• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403052214755
  • خبرنگار : 71631

شاهکارهای رنسانس به کاخ می‌روند

شاهکارهای رنسانس به کاخ می‌روند

یک نمایشگاه در کاخ باکینگهام مجموعه‌ای ارزشمند از طراحی‌های هنرمندان چیره‌دست رنسانس را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ ممکن است به قیمت‌های بالایی فروخته شوند و به آثار هنری معروفی تبدیل شوند اما طراحی نیز در تاریخ هنر بسیار مهم بوده است، اگرچه اغلب در پشت صحنه خلق آثار هنری به کار رفته است. «گالری پادشاه» در «کاخ باکینگهام» قصد دارد با برگزاری نمایشگاه بزرگی با عنوان «طراحی رنسانس ایتالیایی»، متشکل از طراحی‌های مربوط به یکی از مشهورترین دوره‌های تاریخ، این آثار را بار دیگر مورد توجه قرار دهد.

شاهکارهای رنسانس به کاخ می‌روند
«کشیش» اثر «فرا آنجلیکو»

«آرت‌نت» نوشت، این نمایشگاه که در ماه نوامبر آغاز می‌شود با گردآوری ۱۶۰ اثر از بیش از ۸۰ هنرمند که بین سال‌های ۱۴۵۰ تا ۱۶۰۰ زندگی می‌کردند، بازدیدکنندگان را با طراحی هنرمندان چیره‌دستی مانند لئوناردو داوینچی، میکل آنژ، رافائل و تیسین و همچنین نام‌های کمتر شناخته شده آشنا می‌کند. این گالری «گستره‌ترین طیف نقاشی‌های این دوره هنری انقلابی که تاکنون دیده شده است» را ارائه خواهد داد. این نمایشگاه علاوه بر آثار استادان فوق،‌ شامل ۱۲ طراحی است که هرگز در بریتانیا به نمایش در نیامده‌اند و بیش از ۳۰ نقاشی از «مجموعه سلطنتی» که هرگز به نمایش گذاشته نشده‌اند را نیز ارائه می‌کنند.

شاهکارهای رنسانس به کاخ می‌روند
«مرد کهنسال» اثر «جووانی بلینی»

«مارتین کلیتون»، متصدی این نمایشگاه گفت: «مجموعه سلطنتی شامل مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از طراحی‌های دوره رنسانس می‌شود. این آثار هنری بزرگ، جسورانه و رنگارنگ نشان می‌دهند که هنر طراحی در این مدت چقدر مورد توجه قرار گرفته بود. رنسانس ایتالیایی بدون وجود طراحی غیرممکن بود،‌ طراحی در هر مرحله از فرآیند خلاقیت یک عنصر حیاتی بود. این نقاشی‌ها به دلیل برخی نکات مربوط به سالم نگه داشتن آن‌ها،‌ نمی‌توانند در یک نمایشگاه دائمی به نمایش گذاشته شوند، بنابراین این نمایشگاه فرصتی بی‌نظیر برای از نزدیک دیدن چنین طیف گسترده‌ای از طراحی‌ها و به دست آوردن بینشی از ذهن این هنرمندان بزرگ رنسانس ایتالیا است.»

در میان آثاری که برای نخستین‌بار نمایش داده می‌شود، یک طراحی گچی شترمرغ است که در حدود سال ۱۵۵۰ خلق شده و معمولاً به «تیسین» نسبت داده می‌شود.

برای مورخان هنر، این طراحی‌ها می‌توانند به اندازه نقاشی‌ها و مجسمه‌های حاصل از آن‌ها ارزشمند و جالب باشند. این طراحی‌ها علاوه بر کیفیت بالا، چگونگی تکامل و تجربه هنرمندان، نحوه کار و بازسازی ترکیبات و چگونگی شناسایی و حل ایرادها را نشان می‌دهند.

نمایشگاه «طراحی رنسانس ایتالیایی» از یکم نوامبر سال ۲۰۲۴ تا نهم مارس ۲۰۲۵ در «گالری پادشاه»‌ واقع در کاخ باکینگهام برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha