• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403052416294
  • خبرنگار : 71589

حضور پررنگ «هوش مصنوعی» در محصولات جدید گوگل

حضور پررنگ «هوش مصنوعی» در محصولات جدید گوگل

رویداد معرفی محصولات جدید شرکت گوگل ساعاتی پیش در حالی برگزار شد که این شرکت اقدام به رونمایی از ۴ مدل گوشی هوشمند جدید، یک ساعت هوشمند، ایربادهای جدید و معرفی نرم افزارهای جدید خود کرد.

به گزارش ایسنا، گوگل شب گذشته طی رویدادی گوشی‌های هوشمند جدید پیکسل خود را به همراه یک ساعت هوشمند جدید و یک ایرباد جدید رونمایی کرد.

در این میان از نقش هوش مصنوعی گوگل موسوم به جمینای(Gemini) نباید غافل شد، چرا که گوگل نیز به مانند شرکت‌های دیگر در حال ادغام هرچه بیشتر هوش مصنوعی با محصولات خود است.

تنها چیزی که انتظار می‌رفت اما معرفی نشد، «اندروید ۱۵» بود که در رویداد «گوگل I/O» که در ماه مه برگزار شد، کمی در مورد این سیستم عامل جدید شنیدیم. اکنون اما می‌دانیم که فعلا خبری از آن نخواهد بود.

بنابراین گوشی‌های پیکسل جدید با اندروید ۱۴ عرضه خواهند شد. احتمال قریب به یقین این سیستم ‌عامل جدید هنوز آماده نبوده است و «اندروید ۱۵» احتمالا در ماه اکتبر عرضه شود.

در هر صورت همه می‌دانیم که وقتی «اندروید ۱۵» عرضه شود، حول محور سلطنت هوش مصنوعی جمینای و اجازه دادن به هوش مصنوعی گوگل برای دسترسی به بخش‌های مختلف و خودکار سازی کارها می‌چرخد. البته تمامی این ویژگی‌های هوش مصنوعی در هنگام عرضه این گوشی‌های جدید نیز با وجود اینکه از «اندروید ۱۴» استفاده می‌کنند، در دسترس خواهند بود.

گوگل دستیار هوش مصنوعی خود را اصلاح کرده است. ریک اوسترلو(Rick Osterloh) رئیس بخش سخت ‌افزار گوگل گفت: این بزرگترین جهش رو به جلو از زمان راه‌اندازی دستیار گوگل است و گوگل قول می‌دهد که این دستیار نه تنها برای دستگاه‌های پرچم‌دار جدید، بلکه برای گوشی‌های میان رده موجود نیز در دسترس خواهد بود. همچنین نه فقط گوشی‌های گوگل، بلکه همه گوشی‌های اندرویدی از آن بهره خواهند برد.

گفتنی است که برخی از دموهای زنده این رویداد بر روی گوشی‌های سامسونگ و موتورولا اجرا شد، اگرچه برخی نقص‌ها وجود داشت.

سمیر سمات(Sameer Samat) مدیر بخش اندروید در این رویداد، جمینای را «در دسترس‌ترین دستیار هوش مصنوعی» نامید.

به گفته گوگل، جمینای را می‌توانید روی هر برنامه‌ای که استفاده می‌کنید فراخوانی کنید و به سؤالات شما در مورد آنچه روی نمایشگر است، پاسخ دهد.

ویژگی Circle to Share نیز به کاربران امکان می‌دهد تنها با چند ضربه هر آنچه را که اتفاق می‌افتد به سرعت به مخاطبان خود ارسال کنند.

اکنون می‌توان از جمینای درخواست کرد که به فایل‌های موجود در Drive یا پیام‌های موجود در حساب Gmail نیز برای تولید محتوای متنی مانند برنامه‌های تمرینی یا برنامه‌های سفر دسترسی داشته باشد.

گفتنی است که برای خصوصی نگه داشتن اطلاعات شخصی کاربران، درخواست‌های مربوط به حساس‌ترین اطلاعات توسط جمینای نانو(Gemini Nano) که یک مدل هوش مصنوعی است که تنها در گوشی کاربر زندگی می‌کند، بررسی می‌شود.

مثال‌های دیگر شامل درخواست از جمینای برای ایجاد فهرستی از غذاهایی که یک فعال در یوتیوب در یک ویدیو می‌خورد و سپس اضافه کردن آنها به فهرست بود یا می‌توان از آن درخواست کرد که بر اساس حال شما یک پلی‌لیست ایجاد کند.

همچنین با جمینای لایو(Gemini Live) چند صدای جدید به نام‌های دیپر(Dipper)، اورسا(Ursa) و وگا(Vega) دریافت می‌کنید. جمینای لایو از جنبه مکالمه به شدت قدرتمند است و پاسخ‌های آن واقعاً طبیعی به نظر می‌رسد، به خصوص اینکه دیگر مجبور نیستید مدام بگویید «هی گوگل».

هواشناسی پیکسل و خلاصه تماس

ویژگی هواشناسی پیکسل(Pixel Weather) یک برنامه هواشناسی بازطراحی‌شده برای خانواده گوشی‌های پیکس ۹(Pixel ۹) است که با کمک هوش مصنوعی ارائه می‌شود و کاملاً قابل تنظیم است.

ویژگی خلاصه تماس(Call Notes) می‌تواند پس از قطع تماس، با کمک هوش مصنوعی خلاصه‌ای از یک تماس به شما ارائه دهد. حتی می توانید متن مکالمه را به صورت کامل بررسی کنید. ضمن اینکه برای حفظ حریم خصوصی کاربران، رونویسی‌ها و خلاصه‌ها به جای ارسال به فضای ابری، تنها روی دستگاه قرار می‌گیرند.

از دیگر ویژگی‌های فاش شده در رویداد جدید گوگل می‌توان به ویژگی «Add Me» در عکس‌ها اشاره کرد که جیمی باتلر ستاره بسکتبال ان‌بی‌ای برای نمایش آن روی صحنه آمد. این ترفند هوش مصنوعی به عکاس این امکان را می‌دهد که با گرفتن یک عکس بدون حضور یک شخص خاص و اضافه کردن عکسی دیگر با حضور وی، آن شخص را در عکس اول داشته باشد. در این ترفند، هوش مصنوعی عکس‌ها را ادغام و تصویری طبیعی ارائه می‌کند.

همچنین ویژگی پیکس استودیو(Pixel Studio) می‌تواند تصاویر را با استفاده از پیام‌های متنی و پیشنهادات برای فونت‌های با سبک مختلف ایجاد کند. الکساندر شیفهاور از گوگل اشاره کرد که به لطف ویژگی RCS که به آیفون‌ها نیز می‌آید، این تصاویر و سایر تصاویر برای همه در مکالمات پیامکی یکسان ظاهر می‌شوند.

نکته جالب توجه اینجاست که در گوشی تاشوی «پیکسل ۹ پرو فولد» یک ویژگی به نام Made You Look باعث می‌شود که وقتی می‌خواهید از یک کودک نوپا با دوربین عقب عکس بگیرید، تصویر سرگرم‌کننده شخصیت‌های کارتونی بر روی صفحه پشتی گوشی به نمایش درمی‌آید تا توجه کودک را به خود جلب کند و باعث شود که لبخند بزند.

ویژگی دیگری به نام ویرایشگر جادویی(Magic Editor) ویرایش سنتی عکس را با تفاسیر هوش مصنوعی و قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد ترکیب می‌کند. بنابراین می‌توانید به عنوان مثال گل‌های وحشی و یک بالن را به تصویری که از یک منظره با پوشش چمن و آسمان صاف گرفته‌اید، اضافه کنید.

در این رویداد نگاهی گذرا به اینکه تحقیقات گوگل در زمینه هوش مصنوعی به کدام سمت می‌رود نیز داشتیم. ریک اوسترلو رئیس بخش سخت‌افزار گوگل گفت که جمینای به تکامل خود ادامه خواهد داد، به ویژه از طریق ادغام با پروژه آسترا(Project Astra) که توسط تیم «دیپ مایند» گوگل در حال توسعه است و در اوایل سال جاری در رویداد I/O معرفی شد.

هدف از این پروژه رسیدن به دستیاری طبیعی‌تر و آگاه‌تر است که به «جمینای لایو» اجازه می‌دهد سؤالات و عکس‌های کاربران را درک کند تا به آنها در انجام کارهایی مانند تکالیف روزمره، طوفان فکری و کارهای پیچیده‌تر مانند نحوه آغاز یک کسب و کار کمک کند.

برنامه «پیکسل اسکرین شات»

برنامه جدید «پیکسل اسکرین شات»(Pixel Screenshot) تنها در گوشی‌های سری «پیکسل ۹» در دسترس خواهد بود که هنوز خبری در مورد تاریخ عرضه آنها منتشر نشده است.

این برنامه از «جمینای نانو»(Gemini Nano) که یک مدل هوش مصنوعی داخلی است، برای ذخیره، استخراج و سازماندهی اطلاعاتی استفاده می‌کند که در غیر این صورت ممکن است منشأ آنها فراموش شود.

به عنوان مثال کاربر می‌تواند از یک پست در اینستاگرام که در مورد یک جشنواره موسیقی است، اسکرین شات بگیرد و هوش مصنوعی به وی خلاصه‌ای ارائه می‌دهد و امکاناتی را برای انجام کارهایی مانند افزودن تاریخ به آن در اختیار کاربر قرار می‌دهد یا یک اسکرین شات از یک رستوران گزینه‌هایی برای تماس با آن یا مسیریابی به سمت آن را از طریق «نقشه گوگل» فراهم می‌کند.

گوگل می‌گوید کاربران با این ویژگی می‌توانند با استفاده از میکروفن سؤالات دلخواه خود را بپرسند و «پیکسل اسکرین شات» هم به طور کامل به آنها پاسخ می‌دهد و هم تصاویر مشروح مرتبط با آن را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha