• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403060301441
  • خبرنگار : 30057

جلوگیری از انتقال حرکات افقی زمین به سازه‌ها با بالشتک‌های مقاوم در برابر تشعشعات ازونی

جلوگیری از انتقال حرکات افقی زمین به سازه‌ها با بالشتک‌های مقاوم در برابر تشعشعات ازونی

یکی از گروه‌های صنعتی بالشتک‌هایی به عنوان سیستم جداساز، مقاوم در مقابل تغییرات جوی و تشعشعات ازونی به تولید رساند که کاربرد آن در سازه‌های حساس موجب جلوگیری از انتقال یافتن میزان زیادی از حرکات افقی زمین به سازه می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از گروه‌های صنعتی با حضور مهندسان و تکنسین‌ها، بزرگترین تولیدکننده بالشتک‌های الاستومری است که این محصول در شریان‌های حیاتی مانند پل‌ها، نیروگاه‌ها و مراکزی مانند صنایع شیمیایی و اتمی که ایجاد آسیب در آنها، تهدیدهای زیست محیطی را به همراه دارد، کاربرد دارد.

از مهمترین مسائلی که در طراحی سازه‌ها همواره ذهن مهندسان سازه را به خود مشغول کرده، طراحی سازه‌ها است، به گونه‌ای که در مقابل بارهای جانبی مقاومت بیشتری را از خود نشان دهند. برای رسیدن به این هدف تا کنون روش‌های بسیاری برای مقاوم کردن سازه‌ها در برابر زلزله ابداع شده است که از آن جمله می‌توان به روش‌های نصب اعضای مهاربندی در قاب‌ها، قاب‌های خمشی، دیوارهای برشی و یا ترکیبی از آنها به دلیل سهولت و سادگی اجرا اشاره کرد.

اکثر این روش‌ها بر این فرض استوار هستند که نیروی ناشی از زلزله میان عناصر باربر نیروهای جانبی که برای این منظور در سازه تعبیه شده است، توزیع و توسط آنها تحمل می‌شود. در این گونه روش‌ها سازه به طور کامل تحت تأثیر نیروی زلزله قرار می‌گیرد و کلیه عناصر در تحمل نیروی وارده سهیم هستند.

روش دیگری که از اوایل قرن گذشته مطرح شد، روش جداسازی پایه سازه‌ها است که به عنوان یک روش غیر فعال پاسخ سازه‌ها در برابر زمینلرزه مطرح است. امروزه جداسازی پایه، فناوری توسعه یافته‌ای است که در بسیاری از کشورها برای کاهش خسارت ناشی از زلزله‌های بزرگ در سازه‌ها به کار می‌رود.

روش‌های ساخت و ساز متداول می‌توانند باعث بوجود آمدن شتاب‌های کف بسیار بالایی در ساختمان‌های سخت و جابه‌جایی‌های بین طبقه‌ای بزرگ در ساختمان‌های انعطاف‌پذیر شوند. این دو عامل موجب عدم اطمینان از امنیت اجزای سازه و محتویات آن می‌شود.

با قرار دادن ساختمان بر روی یک سیستم جداساز از انتقال یافتن میزان زیادی از حرکات افقی زمین به سازه جلوگیری می‌شود. این عمل باعث کاهش قابل ملاحظه‌ای در شتاب‌های کف و جابجایی‌های بین طبقات می‌شود و از این طریق از محتویات ساختمان و اجزای آن محافظت خواهد شد. مزیت دیگر جداسازی لرزه‌ای افزایش پریود اصلی ارتعاش سازه و انتقال آن به نواحی کم انرژی‌تر زلزله است. در اثر این عمل نیروهای ارتجاعی کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کنند.  

ضربه‌گیرهای زیر پل‌های این شرکت به منظور کنترل بارهای افقی و عمودی و تغییر شکل همزمان و چرخش دور محورهای مختلف که از طریق فشارهای انقباضی و انبساطی و تغییر دمای محیط و خزش و غیره به پل وارد می‌شود، تولید شده است.

ضربه‌گیرهای این شرکت با نام بالشتک‌های زیر سری پل‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی DIN۴۱۴۱ و ASTMD۴۴۰۱۴ طراحی شده است.

این بالشتک‌ها با توجه به نوع طراحی آن در مقابل تغییرات جوی و تشعشعات ازونی بسیار مقاوم هستند.

اتصالات انبساطی این شرکت نیز می‌تواند حرکت‌ها را در جهت‌های مختلف و بدون هیچ محدودیتی تحمل کند. بست‌های درز انبساطی با ورق‌های فولادی که داخل آنها تعبیه می‌شود،‌ مسلح می‌شوند.

اتصالات انبساطی ساخته شده در این شرکت علاوه بر تحمل ضربه، قابلیت کارکرد بدون صدا برای مدت بیش از ۲۰ سال را دارد. این اتصالات بر اساس رعایت کلیه ضوابط استاندارد DIN آلمان ساخته شده و بار چرخ‌ها و فشار ترمزها و سایر فشارهای جانبی در آن طراحی شده و مدنظر قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha