• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403052113958
  • خبرنگار : 50444

۳.۵ میلیارد تومان پول بر باد رفته فریب‌خوردگان سایبری در خراسان شمالی زنده شد

۳.۵ میلیارد تومان پول بر باد رفته فریب‌خوردگان سایبری در خراسان شمالی زنده شد

ایسنا/خراسان شمالی رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی از برقراری بیش از ۳۰۰۰ تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی این مجموعه برای رسیدگی به امور مختلف خبر داد.

سرهنگ یوسف شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه ۳۸۴۸ مورد تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی فتا در چهار ماه ابتدای امسال برقرار شده است، اظهار کرد: مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتای خراسان شمالی با هدف پیگیری و واکنش سریع در برابر آسیب‌ها و تهدیدها و جرائم برخط راه‌اندازی شده که این موضوع، رضایت خاطر شهروندان را به‌دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه برقراری ارتباط تلفنی با مرکز فوریت‌های سایبری، یکی از آسان‌ترین روش‌های برقراری ارتباط مردم با پلیس فتا است، افزود: کارشناسان حاضر در این مرکز ۲۴ ساعته در حال خدمت‌رسانی و ارائه مشاوره به مردم هستند.

رئیس پلیس فتای استان با بیان اینکه در این بازه زمانی ۱۷۹ نفر به‌صورت حضوری به این مرکز مراجعه کرده‌اند، گفت: در این مدت ۳۵ میلیارد و ۳۹۷ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال مبلغ از شهروندان کلاهبرداری شده بود که با تلاش کارشناسان پلیس فتا استان به حساب مالباختگان عودت داده شد.

وی به بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از هک شدن تلفن همراه پرداخت و ادامه داد: فرد هکر باید از مهندسی اجتماعی استفاده و شما را قانع کند که نرم‌افزاری را که در قالب لینک برای شما ارسال شده است، در تلفن همراه‌تان نصب کنید و به محض اینکه آن نرم‌افزار را نصب کنید و لینک را در تلفن همراه‌تان فعال کنید، زمینه برای دسترسی غیرمجاز به اطلاعات‌تان فراهم می‌شود.

او اظهار کرد: براساس برنامه‌هایی که توسط هکر نوشته می‌شود، هنگامی که شما نرم‌افزاری را روی تلفن همراه‌تان نصب می‌کنید نرم‌افزار دسترسی به مخاطبان، دوربین، میکروفون و موقعیت جغرافیایی شما را می‌خواهد و به میزان دسترسی‌هایی که به آن نرم‌افزار می‌دهید امکان بهره‌مندی غیرمجاز از اطلاعات‌تان به‌وجود می‌آید.

شاکری بیان کرد: معمولاً هک به این صورت انجام می‌شود که پیامی برای شما فرستاده می‌شود و خودشان را جای سامانه ثنای قوه قضاییه جا می‌زند و به‌صورت تهدیدآمیز عنوان می‌کند که اگر تا ۲۴ ساعت آینده به این لینک مراجعه نکنید، حکم جلب‌تان صادر می‌شود یا اینکه هم اکنون تصادف منجر به جرح برای شما ثبت شده است. هموطنان نیز به این دلیل که در پیام اسم و مشخصات‌شان عنوان شده است فریب می‌خورند و این در حالی است که به‌دست آوردن اسم، مشخصات، آدرس و شماره تلفن همراه شما برای مجرمان سایبری ساده است.

او از شهروندان خواست برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت پلیس فتا مراجعه کنند و در صورت هرگونه مشکل اینترنتی با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا در ارتباط باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha