غلامرضا نازپرور در گفتوگو با ایسنا درباره افزایش قیمت کرایه حمل مواد معدنی اظهار کرد: کرایه حمل سنگ آهن بدون هماهنگی با بخش خصوصی توسط راهداری افزایش پیدا میکند و بعد از تصویب افزایش به بخش خصوصی اطلاع داده میشود. در سال ۱۴۰۳ هم در تاریخ ۱۲ خرداد کرایههای حمل ۳۵ درصد افزایش یافته است.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: کرایه حمل مواد معدنی تأثیر بسیار مستقیمی بر روی قیمت تمام شده ماده معدنی دارد و این امر در تمامی مواد معدنی یکسان است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه زیرساختهای استان خراسان رضوی برای ریلگذاری مناسب نیست، تمامی حملونقل مواد معدنی از طریق جاده انجام میشود و هزینههای زیادی را به وجود میآورد. این هزینهها قیمت تمام شده مواد معدنی را به صورت ناگهانی افزایش میدهد و باعث به وجود آمدن خسارت برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان میشود. بنابراین از راهداری تقاضا داریم که هنگام افزایش کرایه حمل با بخش خصوصی مشورت کنند و با هماهنگی و اعلام قبلی این امر را تحقق بخشند.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: افزایش کرایه حمل سنگ آهن و به دنبال آن افزایش قیمت بهای تمام شده مواد معدنی به خصوص سنگ آهن در تقاضای مردم تأثیر بسزایی دارد. زیرا با افزایش قیمت سنگ آهن، قیمت تمام شده محصولات فولادی هم افزایش مییابد و باتوجه به اینکه صنایع فولادی در ساخت و ساز تأثیر بسزایی دارند، مجموعهای از تقاضای این محصولات کاهش مییابد و مشکلاتی را برای خریداران ایجاد میکند. بنابراین چنین تغییراتی در مرحله اول در صنعت ساختمانی و در مرحله دوم در دیگر عرصهها تاثیرگذار است و تقاصا را دستخوش تغییر میکند.
نازپرور در خصوص تاثیرات افزایش کرایه حمل گفت: افزایش کرایه حمل موضوع فراگیری است که زنجیرهوار موضوعات مختلف را دستخوش تغییر میکند، به عنوان مثال هنگامی که کرایه بار مواد معدنی افزایش پیدا میکند، ساخت مکملهای معدنی هم افزایش مییابد که دام و طیور از آن مکملها استفاده میکنند. بنابراین با افزایش کرایه حمل چنین مواردی افزایش قیمت گوشت، تخم مرغ و مرغ در بازار مشاهده میشود؛ این مثال بیانگر زنجیرهواری اقتصاد است که با افزایش قیمت یک موضوع، موضوعات دیگر هم افزایش مییابد و در نتیجه مردم باید بهای آن را بپردازند.
انتهای پیام
نظرات