• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403052718294
  • خبرنگار : 71614

«خودکشی» اندی وارهول در یک نشستِ هم‌اندیشی

«خودکشی» اندی وارهول در یک نشستِ هم‌اندیشی

این دوره از «یک اثر یک نشست» اثر «اندی وارهول» با عنوان «خودکشی» را بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «خودکشی» از آثارِ شاخص هنرمند برجسته «اندی وارهول» است. این هنرمندِ پاپ آرت با اثرِ «خودکشی»، خبری گمشده میانِ سطر و ستون‌های روزنامه‌ را به‌ تصویر می‌کشد که به واسطه هنر او از امری روزمره به یک تراژدی عظیم انسانی بدل می‌شود. 

هفتمین هم‌اندیشی «یک اثر یک نشست» نیز با نمایش اثر «اندی وارهول» با عنوان «خودکشی» به هنر عکاسی خواهد پرداخت.

این نشست دوشنبه، ۲۹ مردادماه ساعت ۱۵ در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد.

در این نشست محمدرضا شریف‌زاده ـ پژوهشگر، مترجم، مدرس و رئیس دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزـ و روزبه سلطان محمدی ـ دبیر جلسه ـ حضور خواهند داشت.

موزه هنرهای معاصر تهران، دوشنبه هر هفته به‌ نقد و بررسی یک اثر از گنجینه خود با عنوان «یک اثر  یک نشست» با رویکردی پژوهش‌محور می‌پردازد.

ورود به این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

«خودکشی» اندی وارهول در یک نشستِ هم‌اندیشی

عصر پست مدرن را زمانِ عصر انتخاب‌های بیشمار و فزاینده می‌دانند که تا حدودی، نتیجه انفجارِ اطلاعات و ارتباطات جهانی‌ است. فرهنگ پست مدرن در سال های دهه ۱۹۶۰، جریانی رادیکال شمرده می‌شد.

«پاپ آرت» نخستین بار از سوی لارنس آلووی ـ منتقد انگلیسی ـ در توصیف یک جنبش هنری مدرن مبتنی بر تخیل مصرف گرایی و فرهنگ مردمی به کار رفت که از اواخر دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه ۱۹۷۰ عمدتا در آمریکا و انگلیس به اوج شکوفایی خود رسید.

گفتنی است که از ویژگی‌های مهم هنر پاپ نفی و رد هرگونه تمایز بین ذوق و سلیقه خوب و بد بود.

اندی وارهول ـ نقاش، عکاس، هنرمند گرافیست، و فیلمساز آمریکایی ـ طی دهه ۱۹۵۰ به یکی از موفق‌ترین هنرمندان تجاری آمریکا بدل شد و از جمله مهم‌ترین و مورد بحث‌ترین شخصیت‌ها در عرصه هنر پاپ آمریکا محسوب شد.

«خودکشی» اندی وارهول در یک نشستِ هم‌اندیشی
خودکشی اثر وارهول 

بعضی پژوهشگران معتقدند که وارهول بیش از سایر هنرمندان پاپ، در پی بی احساس کردن واکنش بیننده در برابر آنچه که در روبروی خود می‌بیند، رفته است. بسیاری از تصاویر او نوعی معانی ناگوار را تداعی می‌کند. این تصاویر عکس‌های بزرگ با تکنیک سیلک به روی بوم چاپ و به تعداد زیاد تکثیر شده‌اند. او به تعبیری، ویژگی یکتایی اثر هنری را از بین برده و آثار هنری را در مقیاس انبوه تولید کرد.

در آثار هنری او تصاویر متعددی از ستارگان مشهور و برجسته سینمایی نظیر مریلین مونرو، الویس پریسلی، و دیگران و نیز تصاویری از بطری های کوکاکولا و... نیز دیده می شد.

در سال‌های ۱۹۶۰ یک کارخانه کلاه‌سازی را در نیویورک اجاره و آن را تبدیل به استودیو کرد؛ در همین دوره بود که وارهولاز تولیدات معروف آمریکایی مانند سوپ کمپبل و بطری کوکاکولا خلق اثر کرد.قوطی‌های سوپ کمپبل است از آثار شناخته شده اوست که در سال ۱۹۶۲ میلادی ترسیم شده‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha