• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403052718384
  • خبرنگار : 71658

چرا اندونزی پایتخت خود را تغییر داد؟

چرا اندونزی پایتخت خود را تغییر داد؟

اندونزی پایتخت خود را تغییر داده و به منطقه‌ای جنگلی منتقل کرده است.

به گزارش ایسنا، با این حال برای اندونزی، چشم‌انداز بدوی «نوسانتارا» گزینه جذاب‌تری نسبت به پایتخت کنونی آن یعنی «جاکارتا» است که توسط برخی کارشناسان به عنوان سریع‌ترین ابرشهرِ در حال غرق شدن در جهان شناخته می‌شود.

انتقال پایتخت از جاکارتا سالهاست که در اندونزی، بزرگترین مجمع الجزایر جهان مورد بحث قرار گرفته است. اما این طرح سرانجام در این هفته محقق شد و «جوکو ویدودو»، رئیس جمهور اندونزی قرار است امروز (شنبه) میزبان جشن‌های روز استقلال در نوسانتارا باشد.

پایتخت اندونزی در حالی تغییر خواهد کرد که بسیاری از پروژه‌های ساختمانی پایتخت جدید با مانع روبرو شده و هنوز تکمیل نشده است.  گفته می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی هم تاکنون علاقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این شهری نشان نداده‌اند.

بنابر این گزارش، پایتخت جدید در منطقه جنگلی در مرکز اندونزی از نظر مساحت حدود دو برابر شهر نیویورک است.

چرا اندونزی پایتخت را از جاکارتا منتقل می‌کند؟

جاکارتا در جزیره «جاوه»، پایتخت اندونزی از زمان اعلام استقلال این کشور از هلند در ۱۷ اوت ۱۹۴۵ بوده است.

در سال‌های پس از آن، جاکارتا به شهری با جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفری تبدیل شده است که منطقه بزرگ‌تر شهری آن حدود ۳۰ میلیون نفر را در خود جای داده است. با این حال این شهر به سرعت در حال غرق شدن است و کارشناسان گفته اند که انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ بخش هایی از این کلانشهر، غیرقابل سکونت یا در غیر این صورت مکرراً دچار سیل شود.

در سال ۲۰۲۲ میلادی، اندونزی قانونی را تصویب کرد که بودجه و مدیریت این جابه‌جایی را مشخص می کرد.

کدام کشورهای دیگر اخیراً پایتخت‌های جدیدی ساخته‌اند؟

به گزارش «واشنگتن پست»، نوسانتارا به گروه کوچکی از پایتخت‌ها می‌پیوندد که در قرن گذشته تأسیس شده‌اند. در سال ۱۹۶۰، برزیل «برازیلیا» را به عنوان پایتخت خود افتتاح کرد.

در همین حال، اخیراً مصر ساخت و ساز پایتخت جدیدی را به جای «قاهره» آغاز کرده است. این شهر جدید که در حال حاضر پایتخت اداری جدید نامیده می شود، در شرق قاهره ساخته خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha