• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403052215086
  • خبرنگار : 71021

هشدار درباره تکرار برخی مشکلات گذشته در اربعین

هشدار درباره تکرار برخی مشکلات گذشته در اربعین

شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به تکرار برخی مشکلات همزمان با آغاز پیاده‌روی اربعین به ویژه در تامین مواد غذایی، اسکان و تغذیه از دست‌اندارکاران اربعین درخواست کرد با توجه به گرمی هوا و وضعیت خاص عراق درباره شرایط امسال و مشکلات اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا محمدی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در این شورا اعلام کرد: تاکنون بیش از دو میلیون و ۵۰ هزار نفر با ثبت‌نام در سامانه «سماح» و پرداخت حق بیمه، کد رهگیری دریافت کرده‌اند.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت میانگین سنی جمعیت ثبت‌نام‌کننده‌ها را حدود ۳۸ سال اعلام کرد و افزود: حدود یک‌دهم درصد از این زائران بین ۸۰ تا ۹۰ سال و حدود ۱۵۰ زائر هم بالای نود سال هستند.

محمدی پیش‌تر بر اساس آمارهای ثبت‌شده در سامانه سماح گفته بود: حدود ۵۹ درصد عبور از مرز مهران، ۲۲ درصد شلمچه، ۹ درصد خسروی، ۵ درصد چذابه و ۴ درصد نیز مرز هوایی را انتخاب کرده‌اند.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه بیشترین درخواست‌های ثبت‌شده برای عزیمت به آیین اربعین از 20 مرداد تا ۲۵ مرداد ماه برای خروج ثبت شده است. بر این اساس ۴۶ درصد وسیله نقلیه عمومی اتوبوس، ۳۹ درصد خودرو شخصی، ۷/۵ درصد تاکسی و ۴ درصد سفر هوایی را انتخاب کرده‌اند.

حسین نیک‌روش، مسئول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق در ارتباطی تصویری با این شورا از استقرار و آغاز فعالیت نیروهای داوطلب واحد راهنمایی و امور گمشدگان درعراق خبرداد و با اشاره به تکرار برخی مشکلات سال‌های گذشته، گفت: هم‌اکنون حضور حدود ۳۰۰ هزار زائر در عراق حضور دارند و لازم است به اهمیت موضوع تغذیه، اسکان و بهداشت آنها پرداخته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز لزوم توجه به اصلاح آسیب‌های اربعین‌های گذشته توسط دست‌اندکاران مراسم اربعین را که همواره در جلسات این شورا مورد تاکید قرار گرفته است، یادآور شد و گفت: با توجه به گرمی هوا و شرایط خاص عراق اطلاع‌رسانی به زائران ضروری است. هرچند زائران از روی شدت علاقه‌مندی به زیارت اربعین خود را برای همه مشکلات آماده کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای تامین نیازها و حفظ سلامت زائران تاکید کرد و افزود: اطلاع‌رسانی حق زائر است. شایسته است رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها به این موارد بیش از پیش توجه کنند و با دعوت از مسئولان و دست‌اندرکاران برای بیان توضیحات و ارائه اطلاعات در قالب‌های مختلف، زمینه تسهیل سفر زائران را فراهم آورند تا زائران با زیارت قبول و سالم به کشور بازگردند.

دکتر سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به اینکه اعزام کادر درمان برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین شروع شده است، به انتقال داروهای این مجموعه به عراق اشاره  کرد و از انتقال خودروها، امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای استقرار و خدمات دهی به زائران خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha