• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403051610870
  • خبرنگار : 71628

رسانه آمریکایی: عملیات‌های ترور اسراییل نتیجه تاکتیکی مشخص ندارد

رسانه آمریکایی: عملیات‌های ترور اسراییل نتیجه تاکتیکی مشخص ندارد

یادداشتی که در یک مجله آمریکایی منتشر شده، با اشاره به اقدامات تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن دو تن از مقامات ارشد جنبش حماس و حزب‌الله لبنان، مطرح کرد که رژیم صهیونیستی چندین دهه است ترورهای برون‌مرزی خود را با تطهیر اهداف تروریستی خود و بدون آن که نتیجه تاکتیکی ملموسی در پی داشته باشد، ادامه داده است و به نظر می‌رسد هدف آن تنها تسویه حساب و ایجاد تغییرات آنی و کوتاه‌مدت باشد.

به گزارش ایسنا، در یادداشتی با اشاره به شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس و «فؤاد شکر» یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان طی عملیات تروریستی برون‌مرزی رژیم صهیونیستی، به این دو سوال پاسخ داده شده است که تاریخ ترور در رژیم صهیونیستی چه دستاوردی داشته است و چه دلیلی برای متمایز دانستن دو مورد آخر وجود دارد؟

در این یادداشت که به قلم «رافی اشوارتس» در مجله ویک منتشر شده، آمده است: در منطقه‌ای که در لبه باریک پرتگاه تنش‌ها و خصومت‌ها تلاش می‌کند تعادل خود را حفظ کند، ترور اسماعیل هنیه در تهران و فؤاد شکور در هفته گذشته در بیروت توسط نیروهای اسراییلی منطقه گسترده‌تر خاورمیانه را در معرض خطر جنگی تمام‌عیار قرار داده است. این دو عملیات ترور، تنها بخشی از دنباله طولانی ترورهای برون‌مرزی اسراییل علیه اشخاص بلندپایه در سراسر جهان است.

تعهد به تسویه حساب

در ادامه این مطلب آمده است: در یکی از گزارش‌های روزنامه تایمز اسراییل مطرح شده بود که پیام اسراییل نسبت به دشمنان بالقوه خود، ده‌ها سال است که «رسا و شفاف» بوده؛ «اگر به ما حمله کنید، می‌میرید». این دیدگاه از سوی «مارک رِگِو» یکی از مشاوران کابینه نتانیاهو نیز چند روز پس از عملیات «طوفان الاقصی» توسط حماس علیه اسراییل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان مطرح شده بود که وعده انتقام داده و گفته بود «چه یک سال طول بکشد، چه ۲۵ سال» انجام خواهد شد.

«دیوید بارنیا» رئیس موساد نیز در ژانویه هرگونه ترور پس از ۷ اکتبر را با پاسخ این رژیم به «کشتار مونیخ» شبیه دانست که نیروهای آن اعضای گروه «سپتامبر سیاه» را که در قتل ورزشکاران رژیم صهیونیستی در المپیک مونیخ در سال ۱۹۷۲ نقش داشتند، ترور کردند.

این اهداف بیان‌شده برای تلافی نشان می‌دهد که آن‌ها بیشتر از این که با این اقدامات به دنبال نتایج تاکتیکی باشند، به دنبال توجیه خود هستند. «جف گروئنوالد» استاد دانشگاه ایندیانا در سال ۲۰۱۷ گفته بود که مطالعات نشان داده است ترورهای هدفمند، «هیچ تاثیری بر خشونت قیام‌ها در فلسطین نداشته است». در واقع، در مواقعی نیز برای دیگر اهداف داخلی نتیجه عکس به دنبال داشته است. «دیوید میدان» یک مامور اطلاعاتی پیشین موساد به پالتیکو گفته بود که تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ترور مقامات پشت پرده حمله ۷ اکتبر «احتمالا، مذاکرات گروگان و آتش‌بس» را پیچیده‌تر می‌سازد.

تلاش برای ایجاد تغییرات آنی

در بخش پایانی این یادداشت مطرح شد: در یکی از گزارش‌های شبکه الجزیره اشاره شد که نتیجه تمامی ترورهای مقامات بلندپایه توسط اسراییل در نیم قرن گذشته، حتی پس از سرنوشت‌ساز تلقی شدن آن، بیشتر «رهبری کشته‌شده بوده که با فردی مصمم‌تر، خبره‌تر و تندروتر» جایگزین شده است. ترور «شیخ احمد یاسین» بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در سال ۲۰۰۴، تنها منجر به ظهور «خالد مشعل» چهره‌ای بانفوذتر شد که در نهایت، کنترل حماس را در دست گرفته و روابط نزدیک‌تری با ایران ایجاد کرد.

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت که پس از چندین تلاش برای ترور، مشعل یکی از «چهره‌های ارشد حماس» است.

الجزیره همچنین اشاره کرد که دلیل چندانی وجود ندارد باور کنیم که حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مقامات ارشد حماس و حزب‌الله آن‌ها را دشمن ضعیف‌تری برای این رژیم می‌سازد.

اگر هیچ یک از این حملات، در نهایت، منجر به حذف گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله لبنان نشود، به گفته «متیو لویت»، یکی از اعضای ارشد اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، رژیم صهیونیستی تنها تلاش می‌کند که «در لحظه، تغییرات آنی ایجاد کند».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha