• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403061709535
  • خبرنگار : 30057

«کرمان» پرچمدار بیشترین رخدادهای لرزه‌ای در ۶ ماه اخیر

«کرمان» پرچمدار بیشترین رخدادهای لرزه‌ای در ۶ ماه اخیر

بر اساس داده‌های موجود از زلزله‌های اخیر کشور، در ۶ ماه اخیر بیشترین تعداد رخداد زلزله‌ها در استان کرمان بوده است و استان‌های «فارس»، «هرمزگان» و «خوزستان» نیز به ترتیب در رده‌های بعدی با بیشترین تعداد رخدادهای لرزه‌ای قرار دارند. 

علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رخداد زلزله ۴.۳ در روز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ در محدوده فنوج استان سیستان بلوچستان و نیز رخداد زلزله‌های متعدد دیگر در سایر نواحی با طرح این سؤال که آیا روند رخداد زلزله‌های ایران رو به فزونی گذاشته است، گفت: برای ارزیابی روند رخداد زلزله‌ها، بازه زمانی ۶ ماهه یعنی از ۱۶ شهریور سال جاری تا ۶ ماه قبل از آن انتخاب و داده‌ها از سایت مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران برگرفته شد.

وی افزود: توزیع زمین‌لرزه‌ها و بزرگی آنها در نقشه نشان داده شده است:

کرمان پرچمدار بیشترین رخدادهای لرزه‌ای در ۶ ماه اخیر

تعداد کل زلزله‌های رخداده در محدوده سرزمینی ایران در مدت زمان ۶ ماه اخیر ۸۷۷ زلزله با بزرگی ۲.۵ به بالا بوده است. بزرگی زلزله‌های رخ داده به قرار زیر بوده است:

زمینلرزه با بزرگی ۵  ۲ مورد
زلزله‌های با بزرگی بین ۴ تا ۵ ۴۹ مورد
زلزله‌های با بزرگی بین ۳ تا ۴ ۲۵۵ مورد
زلزله‌های با بزرگی بین ۲.۵ تا ۳ ۵۷۱ مورد

بیت‌اللهی ادامه داد: بیشترین تعداد رخداد زلزله‌ها در استان کرمان بوده است و استان‌های «فارس»، «هرمزگان» و «خوزستان» نیز به ترتیب در رده‌های بعدی با بیشترین تعداد رخدادهای لرزه‌ای قرار دارند. برای ارزیابی روند افزایشی بودن رخداد زمینلرزه‌ها دو نمودار تهیه شد. نمودار اول برای کل زلزله‌ها و برای بازه زمانی هر ۱۰ روز و نمودار دوم برای زلزله‌های با بزرگی ۴ و بالاتر و برای بازه زمانی هر یک ماه تهیه شد.

کرمان پرچمدار بیشترین رخدادهای لرزه‌ای در ۶ ماه اخیر

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: در تعداد کل زلزله‌ها (بزرگی زلزله‌های ۲.۵ به بالا) روند معنی‌داری مشاهده نمی‌شود و به طور کلی به ازای هر ۱۰ روز بطور متوسط حدود ۵۰ زمین‌لرزه رخ‌داده را می‌توان مشاهده کرد.

بیت اللهی اضافه کرد: برای زلزله‌های با بزرگی ۴ مشاهده می‌شود که نسبت به سه ماه گذشته روند رخداد زلزله‌های اخیر به وقوع‌پیوسته افزایشی است. اینکه آیا این روند افزایشی در رخداد زلزله‌های با بزرگی ۴ و بالاتر از آن منجر به وقوع زلزله بزرگی خواهد شد یا نه؟ سؤالی است که بر اساس دانش امروزه ما نمی‌توان به آن پاسخ قطعی و معینی داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha