• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403060603025
  • منبع : بازار

عوامل موثر بر خرید برج خنک‌کننده

عوامل موثر بر خرید برج خنک‌کننده

برج خنک کننده دارای انواع مختلفی است که بسته به مکعبی یا مخروطی بودن، مدار بسته یا مدار باز بودن، فلزی یا فایبرگلاس بودن و سایر ویژگی‌ها، دارای قیمت‌های خرید مختلفی در بازار هستند که در این مقاله به بررسی بیشتر عوامل موثر بر خرید و قیمت کولینگ تاور خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از بادران تهویه، برج خنک کننده (کولینگ تاور)، یک دستگاه با عملکرد و مکانیزم ساده است که تجهیزات مکانیکی پیشرفته و یا تکنولوژی خاصی ندارد. برج خنک کن دستگاهی است که با دریافت گرمای بوجود آمده از فعالیت ماشین‌ها و دستگاه‌های صنعتی توسط آب در حال جریان و تبدیل آن به فاز بخار، آن را خنک کرده و مجدداً به سیستم برمی‌گرداند.

در مطلب پیش رو قصد داریم تا به بررسی نکات مهم درباره عوامل موثر در خرید و انتخاب برج خنک کن بپردازیم. از آنجا که برج خنک کن یا cooling tower یکی از پر استفاده‌ترین دستگاه‌های صنعتی و تاسیسات می‌باشد، بنابراین نیاز است تا قبل از اقدام به خرید، نکاتی را از جمله نوع و کیفیت، لرزش و صدا، ظرفیت برج خنک کننده، خدمات و تعمیرات کولینگ تاور را مدنظر قرار داد.

نحوه انتخاب برج خنک کننده

در گزینش صحیح دستگاه خنک کننده آب متناسب با شرایط پروژه، باید عوامل متعددی همچون توانایی خنک کردن، ملاحظات اقتصادی، سرویس های مورد نیاز و در نهایت شرایط طبیعی و جوی را در نظر گرفت. از آنجا که ممکن است انواع زیادی از برج های خنک کننده توانایی برآورده کردن اهداف را داشته باشند، ولی عوامل مختلفی مثل ابعاد دستگاه، مساحت محل نصب، حجم هوای جریانی، میزان مصرف انرژی بادزن و پمپ، مواد به کار رفته در ساخت دستگاه، کیفیت آب و سهولت یافتن دستگاه در بازار، بر انتخاب نهایی تاثیرگذار خواهند بود.

برجهای خنک کن معمولاً به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • برج های آتمسفریک (Atmosperio) با فشار طبیعی هوا
  • برج های با جریان هوای فشاری (Forced-Draft)
  • و برج های با جریان هوای کششی (Induced-Draft)

انتخاب محل نصب برج خنک کننده

عوامل موثر بر خرید برج خنک‌کننده

در انتخاب محل نصب برج خنک کن باید این نکته را در نظر داشت که حجم بزرگی از هوا در برج جریان خواهد داشت. همچنین دستگاه، سر و صدای زیادی داشته و وزن آن نیز هنگام فعالیت، قابل توجه خواهد بود. در صورتی که قرار است برج خنک کن در داخل ساختمان و محصور بین دیوارها نصب گردد، باید موارد زیر را باید در نظر گرفت:

  1. وجود فضای کافی و بدون مانع در اطراف برج جهت دسترسی به هوای مورد نیاز
  2. هوای گرم و مرطوب خروجی از برج باید به گونه‌ای تخلیه شود که امکان بازگشت و گردش مجدد آن به برج وجود نداشته باشد.
  3. سیستم لوله کشی برج خنک کن باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که امکان انبساط و انقباض و انعطاف لوله های رابط بین اجزاء مختلف سیستم وچود داشته باشد.
  4. برج های خنک کن در معرض تغییرات قابل توجه دمای مرطوب هوا و بار در طول فصل گرم سال می‌باشند. بنابراین باید برای ثابت ماندن شرایط تجویز شده و همچنین کارکرد مطلوب برج، روش های کنترل ظرفیت برج خنک کننده را مورد استفاده قرار داد. یکی از روش‌های کنترل ظرفت کولینگ تاور، تغییر ترتیب پمپاژ آب به برج با استفاده از یک سری پمپ با موتور معمولی یا دو سرعته می‌باشد.
  5. سطح صدای برج خنک کننده یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب و نصب دستگاه هایی مثل برج خنک کن است که در فضای باز نصب می‌شوند.

انتخاب برج خنک کننده

عوامل موثر بر خرید برج خنک‌کننده

روش انتخاب برج خنک کننده بر اساس چهار پارامتر اصلی دمای ورود آب به کولینگ تاور، دمای خروج آب از کولینگ تاور، حداکثر دمای مرطوب محیط نصب و دبی آب در گردش قابل تشخیص است.

معیارهای انتخاب برج خنک کن:

  • مقدار دبی عبوری از برج خنک کننده (GPMCT)
  • اختلاف دمای آب ورودی و خروجی از برج خنک کننده (TRange∆)
  • اختلاف دمای آب خروجی از برج و دمای مرطوب هوای محیط (TApproach∆)

چگونه یک برج خنک کننده بخریم؟

اولین قدم در خرید برج خنک کن برای یک سیستم تهویه مطبوع، برآورد قابلیت ها و ظرفیت آن است. برای انجام این کار باید ۴ پارامتر زیر را تعیین کرد.

  • نرخ جریان آب در کنداسور
  • دمای ورود آب به کندانسور (برگشت)
  • دمای آب خروجی از کندانسور
  • دمای حباب خیس ورودی

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، تفاوت بین دمای آب ورودی و خروجی کندانسور، بازه برج خنک کننده را می‌توان به دست آورد. این در حالی است که اختلاف بین دمای آب خروجی از کندانسور و دمای حباب خیس ورودی، رویکرد و هدف را مشخص می‌کند. با در دست داشتن میزان بازه و نرخ جریان، می توان نرخ خروج گرمای کل یا ظرفیت برج خنک کننده را بدست آورد. ارزیابی هزینه عمر مفید، بهترین روش برای انتخاب بین انواع برج های خنک کننده است. در واقع این کار روش صحیح آنالیز اقتصادی جنبه‌های مختلف در مورد عملکرد برج ها است که این کار اجازه مقایسه کامل بین انواع برج ها را چه از نظر هزینه و چه از نظر بازده به خریدار خواهد داد.

هزینه های اولیه ساخت برج خنک کننده

هزینه سرمایه اولیه هر برج خنک کننده‌ شامل طراحی، ساخت و نصب پمپ کندانسور است. هزنیه ساخت برج خنک کننده شامل موارد زیر است:

  • اسپلش ها و نازل ها
  • بدنه
  • تجهیزات الکتریکی
  • کنترل کننده ها

و...

هزینه بازسازی سالیانه

وقتی یک کولینگ تاور در مدار عملیات قرار می‌گیرد، دو هزینه سالانه باید برای افزایش عمر اقتصادی آن انجام شود. این هزینه ها شامل هزینه انرژی و هزینه نگهداری است. برای دانستن هزینه انرژی یک برج خنک کننده نیز باید میزان برق مصرفی برج شامل پمپ آب کندانسور، الکتروموتور فن و سایز تجهیزات الکتریکی بررسی شوند. در مورد برج‌هایی با فن تک دور، هزینه انرژی مصرفی فن همواره معادل با توان موتور آن است. در مورد فن های دو دور توان مصرفی در حالت فول لود ۱۰۰ درصد و حالت عملکرد کم بار برج خنک کننده این مقدار ۳۰ درصد توان اسمی موتور است. بنابراین نوع فن و موتور آن بر هزینه انرژی برج خنک کن بسیار موثر است. هزنیه نگهداری سالانه برج خنک کن به سختی قابل محاسبه می‌باشد، ولی باید هزینه های نگهداری برای پمپ ها و قطعات داخلی کولینگ تاور به صورت تخمینی و آماری محاسبه شود. 

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات لازم در مورد نحوه خرید برج خنک کننده و معیارهای مهم در انتخاب برج‌های خنک کننده در اختیار شما قرار گرفت تا با در دست داشتن آنها بتوانید به راحتی درباره انتخاب و خرید برج خنک کننده تصمیمات لازم را اتخاذ نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha