• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403060301307
  • منبع : بازار

امریه سربازی دانش بنیان چیست

امریه سربازی دانش بنیان چیست

امریه سربازی ویژه شرکت های دانش بنیان از مهم ترین حمایت های معاونت علمی و فناوری از شرکت های دانش بنیان به شمار می رود. به گونه ای که بتوان از نیروهای متخصص به جای مراکز نظامی در شغل های تخصصی سازمانی بهره برد. شرایط این امریه را بیشتر بدانیم.

به گزارش ایسنا به نقل از فن بنیان، ممکن است از طریق یک دوست یا همکار با بحث امریه سربازی دانش بنیان آشنا شده باشید یا به عنوان مدیر یک استارتاپ موفق به دنبال این باشید که بدانید چطور می توان به کمک این طرح، از سربازی رفتن نیروهای ارزشمندتان جلوگیری کنید. گرچه کلیت این امتیاز تعریف چندان دشواری ندارد، متاسفانه اطلاعات موجود و مرتبط با آن در پایگاه های خبری و اطلاعاتی گوناگون، از نظر صحت چندان قابل اطمینان نیستند و بسیاری از مواقع این اطلاعات مخلوطی از دانسته های صحیح و حدسیات غلط است.

تسهیلات طرح دانش بنیان

 بر اساس طرح ملی دانش بنیان، دولت موظف است از مجموعه های خصوصی که با استفاده از علم و دانش به تولید محصولات فناورانه یا عرضه خدمات با سطح فناوری بالا می پردازند، حمایت های مادی و معنوی گسترده به عمل بیاورد. این حمایت ها می توانند شامل خدمات واضحی مثل اعتبار مالیاتی، معافیت حق بیمه قراردادها یا وام کم بهره باشند یا با پایین آوردن هزینه های مجموعه از طریق کمک به راه اندازی خط تولید، فراهم کردن شرایط حضور در پارک های علم و فناوری یا استقرار در املاک مسکونی باعث رشد شرکت شوند.

حمایت ها و تسهیلات طرح دانش بنیان بسیار متنوع و بسیار متعدد است، تا جایی که حداقل ۱۱۰ مورد متفاوت از آنها را می توان مثال زد. تعدادی از این تسهیلات هم وجود دارند که نه تنها برای همه شرکت ها ارزشمند هستند، بلکه رقابت نزدیکی هم برای استفاده از آنها شکل گرفته است.

یکی از این تسهیلات هم که ظرفیت محدودی داشته و به شدت مورد توجه است، به نام امریه سربازی شناخته می شود.

 امریه سربازی دانش بنیان چیست؟

امریه سربازی دانش بنیان هم یکی از تسهیلاتی است که از طرف نهادهای مسئول این طرح در اختیار شرکت ها قرار می گیرد. طرح امریه با همکاری سازمان وظیفه عمومی فراجا فراهم شده است و اساس آن فراهم کردن یک راه حل جایگزین برای کسانی است که باید برای خدمت سربازی اعزام شوند، اما تبحر و دانش آنها برای کارکرد این شرکت ها یک نیاز اساسی است. از این رو معاونت علمی ریاست جمهوری شرایطی را فراهم کرده است که در این مدت فرد به جای خدمت در پادگان ها و مراکز نظامی، در محل یک شرکت دانش بنیان به فعالیت بپردازد.

مزیت های این حمایت متعدد است: شرکت می تواند مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره خود را از طریق آن در محل شرکت نگه دارد، استارتاپ ها دیگر نیازی نیست نگران از دست دادن نیروهای زبده خود باشند و فرآیند توسعه تولیدات دانش بنیان هم دچار وقفه دو ساله نمی شود. 

امریه از برخی جهات با سربازی عادی متفاوت است، مانند اینکه هیچ کسری یا اضافه خدمتی برای آن در نظر گرفته نمی شود و همیشه زمان ثابت و برابر با مدت زمان استاندارد سربازی در زمان دریافت آن دارد. از نظر حقوق هم مبالغ دریافتی با سایر پرسنل وظیفه یکسان است، گرچه مدیران سازمان ها میتوانند مبالغ بالاتری به فرد پرداخت کنند.

در محیط شرکت ها و سازمان های دریافت کننده سرباز، نیازی به پوشیدن لباس نظامی نیست، قوانین سختگیرانه مراکز نظامی نخواهد بود. همچنین اتکای این افراد به دانش و رشته تحصیلی آنها بوده و معمولا برای استخدام در محل شرکت یا سازمان مورد نظر هم در اولویت قرار می گیرند.

اما از آنجایی که ظرفیت های این طرح محدود بوده و شرکت های درخواست دهنده هم نمی توانند همه کارمندان مذکر خود را بر اساس آن در محل مجموعه به کار بگیرند، سازوکار معینی در نهادهای مسئول برای رتبه بندی متقاضیان در نظر گرفته شده است. این ساز و کار برای همه متقاضیان بهره برداری از این تسهیلات یکسان است ،آگاهی به شرایط دریافت امریه سربازی دانش بنیان می تواند این موضوع را به روشنی مشخص کند.

شرایط امریه سربازی ۱۴۰۳

طرح امریه از طرف سازمان نظام وظیفه به دو گروه از مجموعه ها تعلق می گیرد: سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی دانش بنیان. سازمان های دولتی معمولا ظرفیت پذیرش به مراتب بالاتری از شرکت های دانش بنیان دارند و در صورتی که سازمان مورد نظر درخواست فرد را قبول کند، مسیر برای بهره گیری از طرح در آنها هموار خواهد بود، در حالی که شرکت های دانش بنیان باید درخواست سربازی فرد متقاضی را برای نهادهای مسئول طرحشان ارسال کرده و بعد سربازان را بپذیرند.

شرکت های دانش بنیان می توانند در طی سال تا سقف دو نفر را به عنوان سرباز در محل مجموعه خود به کار بگیرد. تعداد سربازان به نوع گواهی و میزان درآمد سالیانه شرکت بستگی دارد و پذیرفته شدن آن هم قطعی نیست، چون در طرح دانش بنیان عده سربازان امریه محدود است و بر اساس جدولی به نام جدول امتیازدهی مشخص می شود که چه کسانی اولویت اصلی برای این کار هستند.

مواردی مانند پست کنونی در محل شرکت، مدرک تحصیلی، تأهل و فرزند داشتن، سابقه حضور در شرکت و عضویت در هیئت مدیره یا هیئت مؤسسان همگی جزو مسائلی هستند که در جدول امتیازدهی برای شما امتیاز جمع کرده و باعث می شوند که احتمال تأیید شدن شما بیشتر شود. این موضوع به خصوص برای مدیران و بنیان گذاران شرکت های دانش بنان مزیت ایجاد می کند و برای انها بدل به یک گزینه بسیار مطلوب می شود.

تنها باید دقت داشته باشید که همه موارد دریافت امریه، نیازمند داشتن سه ویژگی هستند:

  • فرد متقاضی نباید حتی یک روز غیبت داشته باشد.
  • فرد متقاضی نباید در حال اشتغال به تحصیل باشد و باید آماده ارسال دفترچه خود به نظام وظیفه باشند.
  • هر چقدر سطح مدرک دانشگاهی شما بالاتر باشد، احتمال قبولی و بهره مند شدن از این خدمت هم بیشتر می شود.

 درخواست جذب نیروی امریه را از طریق کارتابل مخصوص شرکت در سامانه دانش بنیان که از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختیار مجموعه قرار گرفته است، ثبت کند. پس از انجام این کار و آپلود اطلاعات مربوطه، این نهاد به بررسی شرایط پرداخته و بر اساس ظرفیت موجود و رتبه بندی بدست آمده، به شما اعلام می کند که آیا دارای شرایط استفاده از ظرفیت هستید یا خیر.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۶:۰۱

خیلی ممنون از اطلاعات جامع و مفیدتون.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۶:۰۱

من در این زمینه اطلاعات اشتباه و نادرستی در سایت های دیگر دیده بودم میخواستم از ارایه اطلاعات صحیح توسط شما در زمینه امریه سربازی و بحث دانش بنیان تشکر کنم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۳ ۱۶:۰۳

مرسی از توضیحات