• شنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403060301267
  • خبرنگار : 50604

چرا زیارت اربعین امام حسین(ع) مهم است؟

چرا زیارت اربعین امام حسین(ع) مهم است؟

ایسنا/گلستان اربعین امام حسین(ع) از قدیم الایام در تقویم تاریخی وفاداران به امام حسین(ع) ثبت و امروز مراسم پیاده‌روی اربعین به یکی از بزرگترین اجتماعات مذهبی دنیا تبدیل شده است،به راستی فلسفه بزرگداشت این روز بزرگ در چیست؟

همه به خوبی می‌دانیم بر مبنای روایات در میان ائمه معصومین (ع)، امام حسین (ع) جایگاهی خاص دارد و اگر چه معصومین (ع) کشتی نجات محسوب می‌شوند اما کشتی نجات اباعبدالله (ع) وسیع‌تر و سریع‌تر از همه است، چرا که خون پاک آن حضرت اسلام ناب را بیمه کرد و آن حضرت به نوعی بزرگ‌ترین احیاگر اسلام حقیقی است.

از همین رو اربعین شهادت آن بزرگوار نیز بیش از سایر معصومین (ع) مورد توجه قرار می‌گیرد و حتی برای وجود مقدس پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) نیز مسأله اربعین رحلت و شهادت مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که یادآوری اربعین شهادت حسین (ع) خونی تازه را در رگ‌های شیعیان به جریان می‌اندازد و همگان را به قیام برای خدا چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی دعوت می‌کند.

خبرنگار ایسنا در خصوص اهمیت پیاده روز اربعین با حجت الاسلام رضا دیلمی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گلستان گفت‌وگو داشته در ادامه می خوانید.

حجت الاسلام رضا دیلمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اربعین حسینی را از شعائر اسلامی دانست و اظهار کرد: هر نهضت و مکتبی و حرکت حیات بخشی برای اینکه از امواج تحریف و دشمنی‌ها در امان مانده و به نسل‌های بعدی منتقل شود نیازمند این است که یاد و خاطره و پیام های آن محافظت شود.

بزرگداشت اربعین حسینی توسط حضرت زینب (س) باعث استمرار قیام عاشورا شد

وی بیان کرد: برخی از نهضت‌ها در طول تاریخ به فراموشی سپرده شدند اما حرکت حضرت زینب کبری(س) در کنار مجاهدت امام سجاد (ع) توانست در مقابل امواج تحریف و دشمنی یزید و یزیدیان زمان حرکت حیات بخش امام حسین(ع) را استمرار دهد و نام آن را زنده نگه دارد.

چرا زیارت اربعین امام حسین(ع) مهم است؟

معاون سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) دو اقدام مهم برای زنده نگه داشتن قیام بزرگ عاشورا داشتند، افزود: نخست حرکت موثر و بیانات ایشان در زمان اسارت به کوفه و شام بود که حقایق را افشا و جنگ روانی یزید و امواج تحریف را درهم ریخت و دومین حرکت ایشان زیارت سیدالشهدا (ع) در روز اربعین بود.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گلستان با بیان اینکه زیارت اربعین به این معنا بود که نباید اجازه داد که انگیزه‌های خباثت آلود طاغوت و یزد زمان مانع از رسیدن حقایق به اذهان مردم شود، گفت: پس از این حرکت هوشمندانه حضرت زینب(س) نسل به نسل این گفتمان منتقل شده و امروز شاهد یک رستاخیز بزرگ حسینی و عاشورایی در اربعین هستیم. 

۳۰ میلیون نفر در مراسم اربعین به سیدالشهدا عرض ارادت کردند

دیلمی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ میلیون نفر در ایام اربعین به سیدالشهدا (ع) عرض ارادت می‌کنند و همه اراده کرده‌اند که این حرکت را ادامه داده و در مقابل شیطان اعظم آمریکا و اسرائیل غاصب بایستند و این لکه ننگ را از تاریخ پاک کنند.

چرا زیارت اربعین امام حسین(ع) مهم است؟

حضرت زینب (س) پرچمدار جهاد تبیین هوشمندانه

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: به همان اندازه که حرکت امام حسین(ع) و یارانش در مقابل با تحریف دین و یزیدیان اهمیت داشت مجاهدت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) مهم است زیرا حضرت زینب (س) پرچمدار جهاد تبیین هوشمندانه و موفق است.

وی با توضیح اینکه حرکت امام حسین(ع) در راستای تحقق نظام توحیدی و با نگاه فرهنگی و تبلیغی در یک بستر نظامی شکل گرفت، گفت: حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نیز ادامه دهنده راه امام حسین(ع) هستند و با روشنگری و تبیین حقایق مانع از فراموشی این حرکت بزرگ شدند.

چرا زیارت اربعین امام حسین(ع) مهم است؟

دیلمی بزرگترین افتخار انقلاب اسلامی ایران را الگوگیری از قیام بزرگ عاشورا برشمرد و اضاقه کرد: همان‌طور که معمار کبیر انقلاب فرمودند ما هرچه داریم از محرم و صفر و به برکت خون پاک امام حسین(ع) و یاران شهیدش است.

پیاده‌ روی اربعین ترسیم گستردگی جبهه مقاومت

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی راهپیمایی بزرگ اربعین را رستاخیز عاشورایی و اجتماع قلوب مسلمین دانست و اضافه کرد: پیاده‌روی اربعین بزرگترین رزمایش جهانی و ترسیم گستردگی جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی است که لرزه بر اندام دشمنان می‌اندازد. 

دیلمی با بیان اینکه جنایاتی که امروز در غزه اتفاق می‌افتد با محوریت مقاومت باعث بیداری مسلمانان و آزادگان عالم شده است، گفت: پیاده‌روری اربعین حرکت جریان ساز و تحول آفرین است و مهمترین سند حقانیت گفتمان انقلاب اسلامی ایران است.

چرا زیارت اربعین امام حسین(ع) مهم است؟

اربعین بزرگترین رسانه بازخوانی واقعه عاشورا

وی پیاده‌روی اربعین را بزرگترین اجتماع مسلمانان با محوریت تمدن عاشورایی و بزرگترین رسانه نشردهنده اهداف عاشورا برشمرد و یادآور شد: روایت آحاد مردم از صحنه های پیاده روی اربعین بساط ظلم استکبار را در هم می پیچد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گلستان با اشاره به اینکه پیاده‌روری اربعین مهمترین عامل نشر فرهنگ عدالت خواهی است، اضافه کرد: امروز مردم به برکت درس‌های عاشورا یقه مستکبران را گرفته و فریاد عدالتخواهی سر می‌دهند.

دیلمی از پیاده‌روری اربعین و مهمان‌نوازی مردم عراق به عنوان با عظمت‌ترین مکتب اخلاق و انسانیت نام برد و افزود: میزبانی عراقی‌ها و قومیت‌های مختلف همه یک حرف را می‌زنند که ما دلداده مکتب حسینیم و قطعا این مسیر زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha