• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403060602956
  • خبرنگار : 50250

از کویر تا کوهستان؛ جشنواره رنگ‌ها و فرهنگ‌ها در فارسان

از کویر تا کوهستان؛ جشنواره رنگ‌ها و فرهنگ‌ها در فارسان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری ایران پیشینه‌ای از فرهنگ‌های مختلف را در خود جای داده است، رهگذران در تاریخ ایران، همگام با برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری نوای اتحاد و همدلی سر می‌دهند، جشنواره اقوام ایران زمین در فارسان فرصتی را فراهم کرده است تا با روایت رنگ‌ها و آوازها، ایرانمان را بهتر بشناسیم.

به گزارش ایسنا، جشنواره‌های فرهنگی و هنری همانند یک ماشین زمان ما را به دل تاریخ می‌برد، سرزمین ایران زمین سرزمین تنوع و زیبایی است و در جشنواره‌های فرهنگی و هنری شاهد جلوه های زیبایی از وحدت و همبستگی اقوام مختلف خواهیم بود.

شهرستان فارسان از توابع چهارمحال و بختیاری برای دومین سال متوالی از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ شهریورماه میزبان جشنواره اقوام ایران زمین است، در این جشنواره از شمال تا جنوب از شرق تا غرب، اقوام ایران دعوت هستند.

در این جشنواره لباس‌های زیبای محلی، آوازها، موسیقی‌های دل‌نشین، غذاهای لذیذ و دست ساخته‌های زیبا در کنار یکدیگر جلوه‌های زیبایی را خلق می‌کند که چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

در این جشنواره با افتخار از ریشه‌های فرهنگی خود می‌گوییم و به هم می‌پیوندیم، همچنین از این نمایش باشکوه میراث فرهنگی ایران در شهرستان فارسان بهره خواهیم برد.

تنوع اقوام یک پدافند غیرعامل در برابر سختی‌ها و مشکلات محسوب می‌شود

عباس قنبری عدیوی- رئیس بنیاد ایران شناسی دفتر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش اقوام ایران زمین در کشور، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که به سبب ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و تمدنی از مجموع گروه‌ها و تبارهای اجتماعی و ایلات تشکیل شده است.

وی افزود: در برخی کشورها وجود اقوام متعدد موجب بروز برخی مشکلات می‌شود، اما در کشور ایران شاهد همزیستی اقوام هستیم و این اقوام با وحدت، یکپارچگی و همسانی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و قطعاً این همراهی محور نام ایران است.

قنبری در ادامه با اشاره به اینکه امروز در برخی استان‌های کشور تبارهای مختلفی از نظر فرهنگی، گویشی و ... وجود دارد، بیان کرد: تمامی این اقوام خود را ایرانی می‌دانند، فرهنگ ایرانی برگرفته از وحدت ملی و احترام بنیادین است و حس همزیستی بین مردم ایران از قدیم‌الایام وجود داشته است و می‌توان به‌عنوان یک ظرفیت به آن نگاه کرد.

رئیس بنیاد ایران شناسی دفتر چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه تنوع اقوام در ایران یک فرصت بزرگ است، خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان گفت این تنوع یک پدافند غیرعامل در برابر سختی‌ها و مشکلات محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان‌های مختلف از جمله چهارمحال و بختیاری، ایلام، خوزستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و .... اقوام متعدد ترک، لر و فارس، کرد، بلوچ، عرب، گیلکی و مازنی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، توضیح داد: این اقوام باهم پیوند دیرینه دارند و در مناسبت‌های اجتماعی در کنار یکدیگر هستند و هر زمان بحث دفاع از ایران از گذشته‌های دور پیش آمده است، همه اقوام با وحدت از کشور دفاع می‌کنند.

قنبری ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های مختلف نوعی تمرین زندگی مسالمت‌آمیز است، در خلال این برنامه‌ها شاهد همزیستی تاریخی، فرهنگی، هنر، موسیقی، ادبیات، بازی بومی و محلی و دست ساخته‌های اقوام مختلف هستیم، جشنواره اقوام ایران زمین در شهرستان فارسان تمرینی برای اعتقاد و اعتماد به فرهنگ دیرینه ایران است و برادری، برابری، وحدت ایرانی، هویت فراملی با کشورهایی که دین، زبان و هویت مشترک با ایران دارند را تقویت می‌کند.

رئیس بنیاد ایران شناسی دفتر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: حضور اقوام ایران زمین در طول یک هفته در این استان و به‌ویژه شهرستان فارسان فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری، توسعه استفاده از ظرفیت استان‌های همجوار، رشد فعالیت‌های اقتصادی و معرفی استان به کشور است.

وی با تاکید بر اینکه اگر انسان با مطالعه به موضوعاتی مانند گویش، زبان، لهجه، لباس، خوراک و صنایع‌دستی و نوع زندگی اقوام فکر کند، این موضوعات را نماد تمدن و فرهنگ غنی می‌داند، گفت: در اغلب کشورها، جشنواره‌ها و کارناوال‌هایی دارند و در مناسبت‌ها با لباس‌های محلی خود شرکت می‌کنند.

قنبری عنوان کرد: اگر کسی بتواند با زبان و گویش محلی صحبت کند، یک توانمندی محسوب می‌شود، باید کمک کنیم مادران به فرزندان خود گویش‌های، ادبیات، چیستان، داستان و لهجه‎‌های محلی را بیاموزند و فضای مجازی یک ظرفیت خوب ایجاد کرده تا بتوانند برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان خود استفاده کنند.

رئیس بنیاد ایران شناسی دفتر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت جشنواره اقوام ایران زمین برای معرفی فرهنگ بومی و محلی استفاده کنیم، کسانی که گویش، لهجه، سبک زندگی و .... اقوام را به تمسخر می‌گیرند، این نشان از نادانی آن است و نباید اجازه دهیم این تاریخ و فرهنگ دستمایه انتقادهای خصمانه قرار بگیرد.

از کویر تا کوهستان؛ جشنواره رنگ‌ها و فرهنگ‌ها در فارسان

ثبت ملی جشنواره اقوام ایران زمین شهرستان فارسان

مسعود آگشته- دبیر جشنواره اقوام ایران زمین در شهرستان فارسان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جزئیات برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین در این شهرستان، اظهار کرد: شهرستان فارسان در قدیم‌الایام به‌عنوان یک مرکز تجاری و ییلاق‌نشین بختیاری‌ها در چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شد و بیشترین تجارت این قوم و عشایر با این شهرستان انجام می‌شد.

وی افزود: هنرمندان شهرستان فارسان پیگیر برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین به میزبانی این شهرستان بودند و با بررسی‌های صورت گرفته، زیرساخت‌ها برای برگزاری این جشنواره در این شهرستان فراهم بود.

آگشته با تاکید بر اینکه جشنواره اقوام ایران زمین در شهرستان فارسان با محوریت مردم و همکاری بخش دولتی برگزار شد، خاطرنشان کرد: این جشنواره بازتاب خوبی داشت و در هیات دولت به این جشنواره اشاره شد و شاهد ثبت این جشنواره در رویدادهای ملی بودیم.

دبیر جشنواره اقوام ایران زمین در شهرستان فارسان در ادامه با بیان اینکه تاریخ ثبت ملی جشنواره اقوام ایران زمین در ۲۸ خردادماه است، توضیح داد: به‌علت سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان و پس از آن قرار گرفتن در ماه محرم و صفر، تصمیم بر این شد زمان برگزاری جشنواره به تاریخ ۲۴ تا ۳۰ شهریورماه و در هفته وحدت موکول شود.

وی با اشاره به اینکه اقوام و عشایر ایران در جشنواره اقوام ایران زمین در شهرستان فارسان شرکت می‌کنند، عنوان کرد: ۱۲ استان عشایری در سال گذشته در این جشنواره شرکت کردند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری بیش از ۲۰ استان عشایرنشین در این جشنواره شرکت کنند، همچنین امسال از هشت استان اقوام مختلف نیز حضور پیدا می‌کنند.

آگشته با بیان اینکه در زمان برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین در شهرستان فارسان یک نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات نیز برپا می‌شود، یادآور شد: ۱۲۰ غرفه در این نمایشگاه پیش‌بینی شده که استان‌های مختلف نیز حضور دارند.

دبیر جشنواره اقوام ایران زمین در شهرستان فارسان بیان کرد: همایش‌های هویت‌شناسی اقوام و عشایر نیز در این حاشیه این جشنواره پیش‌بینی شده است.

وی افزود: روز گرامیداشت شهدای اقوام و عشایر ایران در روز اول جشنواره، همایش زنان اقوام ایران زمین با محوریت نکوداشت بی‌بی مریم بختیاری در روز دوم، همایش مفاخر ایران زمین در روز سوم، همایش فرهنگ، هنر و شاهنامه‌خوانی در روز چهارم، همایش معتمدین و متنفذین در روز پنجم، همایش اقتصاد مقاومتی در اتاق بازرگانی در روز ششم و همایش پیاده‌روی همزمان با اختتامیه در روز آخر از جمله برنامه‌های شاخص این جشنواره است.

آگشته عنوان کرد: سال گذشته به‌طور میانگین ۱۵ هزار نفر در هر شب در جشنواره اقوام ایران زمین حضور داشتند که پیش‌بینی می‌شود، امسال این تعداد افزایش پیدا کند.

از کویر تا کوهستان؛ جشنواره رنگ‌ها و فرهنگ‌ها در فارسان

عزم جدی مسئولان در برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره اقوام ایران زمین در فارسان

سید هادی صالحی- فرماندار شهرستان فارسان در خصوص جشنواره اقوام ایران زمین در این شهرستان با تاکید بر عزم جدی مسئولان شهرستانی در برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر این جشنواره، اظهار کرد: جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران زمین در شهرستان فارسان ظرفیت مهمی برای معرفی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و دستاوردها، ایجاد نشاط اجتماعی، صرفه اقتصادی و ایجاد تبادل و تعامل فرهنگی اقوام ایرانی است.

وی بیان کرد: جشنواره اقوام ایران زمین در راستای کاهش آسیب‌ها و افزایش شور و نشاط اجتماعی از روزهای ۲۳ لغایت ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۳در سطح شهرستان فارسان- پارک قلمستان و بخش مرکزی فارسان، بخش جونقان و بخش باباحیدر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha