• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403052214905
  • خبرنگار : 71219

افول سینمای کودک را باور کنیم؟

افول سینمای کودک را باور کنیم؟
عکس تزیینی است

ثبت‌نام سی‌وشمشین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان از ۲۰ مردادماه آغاز شده اما از آنجا که تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره وضعیت تولیدات این حوزه منتشر نشده، برای برخی از دست‌اندرکاران سینمای کودک ابهاماتی در زمینه تولید فیلم و میزان حمایت بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، جشنواره سی‌ششم فیلم‌های کودکان و نوجوانان ۱۴ مهرماه در اصفهان آغاز به کار می‌کند و مجید زین‌العابدین - دبیر این جشنواره - گفته است که امسال شرایط مناسب‌تری برای شرکت فیلم‌ها در جشنواره فراهم شده است اما توضیحی درباره تعداد فیلم‌های جدید تولید شده ارائه نکرده است.

مدتی قبل بنیاد سینمایی فارابی که متولی برگزاری این جشنواره است، گزارشی برای شفاف‌سازی مالی از میزان حمایت‌های خود منتشر کرد که در بخشی از آن به چند فیلمساز کودک و فیلمنامه‌هایی که آن‌ها متقاضی ساختشان هستند، اشاره شده بود.

یکی از این کارگردان‌ها نادره ترکمانی است که در گفت‌وگویی با ایسنا درباره آخرین وضعیت فیلمنامه «یادگاری» و اینکه آیا در جشنواره شرکت می‌کند، بیان کرد: هنوز به مرحله ساخت نرسیده‌ام و از بنیاد فارابی خیلی پیگیر هستم که آیا فیلمنامه را تایید می‌کند یا خیر و در آخرین گفت‌وگویی که چند وقت پیش با آن‌ها داشتم که ببینم تکلیف این فیلمنامه فانتزی کودک چیست، گفتند اگر شورای فیلمنامه کودک در فارابی شکل بگیرد فیلمنامه برای بررسی در لیست قرار می‌گیرد. درواقع پاسخی که به من دادند به معنای عدم حمایت در مقطع فعلی بود. چون وقتی شورای فیلمنامه کودک وجود ندارد کار دیگری نمی‌توان انجام داد.

وی اضافه کرد:‌ من این فیلمنامه را سال گذشته به فارابی دادم که اسفندماه تمام شد و از آن زمان تاکنون پیگیر هستم ببینم چه می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: نکته مهم این است که از سال‌ها قبل یکی از سیاست‌های اصلی بنیاد سینمایی فارابی حمایت از آثار کودک بوده ولی نمی‌دانم در چند سال گذشته چه شد که وضعیت به اینجا رسید که به نظر می‌رسد شورای فیلمنامه کودک تعطیل شده است و بخش عمده بودجه‌های حمایتی به سمت تولید فیلم‌های غیر کودک و نوجوان رفت. این اجحاف در حق سینمای کودک است در حالی که ما بیش از ۲۰ میلیون کودک و نوجوان در کشور داریم و جای سوال است که آیا بنیاد سینمایی فارابی نمی‌توانست تمرکز بیشتری بر این حوزه بگذارد؟

ترکمانی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان که فراخوان آن منتشر شده، گفت: هیچ اطلاعی از وضعیت تولیدات سینمای کودک ندارم ولی امیدوارم فیلم‌هایی در بخش خصوصی ساخته شده باشد تا این سینما خاموش نشود. فریاد ما در این چند سال همین بوده که این سوسوی کم رمق باقی مانده از سینمای کودک را نگه داریم. این سینما نیاز به حمایت دارد و به دلایل متعدد نتوانسته به استقلال خود برسد. البته من معتقدم جشنواره فیلم کودک به هر حال باید برگزار شود چون فرصت و امکانی است برای اینکه سینماگران کودک از جریان و روند تولیدات آگاه شوند ولی الان با وجود ارتباطی که با فیلمسازان این حوزه دارم اصلاً نمی‌دانم که آیا فیلمی ساخته شده است یا خیر.

او افزود: نقطه امیدواری را بر این می‌گذاریم که در سکوت خبری فیلم‌هایی ساخته شده و واقعیت امر این است که احساس می‌کنم یک نگرش یا اندیشه‌ای وجود دارد که اعتقادی به ادامه جریان فیلم کودک و حیات آن ندارد. من جزء کسانی هستم که به طرق مختلف سینمای کودک را حمایت کردم ولی الان در شرایطی که تولید فیلم در همه ژانرهای سینمایی سخت شده، حوزه کودک و نوجوان اگر مورد حمایت قرار گیرد از بسیاری نابسامانی‌ها دور می‌شویم. سینمای کودک، ادبیات کودک، تئاتر کودک، تفریحات و بازی‌های کودکان نیز هر کدام تحت عنوان یک سیاست مشترک باید مورد توجه باشند و پیش‌تر باید پرسیده شود  که آیا کودکان و نوجوانان مهم هستند؟ اگر پاسخ به این سوال مهم باشد آن وقت با هر کدام از این گونه‌ها نوع دیگری رفتار می‌شود.

کارگردان فیلم «گورداله» و «بازیگوش‌ها» بیان کرد: یک زمان می‌گفتند با افول سینمای کودک مواجه هستیم، ما دوست نداشتیم آن را باور کنیم اما الان چند فیلم در سینما هست که بچه‌ها به تماشای آن بروند؟ در صورتی که بارها دیدم بچه‌ها در کنار خانواده خود برای دیدن «فسیل» در سینما بودند. این‌ها همه جای بحث دارد و البته سینماگران هم در حال حاضر در شرایطی هستند که به دلایل متعدد مطالبات معیشتی، فرهنگی و اقتصادی دارند. در حوزه سینمای کودک نیز مطالباتی وجود دارد ولی نمی‌دانم باید به چه کسی گفته شود. ما همیشه در بنیاد سینمایی فارابی با دوستان سینماگر جمع می‌شدیم و دور هم بحث می‌کردیم اما مدت‌هاست این اتفاق نیفتاده و حتی برای شوراهای سیاستگذاری این حوزه نیز خبری دریافت نکرده‌ایم که چه تصمیم‌هایی برای سینمای کودک یا جشنواره‌ گرفته شده است.

ترکمانی در پایان گفت:‌ امید تنها راه نجات است و من همچنان امیدوارم به اینکه آثار کودک تولید شوند و سینماگران کودک فعال باشند. اکران فیلم‌های کودک نیز جاری باشد و تلویزیون فیلم‌ها را خریداری کند ولی اینکه چه نقطه‌ای برای اتصال امید به این واقعیت وجود دارد برای من مشخص نیست. با این حال ضمن اعتقاد راستینی که به برگزاری جشنواره کودک به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های کشور دارم و حتی با دو سالانه شدن آن هم مخالف بودم، معتقدم اگر سینمای کودک با همین رویه جلو برود حکایت از این خواهد داشت که مدیریت فارابی تمایلی برای حمایت از این حوزه ندارد.  

ایسنا آماده انتشار نقطه نظرات دست اندرکاران سینمای کودک درباره میزان تولیدات برای جشنواره فیلم کودک پیش رو و نکات مطرح شده، است.

افول سینمای کودک را باور کنیم؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha