• پنجشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061508795
  • خبرنگار : 50666

صاحب روضات؛ پلی در دوراهی اعتراض مردم و مدافعۀ مسئولان

صاحب روضات؛ پلی در دوراهی اعتراض مردم و مدافعۀ مسئولان

ایسنا/اصفهان ارتفاع پل صاحب روضات در محدودۀ بزرگراه خرازی اصفهان یکی از مسائل بحث‌برانگیز این روزهای شهر اصفهان است. این پل پس از حدود ۵ ماه ساخت‌وساز در خردادماه به بهره‌برداری رسید، اما هم‌اکنون عملیات جدیدی، یعنی آسفالت‌تراشی در زیر آن اجرا می‌شود که به گفته مردم می‌خواهند با این کار ارتفاع پل به حد استاندارد برسد!

صاحب روضات پلی که مقرر بود بر کاهش حجم ترافیک در محدودۀ خود اثر بگذارد، کمی پس از افتتاح و به‌علت اصابت چند کامیون‌ باری با سقف آن خبرساز شد. با این اتفاقات، نظرها به کوتاهی سقف پل جلب شد، خصوصاً مقایسۀ ارتفاع آن با ارتفاع دیگر پل‌های آن محدوده، باعث تقویت این نظر شد. آسفالت‌تراشی در محدودۀ زیر پل صاحب روضات این گمانه‌زنی‌ها را به قطعیت نزدیک کرد. شهروندان این‌گونه جمع‌بندی کردند که برنامه‌ریزی نادرست مجریان طرح در زمان ساخت‌وساز پل منجر به شروع یک عملیات جدید شده است تا این بار با کندن زمین به افزایش ارتفاع پل و استانداردکردن آن کمک کنند. در گزارش پیش رو ابتدا روایت شهروندان را از ساخت و بازسازی پل آورده‌ایم. سپس صحبت‌ها و تحلیل‌های حسین حق‌شناس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و ابوالفضل قربانی، رئیس‌ کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان را می‌خوانیم که از یک طرف تا حدودی تأییدکنندۀ صحبت شهروندان دربارۀ کوتاهی پل است و از طرف دیگر برخلاف مردم بر استانداردبودن پل تأکید دارند.

علی یکی از شهروندان اصفهانی که از اهالی همان منطقه است و در مسیر پل صاحب روضات به‌طور روزانه آمدوشد دارد، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: به یاد دارم که از زمستان سال گذشته برای افتتاح این پل بسیار پافشاری داشتند. کارگران و دیگر نیروهای شهرداری شبانه‌روزی برای بنای پل فعالیت می‌کردند. بتن‌ریزی در این منطقه، یعنی حد فاصل خیابان صاحب روضات و بهستان، شب و روز جریان داشت.

او در تکمیل مشاهدات خود گفت: زمستان آتش‌های فراوانی به پا می‌کردند تا این بتن‌ها دچار یخ‌زدگی نشوند. آتش‌ها را بی‌وقفه روشن نگه می‌داشتند. هرکس رد می‌شد، راحت می‌فهمید که چه اصراری برای راه‌اندازی پل وجود دارد. این‌طور به نظر می‌رسید که خیلی زود می‌خواهند پل را افتتاح کنند.

این شهروند با تأکید بر اینکه سال گذشته روند ساخت‌وساز ستون‌های پل در زندگی مردم عواقبی داشت و مسائلی ایجاد کرده بود، یادآور شد: تکمیل بنای سقف پل امسال عملی شد. بعد از این، یک خط لوله‌ به‌کوشش شرکت آب و فاضلاب از سمت شرق به غرب اتوبان از بین دو لاین کشیده و سرانجام صاحب روضات افتتاح شد.

علی ادامه داد: در ظاهر، طرح مشکلی نداشت، اما اکنون هر شهروندی این‌طور احساس می‌کند که مقداری سقف پل پایین است. حدود ۳ هفتۀ پیش کامیونی که بار داشت با سقف پل برخورد کرد و بعد هم که پلیس و جرثقیل برای رفع این تصادف وارد میدان شدند. همان موقع برخی از شهروندان با گذاشتن پُست و استوری در فضای مجازی واکنش نشان دادند و از شهرداری پاسخ خواستند.

او افزود: علائم ترافیکی هم در این محوطه نصب کرده‌اند، گویا به این دلیل که رانندگان باری بدانند پل کوتاه و برایشان خطرآفرین است. اما این علائم هم آسیب دید. به‌ نظر می‌رسد که تلاقی خودروهای مسیر با این علائم باعث از بین رفتن آن‌ها شده است.

شهروند اصفهانی ساکن در نزدیکی پل صاحب روضات آخرین مشاهدات خود را از ماجراهای پل این‌گونه بیان کرد: حدود ۴ روز پیش بود که با ماشین‌های مخصوص چنگک‌دار یا بیل مکانیکی آمدند و آسفالت این محدوده را کندند. بعد از این همه مسائل و گرفتاری که شهروندان موقع ساخت پل تحمل کرده‌اند، کار به جایی رسیده است که دوباره کارگران مشغول‌اند و چنان گرد و خاکی به راه افتاده است که چشم چشم را نمی‌بیند!

علی گفت: به نظر می‌رسد که مشکلات اصلی پل به لاین غربی آن برمی‌گردد و از شمال به‌سوی جنوب گویا بالاتر است. شاید پل شیب یا مشکلی دارد. مسئولان باید توضیح بدهند. روز سه‌شنبه (۱۳شهریورماه) دیدم که جاده بسته است. چند خودروی شهرداری با چراغ‌گردان ایستاده بودند و رانندگان را به سمت خیابان امام‌خمینی هدایت می‌کردند. ما هم از خیابان امام خمینی به‌سوی جمهوری رفتیم. بعد به سه‌راه صمدیه رسیدیم. ترافیک و هرج و مرج شدیدی ایجاد شده بود. نه پلیسی و نه هماهنگی و نظمی بود. خود من دیدم که یک مینی‌بوس با یک سمند تصادف کرد و ماجراهای جدیدی اتفاق افتاد! مسیری که حدود ۳ دقیقه آن را طی می‌کردم، ۲۵ دقیقه زمان برد!

صاحب روضات؛ پلی در دوراهی اعتراض مردم و مدافعۀ مسئولان

اگر ارتفاع صاحب روضات استاندارد است...

کاوه یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که ساکن منطقۀ ۹ است، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در بزرگراه شهید خرازی از محدودۀ خروجی خیابان امام خمینی تا بعد از خروجی آتشگاه به‌دلیل اینکه بزرگراه عرض کمی دارد، همیشه و در تمام ساعات شبانه‌روز ترافیک است. حتی شهرداری چند وقت پیش به تعریض آن اقدام کرد، اما مشکل ترافیک حل نشد.

او در ادامه توضیح داد: قسمتی از همین بزرگراه شهید خرازی، جایی که پل صاحب روضات واقع است مشکلات بیشتری به چشم می‌خورد. در حال حاضر، ارتفاع خود پل یک مسئله است. به‌ نظر می‌رسد که موقع ساخت صاحب روضات به ارتفاع استاندارد آن توجه نشده است. انگار محاسبه‌شان ایراد دارد.

کاوه ادامه داد: خودروهای باری که ارتفاع دارند با سقف پل برخورد می‌کنند. صبح سه‌شنبه (۱۳شهریور) دیدم که کف بزرگراه را می‌تراشند. به نظر می‌رسد با تراشیدن آسفالت می‌خواهند کمبود ارتفاع پل را به طریقی جبران کنند تا خودروهای باری مرتفع هم بتوانند رد شوند.

این شهروند اصفهانی که همواره در محدودۀ مدنظر تردد دارد، گفت: قبل و بعد از پل صاحب روضات، ۲ پل دیگر هم وجود دارد و سال‌هاست که استفاده می‌شوند. هیچ‌کدام چنین مشکلاتی ندارند. می‌خواهم بگویم ساختن چنین پل‌هایی در شهر اصفهان سابقه دارد. بااین‌حال، مردم نمی‌دانند چرا این پل که میلیاردها تومان برای ساختش هزینه کرده‌اند، به این روز افتاده است.

کاوه یادآور شد: یک جایی خواندم که برای بهره‌برداری از صاحب روضات ۵۰۳ میلیارد ریال هزینه کرده‌اند. این پول‌ها از جیب من و شما، از جیب همین مردم اصفهان تأمین می‌شود. بعد هم نتیجه‌اش را باید این‌گونه ببینیم. پلی که ۶ ماه هم از افتتاحش نمی‌گذرد، دارند بازسازی و تعمیرش می‌کنند.

این موضوع واکنش‌های متعددی را نیز در شبکه‌های اجتماعی داشته است. به گزارش ایسنا یکی از شهروندان اصفهانی به اسم رضا در کانال تلگرامی خود نوشته است: شهرداری می‌گوید که ارتفاع پل استاندارد است. این‌طور به مردم می‌گویند که خودروهای باری اقدام‌شان غیرقانونی و بارشان غیراستاندارد بوده است و ایراد از شهرداری نیست. ما این را قبول می‌کنیم، اما ای‌کاش یک مسئول توضیح بدهد که چرا دارند آسفالت را می‌تراشند؟ اگر آسفالت برای جبران ارتفاع نیست، چه دلیل دیگری دارد؟

صاحب روضات؛ پلی در دوراهی اعتراض مردم و مدافعۀ مسئولان

از تیرماه ۱۴۰۲ برای آسفالت‌تراشی برنامه‌ریزی داشتیم

حسین حق‌شناس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: همان‌طور که شهروندان اطلاع دارند، پل صاحب روضات در مقطعی از بزرگراه شهید خرازی واقع است. در همین مقطع مدنظر، کف بزرگراه به‌علت توپوگرافی و تأسیسات موجود در موقع ساخت بزرگراه، یعنی حدود ۳۰ سال پیش، به‌گونه‌ای بوده که بالاتر از کف قسمت دیگری از بزرگراه است. یعنی کف بزرگراه در قسمت پل صاحب روضات بالاتر از قبل از آن در محدودۀ پل روبه‌روی شهید اشرفی اصفهانی است.

 او ادامه داد: این پل باعث می‌شود تا مسیر شرقی _ غربی بزرگراه شهید خرازی و خیابان‌های بهستان و صاحب روضات به یکدیگر متصل شوند. پل اخیر در کاهش ترافیک خیابان جوزدان و تقاطع‌های شهید اشرفی و جهاد نیز مؤثر است. اجرای پل صاحب روضات از سال گذشته هم‌زمان با تعریض بخش‌های مختلف بزرگراه شهید خرازی و عملیات عمرانی ایمن‌سازی بزرگراه و نیوجرسی انجام شده بود.

معاون شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: پل صاحب روضات برای تأمین ارتفاع، بالاتر از بقیۀ پل‌های بزرگراه اجرا شده است. همچنین ارتفاع آزاد، یعنی فاصلۀ کف بزرگراه تا زیر پل، ۴.۸ متر در نظر گرفته‌اند. در پاسخ به کسانی که معتقدند پل باید مرتفع‌تر ساخته می‌شد، باید بگویم که ارتفاع پل استاندارد است، زیرا ارتفاعی بیشتر از مقدار کنونی باعث بالاآمدن پل و ایجاد مشکل برای کوچه‌های اطراف پل می‌شد.

حق‌شناس ارتفاع مجاز برای عبور وسایل نقلیۀ باری با بار را ۴.۵ متر دانست و توضیح داد: بر این اساس، ارتفاع پل حتی ۳۰ سانتیمتر بیشتر از حد مذکور است. از لحاظ قانونی خودروهای باری مجاز به رعایت این ارتفاع هستند. محدودیت ارتفاع‌سنج هم نصب شده است، یعنی خودروهای با بار بیشتر و غیرمجاز باید از مسیرهای جایگزین کندروی بزرگراه استفاده کنند. بر این ترددها نیز پلیس نظارت دارد.

صاحب روضات؛ پلی در دوراهی اعتراض مردم و مدافعۀ مسئولان

او تصریح کرد: در برخی موارد وسایل نقلیۀ خاص با بار غیرمجاز از این مسیر عبور می‌کنند، بنابراین از ابتدا پیش‌بینی شده بود تا ارتفاع پل با برداشتن سطح روسازی آسفالتی محقق شود. سطح روسازی این بخش بزرگراه با تکنولوژی در موقع ساخت بزرگراه ایجاد شده است. به‌علاوه این سطح در لایه‌های روسازی و زیر آن خیلی ضخیم در نظر گرفته شده که با تکنولوژی‌های نوین با ارتفاع کمتری قابل تأمین است.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تأکید کرد که از ابتدا پیش‌بینی شده بود که ارتفاع آزاد پل با کاهش سطح روسازی به بیشتر از ۵ متر برسد و سپس اظهار کرد: تلاش بر این بود که ارتفاع آزاد پل صاحب روضات همسان با بقیۀ پل‌های بزرگراه باشد. قبلاً هم تجربۀ این نوع تأمین ارتفاع با کاهش روسازی در دوربرگردان میدان احمدآباد وجود داشته است.

حق‌شناس بیان کرد: برای عملیات عمرانی این بخش از پروژه به زمان مناسب نیاز بود که بعد از اتمام پروژۀ نیوجرسی محقق شود. به جز این، نیازمند یک مقطع تعطیلی بودیم که آسفالت‌تراشی و آسفالت جدید نیز در آن فرصت صورت بگیرد. براساس برنامه‌ریزی‌ها ایام پایانی ماه صفر برای این اقدام در نظر گرفته شد.

او یادآور شد: نامه‌ای به تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۲ شمسی موجود است که ثابت می‌کند کاهش سطح روسازی بخشی از طراحی پل بوده است. این نامه به زمانی مربوط می‌شود که هنوز از پل صاحب روضات بهره‌برداری نشده بود. نامۀ مذکور از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و شخص خود من خطاب به شهردار اصفهان، دکتر علی قاسم‌زاده، نوشته و ارسال شده است.

این مقام شهرداری با تأکید بر اینکه بندی از نامه، یعنی پاراگراف یکی‌مانده به آخرش، به همین مسئله اشاره دارد، یادآور شد: بنابراین، همان موقع بحث کاهش سطح آسفالت قدیمی زیر پل و رساندن ارتفاع به ۵ متر مطرح بود که در فاز ۲ این پیشنهاد قرار دارد. بر همین اساس نیز محور شمال به جنوب بزرگراه شهید خرازی اصفهان از بامداد چهارشنبه (۱۴شهریورماه) به مدت ۲۴ ساعت مسدود است و رانندگان باید از مسیرهای دیگر استفاده کنند.

صاحب روضات؛ پلی در دوراهی اعتراض مردم و مدافعۀ مسئولان

 خودروهای باری متخلف باعث شدند که آسفالت‌تراشی کنیم

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایسنا گفت: گاهی ممکن است در افکار عمومی اطلاعات نادرستی منتشر شود. در حال حاضر، طبق قانون و آنچه وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ کرده است، برای بزرگراه‌هایی که درون شهر واقع‌اند و تردد کامیون در آن‌ها ممنوعیت دارد، حداکثر ارتفاع برای پل‌ ۴ متر و نیم محسوب می‌شود.

او ادامه داد: بزرگراه شهید خرازی نیز در شهر و عبور کامیون از آن ممنوع است. بنابراین، طبق استاندارد ارتفاع این مکان باید ۴.۵ باشد. شهرداری ارتفاع این محدوده را ۴ متر و ۸۰ سانتیمتر اجرا کرده، یعنی ۳۰ سانتیمتر هم فراتر از حد مشخص‌شده در قانون است.

این مقام شورای شهر توضیح داد: برخی کامیون‌ها با بار غیرمجاز از اینجا عبور می‌کنند، به‌واسطۀ اینکه پل‌های قبل از آن در گذشته قانون دیگری داشتند یا در واقع جزئی از شهر نبودند، ۵ متر اجرا شده‌اند یا ارتفاع بیشتری دارند. بنابراین، کامیون‌ها از پل‌های قدیمی عبور می‌کنند، اما در پل صاحب روضات دچار برخورد می‌شوند. در درجۀ اول باید با کامیون‌های متخلف برخورد شود. پلیس نباید به این گروه از کامیون‌ها اجازۀ تردد بدهد.

رئیس‌ کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به هر دلیلی ممکن است کامیون‌ها به این بزرگراه وارد شوند، به‌ویژه اینکه برخی از ارگان‌ها بدون اینکه مجوز عبور بگیرند یا مجوز بار داشته باشند، ممکن است به این بزرگراه وارد شوند. ۲ مورد قبلی که با این پل برخورد داشتند، متعلق به نهادهایی است که هیچ مجوزی نداشتند، هم بار و هم وزن بارشان غیرقانونی بود. به‌طورکلی، ورود کامیون به این بزرگراه ممنوعیت دارد.

قربانی دربارۀ آسفالت‌تراشی این محدوده خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلاش می‌شود که با آسفالت‌تراشی ارتفاع پل بیشتر شود. این مسئله صرفاً برای ایمنی دیگر شهروندان است که آسیب نبینند، یعنی این شهروندان از تخلفی که کامیون‌های غیرمجاز انجام می‌دهند، در امان باشند، نه اینکه این کار انجام شود تا پل به‌ هر دلیلی ارتفاع بیشتری پیدا کند.

این مقام شهر اصفهان افزود: تأکید می‌کنم که این کار صرفاً یک مسئلۀ ایمنی برای دیگر شهروندان است.‌ این شهروندان گناهی ندارند، وقتی یک کامیون غیرمجاز، بدون رعایت استانداردها با بار غیرمتعارف وارد این پل می‌شود، درست است که خلاف قانون بوده و باید با او برخورد شود، ولی نباید فراموش کرد که دیگر شهروندان نیز از این رویه آسیب می‌بینند. بنابراین، رعایت ایمنی برای شهروندانی که ممکن است در این موقعیت قرار بگیرند، اهمیت دارد.

او تأکید کرد: عملیات آسفالت‌تراشی عواقب ناگواری ندارد و در آینده مشکلی ایجاد نمی‌کند، چون در زیر پل صورت نمی‌گیرد. این اقدام از ۵۰ متر قبل از پل و از ۵۰ متر بعد از پل انجام می‌شود. بنابراین، با شیبی ملایم و به اندازۀ حدوداً ۲۰ سانتیمتر است. پس از این برای هیچ خودرویی مشکل ایجاد نمی‌کند.

رئیس‌ کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: امید است که افراد متخلف در آینده موجب آسیب‌رسیدن به شهروندان نشوند. به‌علاوه اینکه باعث نشوند که هزینه‌های بیشتری به شهر تحمیل شود. پلیس راهور باید از تردد این کامیون‌ها جلوگیری کند. حتی علائم مخصوصی هم برای جلوگیری از عبور و مرور این قبیل خودروها بر روی پل وجود دارد، یعنی قبل از پل مشخص شده که ارتفاع پل چقدر است، اما باز با سرعت فراوان وارد بزرگراه‌ها می‌شوند. آسیب می‌زنند، واژگونی دارند و تاکنون عامل تصادفات متعددی بوده‌اند.

صاحب روضات؛ پلی در دوراهی اعتراض مردم و مدافعۀ مسئولان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۷:۴۵

با آسفالت تراشی سریعا شهرداری باید بفکر جمع شدن آب و سیلاب باشه و با تانکای سپتیک و زهکش حداقل این مشکلم رفع کنه .

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۱۹:۰۸

اینگونه مسائل طبیعی است مهندسان ومشاوران شهر داری ها نباید کنار گذر اتوبان رااز ابتدا تاانتها ارتفاع و مجوزساخت نمی‌دادند وبرای آینده ترافيک پیش‌بینی میکردن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۶ ۲۳:۱۷

باسلام بعد از همه این حرفها وکارشناسی ها الان داری باماشین میری یهو میوفتی پایین یعنی شیب مناسبی برای اتصال اسفالت قبلی وجدید درنظر گرفته نشده وواقعا ای تاسف داره

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۷ ۱۳:۳۷

خداوکیلی این تپه چیه وسط جاده نزدیک پل منا یادی خاکریز میندازه صافش کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۸:۴۵

محدوده خرازی گره بزرگ ترافیکی در اصفهان و تنها راه نجات دوطبقه کردن بزرگراه هست