• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403052315642
  • خبرنگار : 71631

کشف گنجینه طلا و ۲ قربانی در فوران آتشفشان یک شهر باستانی

کشف گنجینه طلا و ۲ قربانی در فوران آتشفشان یک شهر باستانی

باستان‌شناسان با کاوش در شهر تاریخی «پمپئی» بقایای دو قربانی در فوران آتشفشان این شهر را به همراه گنجینه‌ای از طلا کشف کردند.

به گزارش ایسنا،‌ ادامه کاوش در شهر «پمپئی» واقع در ایتالیا به کشف دو قربانی دیگر از فوران آتشفشانی که این شهر رومی را با خاکستر و آوار مدفون کرد، منجر شده است.

«سی بی اس نیوز» بنا بر گفته‌های باستان‌شناسان گزارش کرد اسکلت این دو نفر در داخل خوابخانه آنها کشف شده است، جایی که به دلیل آوار شدن ساختمان در آن گیر کرده بودند.

بر اساس بیانیه‌ای که مقامات پارک باستان‌شناسی «پمپئی» منتشر کرده‌اند،‌ این اسکلت‌ها به یک مرد و زن تعلق دارند. بقایای زن روی تخت‌خواب به همراه مجموعه‌ای از سکه‌های طلا،‌ نقره و برنز، یک جفت گوشواره طلا و یک جفت گوشواره مروارید و سایر زیورآلات پیدا شد.

باستان‌شناسان این استخوان‌ها را در جریان کاوش در بخشی از «پمپئی» کشف کردند که با نام «منطقه ۹» شناخته می‌شود. باستان‌شناسان در چند سال اخیر با تمرکز بر این منطقه، کاوش در «پمپئی» را انجام داده‌اند. این منطقه یکی از ۹ منطقه‌ای است که شهر بزرگ ۳,۲۰۰ متر مربع «پمپئی» را تشکیل می‌دادند.

شهر «پمپئی»‌ که در نزدیکی «ناپل» و دامنه کوه «وزوو»‌ واقع شده است، در جریان فوران یک آتشفشان در سال ۷۹ میلادی که از آن به عنوان یکی از مرگبارترین فوران‌ها در تاریخ یاد می‌شود، به طور کامل ویران شد. مورخان معتقدند که فقط دو هزار نفر در «پمپئی» جان خود را از دست دادند و آمار کلی افراد کشته شده با احتساب شهرهای اطراف به ۱۶ هزار نفر می‌رسد.

ستونی از ماده آتشفشانی به ارتفاع ۱۰ کیلومتر هنگام فوران از کوه «وزوو» جهش کرد. برای حدود ۱۲ ساعت پس از این فوران، آتشفشان، کوهی از خاکستر و جریان آذرآواری ـ جریانی از گاز داغ و ماده آتشفشانی که به سرعت روی زمین حرکت می‌کند ـ را روانه مناطق پایین‌تر کرد و پمپئی و روستاهای مجاور مانند هرکولانیوم را مدفون کرد. حدود ۲۰ فوت زباله برخی از مناطق را پوشاند، مخلوطِ با خاکستر که سخت‌شده و اساساً پمپئی را در طول قرن‌ها به همان شکل متوقف کرد.

باستان‌شناسان از زمانی که کاوش در «پمپئی» از چند صد سال گذشته در این شهر آغاز شده است،‌ اطلاعات زیادی درباره مردم این شهر رومی کسب کرده‌اند. از جمله این اطلاعات می‌توان اشاره کرد که ساکنان «پمپئی» نسبتا ثروتمند بودند. بر اساس بقایایی که در جریان کاوش‌های پیشین کشف شده است می‌توان نتیجه گرفت که مردم این شهر برای هنر و معماری اهمیت قائل بودند.

ساختمانی که بقایای این دو نفر در «منطقه ۹» کشف شده است، همچون سایر ساختمان‌های کشف‌شده در دیگر مناطق «پمپئی»‌ از نظر معماری پیچیده بود و به گفته کاوشگران بقایای این دو نفر در اتاقی کشف شده است که به نظر می‌رسد در زمان بازسازی سایر نقاط خانه به عنوان یک اتاق‌خواب موقتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در ماه آوریل، در نتیجه کاوش در «پمپئی»‌ یک اتاق ضیافت مملو از نقاشی‌های دیواری سالم، تصویرگر صحنه‌هایی از «جنگ تروا»‌ نیز کشف شد. از دیگر اکتشافات مهمی که سال گذشته در همین مکان انجام شده است به کشف خانه‌ای به همراه یک نانوایی می‌توان اشاره کرد که گمان می‌رود از حیوانات و برده‌ها برای اداره آن استفاده می‌شد.

ویرانه‌های «پمپئی»‌ در قرن شانزدهم میلادی کشف شد و نخستین کاوش‌ها در این مکان در سال ۱۷۴۸ میلادی آغاز شد. «پمپئی» دومین محوطه باستان‌شناسی پربازدید در جهان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha