• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403061106826
  • خبرنگار : 50294

سفر استاندار کردستان به سقز برای افتتاح چندین پروژه عمرانی و گردشگری

سفر استاندار کردستان به سقز برای افتتاح چندین پروژه عمرانی و گردشگری

ایسنا/کردستان استاندار کردستان به مناسبت هفتە دولت برای افتتاح چندین پروژە عمرانی و گردشگری بە شهرستان سقز سفر کرد.

اسماعیل زارعی کوشا امروز (۱۱ شهریور) پس از ادای احترام به مقام شهدا در گلزار شهدای سقز، پروژه تقاطع غیرهم سطح کنار گذر سقز، پروژە طرح هادی روستای قشلاق رضا، هتل مروارید در شهر صاحب سقز را افتتاح و بە بهرەبرداری رساند.

سفر استاندار کردستان به سقز برای افتتاح چندین پروژه عمرانی و گردشگری

افتتاح تقاطع غیرهم سطح کنار گذر سقز

تقاطع غیرهم سطح کنار گذر سقز به طول ٤ کیلومتر و با صرف اعتباری بالغ بر ۱٥۰ میلیارد ریال امروز با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.

تقاطع غیرهم سطح انتهای کنار گذر سقز مشتمل بر طول کل رمپ ٤ کیلومتر به طول پل ٤۰ متر«یک دهانه ۳۲ متری» به صورت ٤ خطه با رفیوژ میانی در محدوده استان کردستان واقع شده است. شروع عملیات این قطعا در سال ۱۳۹۷ بوده و در اردیبهشت ماه ۱٤۰۲ با اعتباری بالغ بر ۱٥۰ میلیارد ریال به اتمام رسیده است.

٨۰ هزار مترمربع خاکبرداری، ۹۰ هزار مترمربع خاک‌ریزی، ۳۰ هزار مترمربع زیر اساس، ۲۰ هزار مترمربع اساس، ۲۰ هزار تن آسفالت، ۱٥ هزار مترمربع قالب بندی و... از عملیات‌های انجام شده در اجرای این پروژه بوده است.

عرفان مرادی مدیر حوزه طرح‌های ساخت و توسعه زیربناهای استان کردستان در مورد جزئیات این پروژه اظهار کرد: تقاطع غیرهم سطح کنار گذر سقز ارتباط سقز به سنندج و کریدور شمال – جنوب را ایجاد می‌کند با بهره‌برداری از این پروژه تردد دو بانده از امروز در این مسیر به صورت رسمی شروع می‌شود.

سفر استاندار کردستان به سقز برای افتتاح چندین پروژه عمرانی و گردشگری

بهره‌برداری از پروژه طرح هادی روستای قشلاق رضا در سقز

پروژه طرح هادی روستای قشلاق رضا با صرف اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد تومان که ۳ میلیارد آن از محل همیاری اهالی روستا و اعتبارات دهیاری و ٦ میلیارد اعتبارات استانی و قیر ملی امروز به بهره‌برداری رسید.

رحمان سلیمانی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سقز در حاشیه بهره‌برداری از این پروژه به اقدامات این بنیاد در حوزه‌های مختلف از ۱٤۰۰ تا پایان ۱٤۰۲ اشاره و اظهار کرد: طرح هادی شامل جدول‌گذاری، سنگ فرش، دیوار حائل، زیرسازی سطح معابر و آسفالت معابر در بازه زمانی یاد شده در ٤۲ روستای شهرستان سقز با صرف اعتباری بالغ بر ۷۱ میلیارد تومان اجرا شده است.

صدور ۱۲۹۱ سند مالکیت روستایی در سقز

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ارائه تسهیلات طرح ویژه مقاوم سازی مسکن روستایی نیز به ٦۰٦ واحد مسکونی بیش از ۱۱٨ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سقز در زمینه صدور اسناد مالکیت روستایی هم گفت: در بازه زمانی ۱٤۰۰ تا پایان ۱٤۰۲ در مجموع اسناد مالکیت ۲۳ روستا به تعداد یک هزار و ۲۹۱ جلد سند در شهرستان سقز صادر شده است.

سلیمانی از صدور ۲۷٥ جلد سند شهری در شهرهای سنته و صاحب سقز با همکاری اداره ثبت و اسناد و املاک سقز خبر داد و افزود: نقشه و طرح هادی ۳۳ روستا در این شهرستان تهیه، تصویب و بازنگری شده است.

به گفته وی، شناسایی و تملک ۱٨ هکتار زمین در روستاهای حاشیه شهر سقز با مشارکت اداره راه و شهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن روستایی در شهرستان انجام شده است.

سفر استاندار کردستان به سقز برای افتتاح چندین پروژه عمرانی و گردشگری

اجرای طرح هادی در ۲۳۳ روستای استان کردستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان گفت: در سال گذشته با اختصاص ۲۰۳ میلیارد تومان اعتبار طرح هادی در ۲۳۳ روستای استان اجرا شده است.

رسولی در مراسم بهره‌برداری از پروژه طرح هادی روستای قشلاق رضا در سقز اظهار کرد: از همراهی و توجه استاندار کردستان با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تقدیر می‌کنیم اگر این بنیاد در سرفصل‌های کاری موفق به ارتقای شاخص‌ها شده نتیجه نگاه و توجه مدیریت ارشد استان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی نمایندگان مردم در مجلس و دولتمردان شاهد توسعه و ارتقای بیش از پیش استان در حوزه‌های مختلف باشیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان گفت: مردم نجیب و همراه روستای قشلاق رضا و سایر روستاهای شهرستان سقز، نقش مهمی در روند تسریع در اجرای پروژه‌های بنیاد مسکن داشته است.

رسولی اضافه کرد: در سال گذشته با اختصاص ۲۰۳ میلیارد تومان اعتبار طرح هادی در ۲۳۳ روستای استان اجرا شده است.

وی افزود: در یک‌سال گذشته طرح هادی در ۳۳ روستای سقز با صرف اعتباری بالغ بر ٤٥ میلیارد تومان اجرا شده که این عملکرد در تاریخ شهرستان سقز بی‌سابقه بوده است.

شاخص سقز در اجرای طرح هادی نسبت به میانگین استانی عقب است

رسولی ادامە داد: شاخص عملکردی طرح هادی در شهرستان سقز ۱۰ درصد از میانگین کل استان عقب‌تر است و امیدواریم بتوانیم این شاخص را در بازه زمانی سه ساله به نقطه مطلوب برسانیم.

وی گفت: طرح هادی در ۳۰ روستای این شهرستان تعریف شده است که امیدواریم شاهد اجرای آن باشیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان از نماینده مردم سقز و بانه در مجلس خواست از محل اعتبارات در اختیار نمایندگان بنیاد مسکن را یاری کند که در پاسخ بیگلری نماینده مردم سقز و بانه هم قول داد ۲۰ درصد از محل اعتبارات در اختیار نمایندگان بنیاد مسکن را به بخش طرح هادی روستاهای این شهرستان اختصاص دهد.

سفر استاندار کردستان به سقز برای افتتاح چندین پروژه عمرانی و گردشگری

بهره‌برداری از هتل مروارید در شهر صاحب

امروز با حضور جمعی از مسئولان و سرمایه‌گذار به مناسبت هفته دولت هتل مروارید با سرمایه‌گذاری ۳۲ میلیارد تومان که ۱۰ میلیارد آن تسهیلات است در زیربنایی بالغ بر ۲ هزار متر با اشتغال‌زایی ۲۰ نفر در شهر صاحب شهرستان سقز به بهره‌برداری رسید.

ورود ٤ میلیون مسافر به کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: کردستان استان هدف گردشگری است در کل سال ۱۳۹۰ حدود ٥۰۰ هزار نفر وارد استان شده و مانایی داشته‌اند این آمار در چند ماهه امسال به بیش از ٤ میلیون رسیده است که این بیانگر ظرفیت‌های خوب سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

منصور مهرزاد در حاشیه بهره‌برداری از هتل مروارید در شهر صاحب که با حضور استاندار کردستان و جمعی از مسئولان صورت گرفت، اظهار کرد: همزمان با هفته دولت ٦ پروژه گردشگری شامل مجتمع گردشگری نشینگه کورده‌واری، هتل آپارتمان مروارید، بوم‌گردی چیاوان و بوم‌گردی هه‌وارگه هانیس، هتل بوتیک آزموده و خانه تئاتر مالک‌التجار بهره‌برداری شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان تصریح کرد: در مجموع برای این ٦ طرح گردشگری اعتباری بالغ بر ٤٤٥ میلیارد ریال با همکاری بخش خصوصی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هزینه شده و برای ٥٧ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

روند روبه رشد ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در کردستان

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر روند ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در کردستان به خوبی دنبال شده و توانسته‌ایم ظرفیت خوبی در حوزه اسکان به توان گردشگری استان اضافه کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با تاکید براینکه کردستان در حال حاضر ٦ هزار تخت در مراکز اقامتی از جمله هتل‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی و خانه مسافرها دارد، گفت: کردستان به عنوان استان مقصد گردشگری ظرفیت افزایش ٦ هزار تخت مسافر دیگر را هم دارد.

مهرزاد افزود: اتصال به خط ریلی کشور، وجود دو فرودگاه در سنندج و سقز، رفع مشکلات زیرساختی در برخی نقاط گردشگری موجب شده که شاهد رشد قابل توجه حضور گردشگران در این استان باشیم.

وی تصریح کرد: پبش‌بینی ما افزایش آمار گردشگران تا پایان سال‌جاری به بیش از ۱۰ میلیون نفر است.

سفر استاندار کردستان به سقز برای افتتاح چندین پروژه عمرانی و گردشگری

کلنگ‌زنی و احداث ایستگاه‌های شیرانشعاب و ایستگاه CGS سوم شهرستان سقز 

مدیر عامل شرکت گاز کردستان‌ گفت: برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۷۰ پاسگاه مرزی در بانه، سقز و مریوان انجام شده و تا این لحظه ۶ پاسگاه از این تعداد آماده شده است.

احمد فعله‌گری امروز در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی چندین پروژه گازرسانی از جمله پروژه احداث ایستگاه‌های شیرانشعاب و ایستگاه CGS سوم شهرستان سقز اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در مجموع ۷۹ طرح گازرسانی با اعتبار ۳۳۴ میلیارد تومان در استان کردستان به بهره‌برداری رسید و یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی عنوان کرد: برای بهره‌برداری و آغاز عملیات ۶۸ طرح و پروژه گازرسانی در استان کردستان ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

به گفته این مقام مسئول، گازرسانی به ۵ روستای باقیمانده، گازرسانی به ۲۲ کوخ در شهرستان بانه، گازرسانی به ۶ پاسگاه و برجک در مناطق مرزی، گازرسانی به ۲۰ واحد صنعتی، انجام ۲ پروژه بهینه سازی، اجرای یک پروژه زیرساختی خط تقویتی، اجرای ۶ پروژه متفرقه و اجرای ۶ پروژه مقاوم سازی ایستگاه پروژه‌های شرکت گاز استان کردستان است.

فعله‌گری همچنین از کلنگ‌زنی ۱۱ پروژه احداث و مقاوم سازی ساختمانی با اعتباری بالغ بر ۲۱۹ میلیارد اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها شامل کلنگ‌زنی ۴ پروژه احداث ساختمان پست امداد و ایستگاه تقلیل فشار سی جی اس CGS و کلنگ زنی ۷ پروژه مقاوم سازی ساختمان ایستگاه تقلیل فشار تی بی اس TBS است.

وی با تاکید براینکه هفته دولت فرصت بسیار مناسبی برای اطلاع‌رسانی در مورد اقدامات دولت است، تصریح کرد: ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری و روستایی استان کردستان ۱۰۰ درصد است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز کردستان، گسترش شبکه‌های گازرسانی در سطح استان حتی در دورترین مناطق مرزی قابل لمس است و یکی از اولین استان‌های سبز کشور است.

بهینه سازی و هوشمندسازی از اولویت‌های شرکت گاز است

وی تصریح کرد: ارتقای زیرساخت‌ها و تقویت شبکه‌ها و خطوط انتقال گاز و بهینه‌سازی و هوشمندسازی یکی از اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران است که امیدواریم با کمک نمایندگان مردم در مجلس و دولت و تامین اعتبارات مورد نیاز شاهد تحقق این مهم باشیم.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان افزود: امروز ٥ روستا و ۲۲ کوخ نیز گازرسانی شده و با گازرسانی به این تعداد کوخ در مجموع ۱۲٦ کوخ در استان تاکنون گازدار شده است.

فعله‌گری با بیان اینکه یکی از برنامه‌های شرکت گاز استان، گازرسانی به پاسگاه‌ها و برج‌های نگهبانی در نقاط مرزی است، گفت: برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۷۰ پاسگاه مرزی در بانه، سقز و مریوان انجام شده و تا این لحظه ٦ پاسگاه از این تعداد آماده شده است. 

به گفته وی، پروژه‌هایی که همزمان با هفته دولت در استان بهره‌برداری شد، پروژه‌های زیربنایی است.

وی با بیان اینکه گازرسانی در سقز از سال ٨۲ کلید خورده و در حال حاضر هر ۳ شهر سقز شامل سقز و صاحب به شبکه گاز سراسری متصل شده است، گفت: هم اکنون ۲٦٨ روستا گازرسانی شده و روستای بدون گاز در سقز نداریم.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز کردستان، برای گازرسانی به این شهرستان در مجموع ۲ هزار کیلومتر شبکه انجام و در حال حاضر ٨٤ مشترک گاز داریم.

فعله‌گری تصریح کرد: سقز اولین شهرستان به لحاظ تعداد روستاهای گازدار در سطح استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha