• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403061106752
  • خبرنگار : 50212

وقتی شوق خرید مهر با تورم لوازم‌التحریر رنگ می‌بازد

وقتی شوق خرید مهر با تورم لوازم‌التحریر رنگ می‌بازد

ایسنا/مرکزی سال تحصیلی جدید که نزدیک می‌شود یکی از جذابیت‌های شهریور برای بچه‌ها خرید مایحتاج تحصیلی است، خریدی که خنده بر لب‌شان می‌آورد، اما همین خرید برای برخی والدین چندان هم شادی‌آور نیست و وقتی قیمت ها را نگاه می‌کنند، برای برخی حتی به نگرانی تبدیل می‌شود.

بررسی میدانی خبرنگار ایسنا از بازار لوازم التحریر ساوه نشان می‌دهد که اگر والدین بخواهند مایحتاج تحصیلی یک دانش‌آموز را برای ابتدای مهرماه شامل کیف و کفش، لباس و لوازم التحریر تهیه کنند، باید به طور میانگین مبلغی بالغ بر پنج میلیون تومان هزینه کنند که در شهری نظیر ساوه با جمعیت کارگری و متوسط حقوق ماهانه بین ۱۰ الی ۱۳ میلیون تومان رقم بسیار بالایی است و والدین با خود می‌گویند که ای کاش قیمت لوازم التحریر با میزان حقوق و مزایای دریافتی آنان همخوانی و تناسب داشت.

این روزها اگر گذرتان به بازار بیفتد از دیدن قیمت‌های نجومی لوازم التحریر، کیف، کفش، و سایر مایحتاج تحصیلی، پدران و یا مادرانی را می‌بینید که با نگرانی و تردید وارد مغازه‌های عرضه مایحتاج دانش‌آموزان برای سال تحصیلی می شوند. فروشندگان می‌گویند والدین این روزها صرفا نیازهای اولیه و ضروری دانش‌آموزان را تهیه می‌کنند و خبری از خرید لوازم غیرضروری نیست.

مادر دانش آموز دیگری که ۳۰ سال پیش خود دانش آموز بوده گفت: در آن دوران من به همراه دو برادر و یک خواهر دیگر خود که جمعا چهار نفر دانش آموز بودیم به پشتوانه حقوق کارگری پدرمان تحصیل می‌کردیم و نگرانی‌های امروزه برای تامین لوازم التحریر وجود نداشت. امروز به دلیل قیمت گران اجناس، خانواده‌ها توان خرید ندارند و ناگزیر اقدام به خرید لوازم التحریر ارزان و بی‌کیفیت می‌کنند.

وی افزود: امروز گرچه تعداد دانش‌آموزان هر خانواده‌ای نسبت به ۲۰ الی ۳۰ سال قبل کاهش یافته، اما به دلیل عدم همخوانی هزینه‌ها با درآمد، توان اقتصادی خانواده‌ها کاهش یافته است و در مقابل، هزینه تحصیل یک دانش آموز برابر هزینه تحصیل چهار الی پنج دانش آموز آن دوران شده است.

بازار گرانی مهر

در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر شهرستان ساوه با اشاره به اینکه حدود دو هفته تا آغاز سال تحصیلی جدید فرصت باقی است، گفت: با این وجود جنب و جوشی در بازار خرید لوازم التحریر ساوه وجود ندارد، این در حالی است که در سال‌های گذشته از روزهای قبل از آغاز شهریورماه تقاضای مردم برای عرضه مایحتاج تحصیلی آغاز می‌شد، اما امسال رکود بر فروشگاه‌های عرضه این محصولات سایه افکنده است.

مهدی مولودی با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام لوازم التحریر بین ۱۰ الی ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته گفت: افزایش قیمت لوازم التحریر و کاهش بنیه اقتصادی مردم، موجب کاهش رونق بازار و میزان تقاضای مردم برای خرید در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی شده است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد بازار لوازم التحریر از انتهای شهریورماه تا روزهای ابتدایی ماه مهر و همزمان با واریز حقوق کارگران و کارمندان رونق بگیرد، اما تجربه چند سال اخیری که شاهد رشد قیمت‌ها بودیم نشان داده است که والدین اگر در سنوات گذشته حداقل ۱۵ الی ۲۰ دفتر برای دانش آموزان خریداری می‌کردند، در سال‌های اخیر این میزان را به دو الی سه دفتر کاهش داده‌اند که عملا نشان از کاهش بنیه مالی آنها دارد.

وی در ادامه گفت: قیمت مداد و خودکار از هفت و هشت الی ۲۰ هزار تومان، دفتر ۴۰ برگ معمولی از ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان، دفتر ۶۰ برگ معمولی از ۱۲ الی ۱۷ هزار تومان، دفتر ۸۰ برگ معمولی از ۱۸ و ۱۹ الی ۲۴ هزار تومان، دفتر ۱۰۰ برگ معمولی ۲۴ الی ۲۸ و کوله پشتی هم از ۵۰۰ هزار الی دو میلیون تومان است.

مولودی همچنین عرضه لوازم‌التحریر فاقد کیفیت مناسب توسط دست‌فروشان در کوچه و خیابان به ویژه در معابر اصلی شهر را دلیل دیگر خلوتی مغازه‌ها دانست و گفت: چشم امید متصدیان صنف لوازم التحریر که باید هزینه‌های جاری نظیر کرایه مغازه، بیمه و مالیات، شاگرد و .... را پرداخت کنند، به بازار اول مهر است، اما متاسفانه عرضه لوازم التحریر فاقد کیفیت مناسب و قیمت نامتعارف توسط دست‌فروشان موجب شده تا مردم ترجیح دهند، نیازهای خود را از این افراد تهیه کنند و هیچ نظارتی بر عملکرد آنان نیست.

وی گفت: عرضه لوازم التحریر توسط دست‌فروشان همچنین موجب شده است که در بیشتر موارد اجناس مغازه‌های حاشیه یا داخل شهر که ضعیف‌تر هستند فروش نرفته و در ادامه تعطیلی مغازه و ابطال جواز کسب اتفاق بیفتد که خسارت بالایی را به آنها وارد می‌کند.

چشم و هم‌چشمی دانش آموزان و شرمندگی والدین

رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر ساوه یکی از آسیب‌های فضای مجازی را تبلیغ لوازم التحریر با مدل‌های مختلف برای جذب مشتری دانست و گفت: چشم و هم‌چشمی دانش آموزان در خرید این لوازم نیز موجب شرمنده شدن والدین شده است.

وی همچنین گفت: برخی فعالان عرصه پوشاک در شهریورماه اقدام به عرضه کیف و کوله پشتی می‌کنند که این کار تخلف است چرا که صرف مجوز عرضه پوشاک دارند و برای کسب درآمد بیشتر اقدام به فروش کیف می‌کنند که این کار موجب کاهش رونق بازار این کالا خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین است و فروشندگان لوازم التحریر از بازار مهرماه رضایت ندارند، تصریح کرد: شغل فروش لوازم التحریر به نوعی یک شغل فصلی است، بنابراین مردم در طول سال یک تا دو بار خرید قابل توجه می‌کنند و در چنین شرایطی، برخی فروشگاه‌ها نیز اقدام به فروش مایحتاج تحصیلی دانش‌آموزان می‌کنند و این کار موجب می‌شود عرضه کنندگان لوازم التحریر خسارت زیادی متحمل شده و بعضا به تعطیلی کشیده شوند.

مولودی با تاکید بر اینکه در حال حاضر که فصل اوج کار صنف ماست، رکود بر بازار حاکم است، تصریح کرد: مردم مانند سابق اقدام به خرید لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان یا حتی برای مصارف شخصی و منزل نمی‌کنند گویی سهم این کالا در سبد خرید خانواده‌های ایرانی کاهش یافته است.

رقابت مدارس با لوازم التحریرفروش ها!

وی با اشاره به اینکه امسال میزان خرید مردم از بازار لوازم التحریر ساوه بین ۳۰ الی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که موجب رکود در بازار لوازم التحریر ساوه شده است خرید کلی نوشت افزار مورد نیاز دانش آموزان برخی مدارس به طور مستقیم از بازار تهران است و حتی منگنه کتاب‌های درسی دانش آموزان را مدرسه انجام می‌دهد تا درآمدی برای خود کسب کند و همه این عوامل دست به دست هم داده تا موجب رکود شود.

سید مسعود خدامی رئیس اتاق اصناف ساوه نیز گفت: به منظور نظارت بر عرضه لوازم‌التحریر، طرح تشدید نظارت ویژه بازگشایی مدارس در ساوه آغاز شده است. اجرای طرح نظارت ویژه بر فروش و توزیع اقلام مصرفی و لوازم التحریر به منظور تنظیم بازار مصرف در آستانه بازگشایی مدارس با حضور بازرسان اجرا می‌شود.

خدامی افزود: نظارت بر قیمت و توزیع کالاهایی چون کیف و کفش، لوازم التحریر، پوشاک و روپوش مدارس صورت می‌گیرد و براساس آن تمامی واحدهای صنفی و اقتصادی موظف به درج قیمت بر روی کالاهای عرضه شده خود هستند.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از کم فروشی، گران‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و .... مراتب را با تماس از طریق شماره ۴۲۲۰۸۸۲۵  به اطلاع بازرسان اتاق اصناف  برسانند.

به گزارش ایسنا، لوازم التحریر از اجزای جدایی ناپذیر برای دانش‌آموزان و دانشجویان در طول دوران تحصیلی است و اصولا یکی از زیرساخت‌های اصلی در حوزه آموزش قلمداد می شود. براین اساس نظارت دقیق بر عرضه و تقاضا در بازار، عرضه کالای با کیفیت و با قیمت مناسب، برخورد قاطع با متخلفین به ویژه دلالان و سودجویان و  از طرفی کاهش انتظارات مدیران مدارس و جلوگیری از اجبار اولیای دانش آموزان به خریداری لوازم غیر ضروری و با قیمت بالا برای برطرف کردن دغدغه والدین یک ضرورت جدی است.

باید گفت در صورت نبود نظارت دقیق بر بازار است، که لوازم التحریر در فروشگاه‌ها با یک نرخ و در خیابان و توسط دست فروشان با نرخ دیگری عرضه می شود که لازم است از ابزارهای نظارتی کارآمدتری به ویژه در بازار مهر استفاده شود.

علاوه بر هزینه بالای نوشت افزار، قیمت بالای لباس فرم مدرسه، هزینه ثبت‌نام و هزینه سرویس نیز بار اقتصادی دیگری را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند و تامین تمام این هزینه‌ها برای خانواده‌های دارای چند دانش آموز دشوار است.

نباید اجازه داد شور و شوق دانش آموزان و خانواده های آنان در روزهای پایانی شهریورماه و منتهی به مهر با مشکلات این چنینی رنگ ببازد. باید فضایی را فراهم کرد تا بوی ماه مهر همچنان مشام دانش‌آموزان و والدین را معطر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha