• سه‌شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403053021116
  • خبرنگار : 50253

شهردار:

شهر باجگیران خاستگاه مسافران و گردشگران ایرانی و ترکمن است

شهر باجگیران خاستگاه مسافران و گردشگران ایرانی و ترکمن است

ایسنا/خراسان رضوی شهردار باجگیران با بیان اینکه شهر باجگیران به عنوان شهر مرزی و توریستی خاستگاه مسافران و گردشگران ایرانی و ترکمن است، گفت: این شهر با طبیعت زیبا و هوای پاک در کنار تمام پتانسیل‌های خوبی که دارد ظرفیت ارزشمندی در زمینه گردشگری است که امیدواریم بتوانیم با معرفی بیشتر به مردم از این ظرفیت استفاده کنیم.

محمد حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شهر مرزی باجگیران پیشانی کشور است و به واسطه نام مقدس شهید عباسعلی ایراندوست که نخستین شهید ایرانی جنگ جهانی دوم است از آن به عنوان شهر مقاومت یاد می‌شود، افزود: باجیگران باید در شأن نام ایران عزیز باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه فضای سبز در این شهر گفت: هرچه در زیباسازی منظر شهری بکوشیم به اقتصاد شهر کمک کرده‌ایم.

شهردار باجگیران از ساخت پارک کوهستانی در شهر باجگیران خبر داد و اظهار کرد: در خیابان اصلی شهر کوه‌هایی قرار دارند که منظره خوبی را پدید آورده‌اند.

وی افزود: همچنین نقطه قوت شهرداری و مجموعه باجگیران مخزن آبی مخصوص آبیاری فضای سبز است که بالای کوه قرار دارد و پیشنهاد شده تا پس از عقد موافقت‌نامه با ادارات مرتبط همچون محیط‌زیست و منابع طبیعی پارک کوهستانی هزار پله در این منطقه احداث شود.

حسینی با یادآوری تعطیلی مرز در سال‌های اخیر، تصریح کرد: شهر باجگیران پیش از تعطیلی‌های مداوم مرز ۱۳ هزار نفر جمعیت داشته که در حال حاضر به کمتر از ۱۰۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باجگیران در سال ۱۳۰۸ تأسیس شده است، افزود: باجگیران اولین شهر در خراسان بزرگ دارای موتور برق بوده و اولین سینما در منطقه در باجگیران راه‌اندازی شده که نشان دهنده تاریخ ارزشمند و قدمت این شهر است.

شهردار باجگیران در ادامه از اجرای طرح ایستگاه مشاهیر و تاریخ باجگیران خبر داد و اظهار کرد: از شهروندان درخواست داریم با هدف پاسداشت نام و یاد بزرگان و مشاهیر باجگیران که باعث اعتلای این خطه شده‌اند و آشنایی گردشگران با تاریخ پرافتخار شهر باجگیران هرگونه اطلاعاتی از این دست دارند را در اختیار شهرداری و شورای شهر باجگیران قرار دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه بودجه شهرداری باجگیران در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است، گفت: با همت شورای اسلامی شهر بودجه مورد نیاز را ۱۳ میلیارد تومان اعلام کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم آن را محقق کنیم.

حسینی با تأکید بر نیاز آتش‌نشانی شهر باجگیران به تجهیزات گفت: تجهیز پارک کودک در حال ساخت باجگیران، تبدیل وضعیت و ساماندهی نیروهای شهرداری از جمله نیازهای شهرداری باجگیران است که حل این مشکلات منجر به ارائه خدمت بهتر به شهروندان شهر محروم و مرزنشین باجگیران خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای پروژه بزرگ گازرسانی به منطقه باجگیران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فاصله ساخت شبکه اصلی با انشعابات طولانی شده و به دلیل حفاری‌هایی که در تمام شهر انجام شده شهروندان با مشکل مواجه هستند امیدواریم با تعامل بیشتر با اداره گاز این امر تسریع داده شود و در خصوص حفاری‌ها همکاری خوبی با شهرداری داشته باشند.

شهردار باجگیران با اشاره به وقوع سیل باجگیران در تیرماه سال جاری و بروز خسارت به برخی از زیرساخت‌های شهری گفت: قسمتی از مسیر که آب‌های سطحی جریان دارند فاقد دیوار ساحلی است و گاهی مشکل‌ساز می‌شود که در این زمینه آب منطقه‌ای برای حل مشکل قول مساعد داده‌اند.

بهمن همراهی رئیس شورای اسلامی شهر باجگیران در ادامه اظهار کرد: گرچه شهر باجگیران در نقطه صفر مرزی واقع شده و از سه طرف به کوهستان محصور بوده و تنها از قسمت شرقی قابل توسعه است اما با تمهیداتی که شهرداری و شورای شهر اندیشیدند حدود ۳۰ هکتار زمین در قسمت شرق به محدوده شهر باجگیران اضافه شده که مورد تأیید استانداری خراسان رضوی نیز قرار گرفته و در حال حاضر برای اجرای طرح توسعه شهر باجگیران پیمانکار نیز تعیین شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ۳۰ ساله برای توسعه شهر باجگیران در نظر گرفته شده است، گفت: برای تأمین آب مورد نیاز ۱۰۰۰ نفر ساکن جدید شهر و به منظور جلوگیری از هدر رفت آب احداث یک سد خاکی در روستای قرچغه که آب شهر باجگیران از این منطقه تأمین می‌شود پیش‌بینی شده است تا در آینده مشکل آب در شهر باجگیران نداشته باشیم.

 رئیس شورای اسلامی شهر باجگیران ادامه داد: روزانه به صورت متوسط ۳۰۰ نفر وارد شهر می‌شوند و تعداد دو دستگاه مینی‌بوس خدمات قابل توجهی را به ترکمن‌هایی که روزانه برای خرید وارد شهر می‌شوند و برمی‌گردند ارائه می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر گمرک، پایانه و بازارچه مرزی فعال است و به دلیل ورود تعداد زیادی از اتباع ترکمن برای استفاده از خدمات پزشکی و مراجعه به بیمارستان‌های خراسان رضوی شهر رونق خاصی گرفته است.

همراهی با تأکید بر ظرفیت گردشگری شهر باجگیران، اظهار کرد: شهر باجگیران دارای یک مهمانسراست که روزانه می‌تواند پذیرای ۴۰ گردشگر باشد اما متأسفانه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و امور گردشگری به منطقه باجگیران توجه نکرده است.

وی افزود: به عنوان شورای اسلامی شهر باجگیران و رایزنی با نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق کشور پیشنهاد سفر روزانه اتوبوسی گردشگران به شهر عشق‌آباد که در مجاورت شهر باجگیران قرار دارد مطرح شده است و امیدواریم این پیشنهاد به زودی محقق شود تا تأثیر خوبی در توسعه و رونق شهر باجگیران داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر باجگیران با تأکید بر اینکه این شهر نیازمند توجه بیشتری از طرف ساکنان شهرستان قوچان و مسئولین شهرستانی و استانی است، بیان کرد: از تمامی مسئولان استانی دعوت می‌شود تا برای توسعه شهر گام‌های مؤثری بردارند.

شهر تاریخی باجگیران شهری کوچک واقع در شمال شرقی کشور و از توابع شهرستان قوچان در خراسان رضوی است که در سه کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد و فاصله ۲۵ کیلومتری تا شهر عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان آن را به نقطه‌ای استراتژیک مبدل کرده است.

این شهر در گذشته نه‌چندان دور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورودی آسیای میانه محسوب می‌شد و سابقه زیادی در تبادل کالا داشت به‌گونه‌ای که شغل بیشتر ساکنان این منطقه به این امر اختصاص داشت.

سابقه گمرک باجگیران به دوران قاجار می‌رسد و در فروردین‌ماه ۱۳۷۵ و به دنبال فروپاشی شوروی سابق و استقلال کشور ترکمنستان بازارچه‌ای مشترک بین ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی باجگیران و با حضور وزرای خارجه دو کشور افتتاح شد.

در سالیان اخیر در مراحل مختلفی بازارچه مرزی باجگیران که محل درآمد بخش زیادی از مردم و رونق شهر باجگیران بود تعطیل و منجر به مهاجرت تعداد زیادی از ساکنان این شهر به دیگر نقاط کشور شد.

 با روی کار آمدن دولت سیزدهم و برگزاری چندین نشست با طرف ترکمن که به دلیل شیوع بیماری کرونا بازهم موجب تعطیلی بازارچه مرزی شده بود در سال ۱۴۰۱ بازارچه دوباره فعال شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha