• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403061810668
  • خبرنگار : 50225

مساحت تالاب ‌شادگان‌ کاهش داده شده است؟

مساحت تالاب ‌شادگان‌ کاهش داده شده است؟
تالاب شادگان

ایسنا/خوزستان به تازگی از سوی فعالان محیط زیست خوزستان اخباری مبنی بر کاهش ۱۴ هزار هکتار از مساحت تالاب بین‌المللی شادگان برای احداث پتروپالایش شادگان و توسعه کارخانه فولاد شادگان منتشر شده که واکنش مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان را در پی داشته است.

تالاب بین‌المللی شادگان با حدود ۵۳۸ هزار هکتار، به تنهایی یک سوم وسعت تالاب‌های جهانی ثبت شده ایران را در کنوانسیون رامسر در برگرفته است. این تالاب زیستگاه بیش از ۳۰ درصد از پرندگان با ۱۵۴ گونه، ۲۵درصد از پستانداران با ۴۰ گونه و  ۴۵درصد از ماهیان کشور با ۳۶ گونه ماهی مردابی و ۴۵ گونه ماهی دریایی است.

به گزارش ایسنا، در یکی دو سال اخیر و بنا بر اعلام مسئولان، در یک مورد ۸۵ هکتار از زمین‌های بستر تالاب بین المللی شادگان به احداث طرح پتروپالایش ملل تخصیص یافت و این موضوع موجب گله و شکایت بسیاری از فعالان محیط زیست و منابع طبیعی شد.

داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مطرح شدن کاهش ۱۴ هزار هکتار از مساحت تالاب بین المللی شادگان اظهار کرد: تالاب شادگان یکی از اکوسیستم‌های بسیار ارزشمند خوزستان است که خدمات اکوسیستم آن تنها محدود به این استان نیست و با توجه به اینکه یک پناهگاه حیات وحش بین‌المللی است، به عنوان اکوسیستم بین‌المللی اهمیت دارد.

وی افزود: به تازگی اخباری مبنی بر کاهش محدوده و مساحت تالاب منتشر شده است در حالی که به هیچ عنوان نمی‌توانیم این اتفاق را رقم بزنیم زیرا محدوده تالاب مشخص است و طبق قانون اگر بخواهیم تالاب کوچک یا بزرگتر شود باید این موضوع در شورای عالی محیط زیست که با حضور رئیس جمهور تشکیل می‌شود، انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در خصوص مطرح شدن کاهش ۱۴ هزار هکتار از مساحت تالاب باید بگوییم که طبق قانون اساسی بحث محدوده حد بستر تالاب که خارج از تالاب است در مسئولیت وزارت نیرو است و این وزارت، تعیین‌کننده حریم بستر و حریم کیفی تالاب و هر محیط آبی است.

بیشتر در این مورد:

مجوز ساخت پتروپالایش ملل در تالاب شادگان صادر نشده است

عملیات ساخت پتروپالایش در تالاب شادگان مجوز ندارد

صدور دستور توقف احداث یک طرح پتروشیمی در تالاب شادگان

ماجرای تغییر حریم بستر و حریم کیفی تالاب چیست؟

وی عنوان کرد: با توجه به مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم، مطالعاتی توسط سازمان آب و برق خوزستان انجام و تصمیم گرفته شد حریم بستر و حریم کیفی تالاب تغییر پیدا کند اما به هیچ عنوان مساحت و محدوده تالاب شادگان مورد دست خوش قرار نگرفته و کاهش نیافته است.

میرشکار تصریح کرد: تاکنون مجوزی برای گسترش فولاد شادگان و هیچ صنعت دیگری صادر نشده است؛ در این زمینه عمدتا بحث پتروپالایش شادگان مطرح است. مجوز این صنایع باید در تهران در کمیته ارزیاب، بررسی و بر اساس استعلام از دستگاه‌های ملی صادر شود و اگر شرایط این صنایع، خلاف مقررات باشد مجوز صادر نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha