• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1403052416379
  • خبرنگار : 71552

گزارش ایسنا از نشست خبری تیراندازان پس از المپیک

قربانی: انتظار ما از چهل امیرانی و رستمیان طلا بود/ تیراندازی هیچ بدهی ندارد

قربانی: انتظار ما از چهل امیرانی و رستمیان طلا بود/ تیراندازی هیچ بدهی ندارد

رئیس فدراسیون تیراندازی گفت: انتظار ما از تیراندازی در المپیک پاریس مدال طلا بود.

به گزارش ایسنا، مرتضی قربانی، رئیس فدراسیون تیراندازی صبح چهارشنبه در نشست خبری بعد از بازی‌های المپیک پاریس در مورد عملکرد تیراندازان ایران اظهار کرد: زمانی که مسئولیت را پذیرفتیم تلاش کردیم تیم‌های ملی را ارتقاء دهیم. اهداف پروازی متوقف شده بود و برنامه و اردویی نداشتیم. از همان ابتدا برای ارتقای این رشته مسابقات مختلفی اعزام کردیم که مدال رنگارنگ کسب شد. این اعزام‌ها و هزینه برای آماده‌سازی ورزشکار بوده است. تیراندازی حساسیت‌های خاصی دارد که با سایر رشته‌ها قابل مقایسه نیست. نباید این اسلحه از دست ورزشکار بیفتد. این رشته تجهیزات محور است. اعزام‌ها انجام شد و هدف هم این بود که در المپیک خوب بدرخشیم.

رئیس فدراسیون تیراندازی گفت: ما سه سهمیه گرفتیم. سهمیه بیرانوند بعد از ۵۰ سال که از عمر این رشته گذشته به‌دست آمد. هم‌چنین یک مدال آسیایی در این رشته به‌دست آمد و این خودش یک اتفاق مهمی برای رشته تیراندازی است. در تفنگ و تپانچه هم سه سهمیه گرفتیم و زحمت‌های زیادی توسط مربیان کشیده شد.

او افزود: رستمیان در این دور درخشید و هانیه رستمیان و چهل امیرانی روی سکوی مدال بودند و با یک امتیاز چهل امیرانی به فینال نرسید و هانیه هم با یک نمره مدال نگرفت. انتظار ما از این عزیزان طلا بود اما در تیراندازی محقق نشد.

قربانی افزود: ما هم نقاط ضعف داریم هم نقاط قوت که باید نقاط ضعف را برطرف کنیم. رقبای ما سخت هستند و بیرانوند در قهرمانی آسیا با تلاش توانست سهمیه بگیرد. در المپیک تیراندازان ما رکوردهای بالایی زدند. هانیه رستمیان بین ۴۸ نفر سوم شد و به فینال رسید. چهل امیرانی بین ۴۴ نفر تا ورودی فینال رسید. این‌ها نفرات جوانی هستند و باید این موارد را درنظر داشته باشیم. باید خود را برای مسابقات بعدی آماده کنیم‌.

توضیح سرمربیان در مورد عملکرد تیراندازان در المپیک

مریم طالبی، سرمربی تیم ملی تفنگ زنان اظهار کرد: تا المپیک بعدی اگر بخواهم فنی حرف بزنم زود است. قطعا کل تیم یک بازه ۲ ماهه نیاز به استراحت دارد. اگر بخواهیم برای لس آنجلس به مدال فکر کنیم نیاز به حمایت‌های مالی بیش‌تری داریم.

وی افزود: من شاهد هستم که همین اعزام‌ها را رئیس فدراسیون با شرایط سخت برای ما فراهم کرد. ما نیاز به یک برنامه‌ریزی ویژه داریم. نیاز به حمایت‌های مالی بیش‌تری داریم تا به اهداف برسیم.

طالبی درباره شرکت نکردن ملی‌پوشان تفنگ در سه وضعیت گفت: اجازه حضور پیدا نکردند. قانون جدیدی گذاشته بودند که ورزشکار سهمیه را کسب کرده باشد که امتیاز لازم را نداشت.

او درباره کسب مدال در دوره قبل گفت: این رشته خیلی متفاوت است و نه مدال دور قبل شانسی بوده و نه این دوره کم کاری شده که نتوانستیم مدال بگیریم. شاید نتوانستیم مدال بگیریم اما از دوره قبل قربانی اولیه‌ای زیادی را داشتیم.

سرمربی تیم ملی تفنگ زنان گفت: بخش اعزام منابع فدراسیون صرف برگزاری اردوها می‌شود. اردوهای ما هزینه سرسام‌آوری دارد. توان اصلی فدراسیون همین جا گرفته می‌شود. هیچ حمایتی هم نمی‌شود. در مسابقات کسب سهمیه نوروزیان سه بار رکوردشکنی کرد. در بادی نکونام نسبت به رقبا ۱۰ مسابقه کم‌تر شرکت کرده بود و اگر یک سهمیه دیگر هم توزیع می‌شد می‌توانست سهمیه بگیرد. باید اشاره کنم تعداد سهمیه‌هایی که کسب می‌شود معیار سنجش هیچ فدراسیون در هیچ کشوری نیست. در هند در تفنگ ۴ ورزشکار زن داشت و ۴ مرد؛ اما تنها دو مدال گرفت.

مریم طالبی گفت: کسب سهمیه در تیراندازی در آسیا بسیار سخت است. هر سه تیم مدالی میکس، آسیایی بودند. در سایر ماده‌ها هم مدال‌های زیادی به آسیایی‌ها رسیده است. ورزشکاران ما در قهرمانی جهان باید کسب سهمیه کنند. حتی کسب سهمیه در تیراندازی به نسبت سایر رشته‌های دیگر سخت‌تر است.

طالبی افزود: شرمینه با پشت سر گذاشتن ۱۵ نفر یازدهم شد. او به فینال نرسید اما عملکرد خوبی داشت اما تنها در رسانه تیتر زده می‌شود که او به فینال نرسید. متاسفانه رشته ما آن‌جوری که مسئولان می‌گویند حمایت نمی‌شود. مسائل جزئی زیادی است که روی عملکرد تیراندازان تاثیر دارد.

محسن نصر اصفهانی، سرمربی تیم ملی تپانچه نیز اظهار کرد: زیبایی ورزش این است که هیچ موقع هیچ کشوری نمی‌تواند تضمین کند که مدال برای آن کشور است. با مقایسه با المپیک توکیو موفق‌ترین عملکرد را داشتیم. در توکیو دو فینالیست داشتیم. در توکیو در اهداف پروازی نماینده نداشتیم اما در این دوره داشتیم. ما از نظر مهمات و سلاح‌ها در تحریم هستیم اما بهترین شرایط را رئیس فدراسیون فراهم کرد.

سرمربی تیم ملی تپانچه گفت: هانیه رستمیان در رشته‌ای که محدودیت داریم سهمیه گرفت و در المپیک با امتیاز کمی نتوانست مدال کسب کند. ما با همان توان که در توکیو بودیم در پاریس شرکت کردیم. مسابقاتی که در پاریس برگزار شد برای اولین بار نفر هشتم ۵۸۵ زد و به فینال رسید. این نشان می‌دهد سطح مسابقات بالا است. رستمیان حقش طلای المپیک بود. او روزی ۷ ساعت تمرین می‌کرد. تیرانداز ۷ ساعت در هر شرایطی در یک موزائیک می‌ماند. از رستمیان تشکر می‌کنم که نتیجه خوبی را رقم زد. او با چند دهم به مدال نرسید. امیدوارم کمیته و وزارت حمایت خود را بیش‌تر کند و همین رویه را ادامه دهیم تا در آمریکا پرچم را بالا ببریم‌. باید لیگ خفیف در کشور راه‌اندازی شود تا فینال‌های بیشتری را داشته باشیم.

وی در ادامه  گفت: جواد فروغی بسیار تلاش کرد و همین امروز هم آمادگی‌اش بهتر از افرادی بود که در المپیک بودند اما فروغی بار روانی زیادی داشت و این بار اجازه نداد که فروغی خودش باشد. در کشتی آزاد همه استحقاق طلا داشتند اما بار روانی اجازه نداد آنچه که هستند به نمایش بگذارند. امیدواریم روزی برسد که ورزشکاران ما توان مقابله با این بارهای روانی را داشته باشند.

در ادامه قربانی اظهار کرد: مگر چقدر بودجه دادند؟ بدهکاری و مشکلات هم داشتیم. سر اعزام‌ها با حکم دادگاه حساب‌های ما را بستند اما باز نگذاشتیم کار بماند. روزی هم که آمدیم پول ۱۰۰ هزار فشنگ صرف شده بود که آن فشنگ‌ها در فدراسیون هم نبود. رشد از نظر ما در صف عالی و ایده‌آلی است. من ۲۸ سال رئیس هیات تیراندازی اصفهان بودم ولی پولی نگرفتم اما اکنون برای هیات‌ها هزینه می‌کنیم.

در ادامه نریمان نیکخو، سرمربی تیم ملی تراپ در واکنش به این که چرا کادر فنی و ملی پوشان ارتباط خوبی با رسانه‌های ندارند؟ گفت: همان‌طور که گفتید من با افتخار در کنار رسانه‌ها بودم. اما این موضع اختیاری است برخی دوست دارند فقط به نشست خبری بسنده کنند انتخاب من این بود در خدمت دوستان رسانه‌ای باشم. ما موفق شدیم که جوان ۱۵ ساله را به المپیک برسانیم که اتفاق کوچکی نبود و برخی کشورهای صاحب نام اصلا موفق به کسب سهمیه نشدند. یکسری موارد در مورد بیرانوند مطرح شد که با شیطنت همراه بود. ابتدا عنوان شد که او توان کسب مدال طلا دارد این واقعا در حد یک شوخی بود این که او اولین تجربه را داشته به کنار علاوه بر این آنجا بزرگ‌های جهان حضور داشتند. دوستانی که این جو را به وجود آوردند به دنبال این بودند که الان بگویند در تراپ خوب نبودیم. عملکرد بیرانوند در ۱۷ ماه گذشته با معجزه برابری می‌کند. فکر می‌کنم در بحث مدال افراد غیر فنی داستان ساختند که بعدا بتوانند نقد کنند. همه دوست داریم او طلا بگیرید ولی باید ببینیم برای او چه کار کردیم. نماینده آمریکا با تمامی امکانات امتیاز ۱۱۶ را به دست آورد و بیرانوند ما امتیاز ۱۱۷ را فقط نمی‌دانم چطور ما می‌توانیم با تجربه‌ای که بیرانوند دارد از او انتظار مدال در المپیک داشته باشیم.

وی در خصوص شرایط بیرانوند در ادامه مسیر گفت: او اکنون باید به درسش اهمیت بدهد. او در سه و چهار سال گذشته از نوجوانی خود زندگی نکرده و باید اجازه دهیم او در سن خودش زندگی کند. باید او در یک بازه کوتاه به فعالیت درسی خود بگذارد. او نیاز به کارشناسی حرفه‌ای دارند. باید کارهای بنیادی انجام دهیم تا بیرانوند و بیرانوندها را حفظ کنیم.

سرمربی تیم تراپ گفت: وقتی ما در مسابقات شرکت می‌کنیم یک نفر با تمامی ورزشکاران مسابقه می‌دهد اما برای مثال در رشته‌ای مانند کشتی و یا تکواندو شاید با پنج برد به مدال برسد ولی در تیراندازی برای رسیدن به فینال حداقل باید با ۳۵ نفر مسابقه دهند. من موفقیت این عزیزان را زیر سوال نمی‌برم ولی واقعا شرایط رشته‌ها باهم خیلی متفاوت است.

در ادامه این نشست خبری قربانی، رئیس فدراسیون تیراندازی در ادامه در خصوص بدهی‌های فدراسیون خودش گفت: حساب و کتاب مشخص است. ما ذی حساب داریم. با بیمه کارکنان، تامین اجتماعی ارتباط داریم. اعدادی که دریافت کردیم و اعدادی که خارج از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تامین کردیم مشخص است. ما حتی حقوق داوران همین ماه را هم پرداخت کردیم. لیست بدهی‌های ۳۴ میلیاردی زمان دادگر مشخص است. ما در ابتدای کار با پول قرضی ورزشکاران را به مسابقات اعزام کردیم. حساب کتاب‌های من موجود است. این رشته تجهیز محور است. زمانی که آمدم ۲۰ خط از کار افتاده بود. همه امکانات را گام به گام تجهیز کردیم. هزینه زیادی صرف شد. الان هیچ بدهی نداریم.

او افزود: روزی که خواستم بروم می‌نشینم و اگر کسی بدهی داشت می‌پردازم بعد می‌روم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha