست نمی‌دادیم.

وی با بیان اینکه هزینه بیمارستان را شخصا پرداخت کرده‌ایم، گفت: انتظاری که داشتیم حداقل این بود از خود مدیران معدن برای دلجویی می‌آمدند.

از گلایه نبود تجهیزات ایمنی در معدن تا بوی گازی که روزها پیش حس شده‌بود

معینی برادر کارگری که در حادثه معدن در کما  است، به ایسنا گفت: برادرم ۹۹ درصد علایم هوشیاری ندارد و تنها با یک درصد زنده است.

وی افزود: همکاران برادرم را که دیدم همگی از نبود تجهیزات گله‌مند بودند و گویا دو سه هفته پیش از انفجار، کارگران بوی گاز متان را حس می‌کردند و دچار سوزش چشم بودند، اما به دلیل نبود نظارت و ترس از اخراج شدن توسط پیمانکارها صحبتی در این باره نکردند.

معینی با بیان اینکه معدن وضعیت ایمنی مناسبی نداشته است، گفت: به دلیل اینکه حمایتی صورت نگرفته به خصوص در این روزهای سخت احساس می‌کند که بردارش کارگر معدن نبوده و از این وضعیت بسیار گله‌مند است.                

وی افزود: مسئولین شهرستان طبس و بردسکن و همچنین مدیران خود معدن هیچ حالی از ما نپرسیده‌اند و هیچ تماس حمایتی و پیامی دریافت نکرده‌ایم

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات در طبس کافی نبود گفت: برادرم را به یزد منتقل کردیم.

معینی از رسانه خواست که حداقل با تماس تلفنی جویای حال این کارگران معدن باشند.

از گلایه نبود تجهیزات ایمنی در معدن تا بوی گازی که روزها پیش حس شده‌بود

نبود سنسور گاز در معدن  با عمق ۷۰۰ متری یک فاجعه است

عضو هیئت رئیسه خانه معدن خراسان جنوبی  در گفت و گو با ایسنا درخصوص وضعیت ایمنی معدن طبس و بحث تجهیزات گفت: اخبار ضد و نقیض منتشر می‌شود و اخبار موثقی که ما داریم ظاهرا سنسور سرکشی گاز در معدن نبوده است و با توجه به صحبت کارگران هم این واقعیت مشخص شده که یک فاجعه است.

 روح‌الله محمدی با اشاره به اینکه این فاجعه وقتی دردناک است که در معدن با عمق ۷۰۰ متری زمین  سنسور گاز نبوده است، افزود: این اتفاق جان کارگران زیادی را گرفت که اگر مسایل ایمنی رعایت می‌شد این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.

درخصوص تجهیزات خود کارگران نیز گفت: در دولت قبل دفتری به اسم دفتر نظارت در سازمان صنعت و معدن وجود داشت، اما با آمدن معاونت قبلی (محتشمی) این برچیده شد و بودجه‌ای که برای صنعت و معدن می‌آمد برای بازدید و سرکشی معادن داده نمی‌شد و بخش نظارتی سازمان صنعت و معدن ضعیف شد، سه دستگاه اداره کار که مسئول رسیدگی به سلامت ایمنی معدن است، همچنین سازمان نظام مهندسی و اداره صنعت و معدن متولی رسیدگی به معادن هستند.

محمدی ادامه داد: این سه دستگاه وظیه ذاتی برای سرکشی از معدن دارند که گویا وظایف و گزارش به درستی نداشته‌اند و یا حتی گزارش بازدید ماهانه خود را ارائه نداده‌اند.

وی با بیان اینکه این سه دستگاه باید درخصوص بازدیدها و ارائه نقص‌ها و حل آن پاسخگو باشند، گفت: اگر معدن‌دار نقص را برطرف نکرده چرا معدن تعطیل نشده‌است؟ از این سه دستگاه باید پرسید اگر این ایمنی و موارد رعایت می‌شده چرا این حادثه رقم خورده است؟

عضو هیئت رئیسه خانه معدن خراسان جنوبی گفت: گزارش‌های نهایی بعدا منتشر و بیان خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه کارگران از شب قبل با اعلام نشتی بوی گاز و حالت تهوع کار را تعطیل می‌کنند، گفت: این یک نشانه است که در آن غفلت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با عدم بررسی درست این واقعه باید منتظر رخدادها در دیگر معادن بویژه برای طبس باشیم و باید جلوی اظهار نظرهای غیرحرفه‌ای را گرفت.

عضو هیئت رئیسه خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه ما عده زیادی را از دست داده‌ایم، خانواده‌های زیادی داغدار شده‌اند، استان عزای عمومی اعلام کرده که ای کاش در کشور اعلام می‌شد گفت: عده‌ای موضوع را گردن هم انداخته و افرادی که مقصر واقعی و کم کاری کرده‌اند مبرای از این اتفاق شده‌اند.

محمدی اظهار کرد: برخوردهای نادرستی در این روزها صورت گرفته و شاید بهتر باشد حرف خوب بزنیم اما باید بگوییم کم لطفی و بی مهری زیادی برای جامعه معدنی بویژه کارگران زغالسنگ صورت گرفته است.

وی یادآور شد: حقوق و مزایای کارگران معدن در برابر کاری که می‌کنند بسیار ناچیز است و باید گفت خانه معدن صنف بدون درآمد است و از متولیان امر می‌خواهیم توجه بیشتری نسبت به ایمنی، حقوق، مزایا و حمایت خانواده کارگران معدن داشته باشند.

توضیح رئیس خانه معادن ایران در مورد مقصر اصلی انفجار معدن طبس

رئیس خانه معادن ایران درباره حادثه معدن ذغال سنگ طبس و مقصر اصلی انفجار به وجود آمده گفت: تا زمان مطالعات کامل از منطقه نمی‌توان اظهارنظری کرد، به طور کل اینجا مقصر فرد نیست، بلکه نگاه و نظام حکمرانی در بخش معدن است که بایستی شرایط را دائما به روزرسانی کنیم.

محمدرضا بهرامن ضمن ارائه توضیحاتی درباره حادثه معدن ذغال سنگ طبس عنوان کرد:  در بخش معدن یکی از مسائل تنبیه است، هر کسی خطایی کرده باید پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که فلش اتهام در حادثه به وجود آمده به سمت چه کسی یا چه کسانی است؟ عنوان کرد: تا زمانی که دسترسی کامل به آن بخشی که معدنکاران در آن منطقه محبوس شده‌اند نداشته باشیم، همه این افراد خارج نشوند و مطالعات کاملی از منطقه نداشته باشیم، نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم.

بهرامن با این با اشاره به اینکه تجمیع یک باره گاز باعث این حادثه شده است، گفت: از نظر مهندسی علت گازی که در منطقه تجمیع شده بود، به زمانی باز می‌گردد که معدن تعطیل بوده‌است، تجمع این گاز از لایه‌های ۳۰ سانتی ذغال در بالا قرار گرفته که همین امر موجب این اتفاق شده است، قاعدتا شناسایی آن به این سادگی نبوده و تجمیع گاز یک باره باعث این اتفاق شده است.

به گفته رئیس خانه معادن ایران ما باید ببینیم عواملی که نتوانستیم جلوی این اتفاق را بگیریم، چه چیزی بوده‌است و مقصر چه کسی است؟ اما به طور کل اینجا مقصر فرد نیست نگاه و نظام حکمرانی در بخش معدن است  که بایستی شرایط را دائم به روزرسانی کنیم و این مشمول تمام معادن کشور می‌شود، امروز تمام معدن کاران ایران در عزا هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha