• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403060804816
  • خبرنگار : 50184

اربعین ۱۴۰۳ در مرز خسروی چگونه گذشت؟ 

اربعین ۱۴۰۳ در مرز خسروی چگونه گذشت؟ 

ایسنا/کرمانشاه دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه به تشریح اقدامات صورت گرفته برای عملیات اربعین ۱۴۰۳ در استان و مرز خسروی پرداخت.

به گزارش ایسنا، سید جعفر امامیان، امروز(هشتم شهریور) در نشستی خبری، با بیان اینکه عملیات اربعین ۱۴۰۳ به صورت رسمی تمام شده، اظهار کرد: امسال علیرغم گرمای شدید هوا و مشکلاتی که پیش آمد، میزان تردد زائرین از مرزهای کشور تنها حدود ۱۰ درصد کاهش داشت که این آمار در مرز خسروی حدود ۳.۲۳ درصد بوده‌ و نشان می‌دهد میزان کاهش تردد در این مرز از دیگر مرزهای کشور کمتر بوده‌ است. 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کماکان تردد زوار در مرز خسروی ادامه دارد، پیش بینی می‌کنیم این آمار در روزهای آینده کاهش کمتری را هم نشان دهد. 

دبیر ستاد اربعین استان به آخرین آمار تردد زوار از مرز خسروی اشاره کرد و گفت: طبق آمار فراجا، از ابتدای عملیات اربعین تا به امروز جمعا ۸۸۵ هزار و ۳۳۱ زائر از مرز خسروی تردد کرده‌اند که آمار زائرین خروجی از این مرز ۴۵۹ هزار و ۲۹۸ نفر و آمار زائرینی که از این مرز وارد کشور شده‌اند نیز ۴۲۶ هزار و ۳۳ نفر است. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر حدود هزار خودرو در پارکینگ‌های مرز خسروی کماکان باقی مانده، انتظار می‌رود آمار زواری که از طریق این مرز وارد خاک کشور می‌شوند، افزایش پیدا کند. 

امامیان یادآورشد: سال گذشته جمعا ۹۱۴ هزار و ۸۶۸ هزار زائر - ۵۱۴ و ۷۵۲ نفر خروجی و ۴۰۰ هزار و ۱۱۶ نفر ورودی -  از مرز خسروی تردد کردند که این آمار نشان می‌دهد، امسال تردد از مرز خسروی کاهشی ۳.۲۳ درصدی داشته‌ است. 

وی افزود: علاوه بر قریب به ۹۰۰ هزار زائری که از مرز خسروی تردد کرده اند، حدود ۲.۵ میلیون زائر نیز از محورهای مواصلاتی کرمانشاه به سمت مهران تردد داشته‌اند. 

دبیر ستاد اربعین استان افزود: خوشبختانه ازدحام و چالشی در حوزه حمل و نقل برای بازگشت زوار به سمت شهرهای خود از مرز خسروی نداشتیم. 

وی در ادامه یکی از اقدامات صورت گرفته در مرز خسروی را ایجاد سایبان‌ها در طول تردد زوار در این مرز عنوان کرد و گفت: از ورودی خسروی تا زمانی که زائرین از این مرز خارج می‌شدند را تماما سایبان مستقر کرده بودیم تا زوار به خاطر گرمای زیاد هوا چندان اذیت نشوند. 

دبیر ستاد اربعین استان گفت: اربعین امسال مرز خسروی منظم‌تر و با برنامه‌ریزی بهتر از سالهای قبل بود. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به دیگر اقدامات انجام شده در استان در اربعین امسال اشاره کرد و افزود: ساختار ستاد اربعین در استان از مدتی پیش از شروع این حماسه بزرگ دوباره باز آرایی و بازآفرینی شد و حتی توانستیم برخی اتفاقات جدید را برای اولین بار در این حوزه در استان اجرایی کنیم که مورد استقبال مسئولین کشوری قرار گرفت و مقرر شد که پس از بررسی‌ها آن را به عنوان الگوی کشوری اجرایی کنند. 

امامیان با بیان اینکه در اربعین امسال چند  موضوع مهم در دستور کار استان قرار گرفت، تصریح کرد: باتوجه به اینکه در ایام اربعین تعدادی از شهرهای ما در مسیر تردد زوار قرار می‌گیرد، تلاش شد تا روی این شهرها بویژه برخی از شهرهایی مانند حمیل که در گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند، توجه بیشتری شود. 

وی اضافه کرد: اضافه کرد: از طرفی شهری مانند سنقر نیز علیرغم اینکه در مسیر تردد زواری قرار دارد که از استان‌های شمال غرب کشور برای شرکت در پیاده روی اربعین به عتبات عالیات می‌روند، اما در سالهای گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، لذا توجه به این شهر نیز در دستور کار قرار گرفت. 

دبیر ستاد اربعین استان یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در استان برای این ایام را ارتقاء نحوه  خدمات رسانی به زوار از مرز خسروی - منذریه تا شهر بغداد عنوان کرد و گفت: طی سالهای گذشته میزان خدمات رسانی به زوار از مرز خسروی و منذریه تا شهر بغداد چندان مطلوب نبود، لذا امسال با تمرکزی که روی این مسئله پیدا کردیم،  حدود ۵۰ موکب در این مسیر فعال شدند تا خدمات رسانی مطلوبی به زوار صورت گیرد. 

اربعین ۱۴۰۳ در مرز خسروی چگونه گذشت؟ 

وی در ادامه ناشناخته بودن مرز منذریه - خسروی در پایانه‌های کشور عراق را یکی از مشکلات سالهای گذشته زائرین برای بازگشت به کشور از طریق این مرز عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، امسال مرز منذریه - خسروی را در سیستم حمل و نقل مسافربری عراق معرفی کردیم و حتی یک پایانه حمل و نقل مسافری برای این مرز اختصاص پیدا کرد که این راهکار باعث شد تا حدودی این چالش را برای زائرین به حداقل برسانیم. 

امامیان همچنین به ابتکار راه اندازی پایانه موقت بین شهری در مرز خسروی نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با توجه به جانمایی صورت گرفته، این پایانه به شکل دائمی فعالیت خود را ادامه دهد. 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از کارهای خوبی که ستاد اربعین استان امسال آن را اجرایی کرد، ایجاد کمیته رسانه و فضای مجازی و نیز کمیته هماهنگی امور اقتصادی بود که اقدامات خوبی توسط این دو کمیته صورت گرفت. 

دبیر ستاد اربعین استان در ادامه به فضا سازی‌های بصری، تبلیغاتی و فرهنگی صورت گرفته در مسیر تردد زوار خصوصا در مرز خسروی در اربعین امسال اشاره کرد و افزود: در داخل خود مرز خسروی برنامه‌های فرهنگی مختلفی برای زوار برگزار شد. 

وی در ادامه توجه به مردم محور شدن و نقش آفرینی بیشتر مردم در میزبانی از زوار را از دیگر اقدامات شاخص اربعین امسال در مرز خسروی عنوان کرد و گفت: زمانی که ۲۰ میلیون زائر به کشور عراق می‌رود، قطعا دولت این کشور نمی‌تواند میزبانی این حجم از زائر را بر عهده بگیرد، برای همین نقش اصلی از میزبانی زوار را خود مردم عراق بر عهده دارند. ما نیز تلاش کردیم هم در برپایی موکب‌ها و هم در بحث میزبانی از زوار مردم بیشتر نقش آفرین باشند و اینگونه هم شد، به گونه‌ای که در ورودی برخی از شهرهای استان مردم به استقبال زوار رفته و از آنها دعوت می‌کردند که به خانه‌های آنها بروند و استراحت کنند. 

امامیان با بیان اینکه در اربعین امسال همه کمیته‌های ستاد اربعین استان فعال بودند، عنوان کرد: جمعا حدود هفت جلسه توسط ستاد اربعین استان برگزار شد و هرکدام از کمیته‌های تخصصی نیز که امسال حمایت‌های خوبی از آنها صورت گرفت، جلسات مکرری را برگزار کردند که بزودی پس از جمع بندی‌ها گزارش هرکدام از آنها ارائه می‌شود. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هرچند که از ابتدای امسال شاهد وقایعی همچون شهادت آیت الله رئیسی، برگزاری انتخابات و جابجایی دولت بودیم و عمده تمرکزها روی این مسائل بود، اما با همت مسئولین تلاش شد تا موضوع اربعین با مدیریت خوب پیش برود. 

دبیر ستاد اربعین استان خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه امسال اعتبارات اربعین بسیار دیر به استان ابلاغ شد، اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و یک مدیریت صحیح تلاش شد تا خلاء چندانی احساس نشود.

وی یادآورشد: البته استاندار کرمانشاه به مسئولین کشوری پیشنهاد داده‌اند که برای اعتبارات اربعین یک ردیف بودجه در قانون در نظر گرفته شود تا هرساله میزان اعتبار و زمان تخصیص آن مشخص شود و دچار پروسه‌های طولانی مدت نشود. 

امامیان اظهار کرد: از طرفی باتوجه به اینکه هرساله ما عملیات اربعین را در تعدادی از استان‌های مرزی کشور داریم، این پیشنهاد از سوی استان به کشور داده شده تا یک ساختار ماندگار و دائمی برای اربعین در این استان‌ها ایجاد شود. مانند نهادهایی که برای بحث زیارت شکل گرفته‌اند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha