• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۳:۴۲
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403051308592
  • خبرنگار : 30057

تولید گوشت مصنوعی از ایزوله‌های پروتئینی باقلا و نخود در کشور

تولید گوشت مصنوعی از ایزوله‌های پروتئینی باقلا و نخود در کشور

یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از ایزوله‌های پروتئینی دو گیاه نخود و باقلا موفق به تولید گوشت گیاهی شدند که شباهت زیادی به طعم و بافت گوشت حیوانی دارد و به گفته آنها این گوشت به‌زودی وارد بازار می‌شود

صادق شجاعی، عضو هیئت مدیره این شرکت فناور در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از موضوعات مطرح در کشور را موضوع امنیت غذایی دانست و گفت: مفهوم امنیت غذایی به دسترسی افراد به غذای سالم و به مقدار کافی تعبیر می‌شود و به واژه امنیت غذایی در همه اسناد بالادستی، سند ملی و راهبردی تحول امنیت غذایی ۱۴۱۰ – ۱۴۰۱ و نقشه جامع علمی اشاره شده است.

وی یکی از راهکارهای تحقق امنیت غذایی را تولید گوشت‌های مصنوعی عنوان کرد و یادآور شد: این نوع گوشت‌ها می‌تواند بر پایه سلول، گیاهان و یا قارچ‌ها باشند و در دنیا نیز تولید این نوع گوشت‌ها برپایه این ۳ محور انجام شده است، به گونه‌ای که دنیا به سمتی حرکتی می‌کند که دیگر نیازی به کشتن حیوانات نباشد؛ چرا که این توانمندی حاصل شده که گوشت مصنوعی را بتوان از سلول‌های بنیادی عضلانی یا پیش ساز آنها از حیوان زنده یا ایزوله‌های پروتئینی گیاهی در شرایط آزمایشگاهی تولید کرد.

مجری طرح با بیان اینکه این روش‌ها مزایای دیگری همچون کاهش هزینه‌ را در پی دارد، اظهار کرد: طبق آمارها تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید و این سطح از اراضی زیر کشت، جوابگوی نیاز غذایی این تعداد جمعیت نخواهد بود و نیاز داریم تا سال ۲۰۵۰ تولید مواد غذایی را تا دو برابر افزایش دهیم. در این صورت اگر قیمت موادغذایی افزایش یابد، ناامنی غذایی و افزایش فاصله میان غنی و فقیر را شاهد خواهیم بود.

این محقق اضافه کرد: با توجه به استفاده ناآگاهانه از اراضی کشاورزی، چرای بیش از حد دام‌ها و ساخت‌وسازها، زمین‌های کشاورزی درحال تخریب هستند و از سوی دیگر در اثر شرایط نامساعد آب و هوایی و گرمایش جهانی کاهش رشد و عملکرد گیاهان را شاهد هستیم. در نتیجه تمامی این عوامل در کاهش نهاده‌های دامی و افزایش قیمت گوشت اثرگذار خواهند بود.

عضو هیات مدیره این شرکت فناور یکی از راهکارهای رفع این چالش را تولید گوشت‌های آزمایشگاهی ذکر کرد و یادآور شد: در شرایط آزمایشگاهی می‌توان گوشتی را تولید کرد که دقیقا بافت، طعم و بوی گوشت حیوانی را دارد. تولید گوشت به این شیوه مزایای زیادی را در پی دارد، از جمله آنکه دارای کلسترول پایین و چربی پایین‌تری نیز است، ضمن آنکه افرادی که از این نوع گوشت‌های مصنوعی مصرف می‌کنند، همان میزان پروتئینی را دریافت می‌کنند که از گوشت حیوانی دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این‌ها در گوشت گیاهی امکان تولید شخصی‌سازی نیز وجود دارد، به این معنا که برای افراد مختلفی که به بیماری‌های متفاوتی مبتلا هستند، می‌توان بر اساس نیاز آنها، گوشت گیاهی در قالب سوسیس، ناگت و همبرگر تولید کرد.

به گفته این فناور، در دبی شرکت بزرگی برای تولید گوشت‌ گیاهی ۱۰۰ درصد تاسیس شده است. وزیر تغییر آب و هوا و محیط زیست امارات عنوان کرده است که کارخانه جدید گوشت ۱۰۰ درصد گیاهی در راستای تامین امنیت غذایی و آبی و تنوع بخشیدن به منابع غذایی ما اهمیت دارد.

شجاعی قیمت پایین‌تر نسبت به گوشت‌های حیوانی را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد و یادآور شد: هزینه گوشت گیاهی یک سوم تولید گوشت حیوانی را دارد. در دنیا شرکت‌های بزرگی در تولید گوشت گیاهی فعال شده‌اند که مجوزهای سازمان غذا و داروی امریکا را دریافت کرده‌اند و دارای رنگ،‌ بو و بافت گوشت حیوانی هستند؛ یکی از این شرکت‌های بزرگ متعلق به کشور امریکا رکورددار فروش ماهانه برگر گیاهی در دنیاست و بسیاری از رستوران‌های بزرگ دنیا مانند مک دونالد نسبت به تولید گوشت‌های گیاهی و افزایش تنوع منوی رستوران‌های خود برپایه گوشت‌های گیاهی اقدام کرده‌اند.

وی تولید گوشت‌های گیاهی در دنیا را عمدتا برپایه ایزوله‌های پروتئینی گیاهی مختلفی همچون سویا، باقلا، نخود و جوی دو سر دانست که این ایزوله‌ها حاوی ۸۵ تا ۹۰ درصد پروتئین هستند.

شجاعی تاکید کرد: این مواد غذایی نه تنها برای بدن مضر نیستند، بلکه مصرف روزانه آنها به سالم نگه داشتن بدن کمک می‌کند.

مجری طرح تاکید کرد: ما نمی‌گوییم گوشت گیاهی می‌تواند جایگزین گوشت حیوانی باشد، بلکه گوشت گیاهی می‌تواند مکمل گوشت حیوانی باشد، به این معنا که گوشت گیاهی ارزش غذایی غنی‌ای دارد که می‌توان یک وعده غذایی را با گوشت گیاهی تکمیل کرد.

شجاعی با بیان اینکه هزینه تولید گوشت گیاهی یک سوم گوشت حیوانی است، یادآور شد: تاکنون اثبات نشده است که گوشت گیاهی برای بدن آسیب‌زا باشد. یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده گوشت گیاهی در آمریکا مجوز سازمان غذا و داروی این کشور را اخذ کرده است.

وی با بیان اینکه برای تولید این نوع گوشت در فاز دریافت مجوزها هستیم، گفت: ما به دانش فنی این محصول دست یافته‌ایم و به گوشتی رسیده‌ایم که بافت، رنگ و مزه گوشت حیوانی را دارد.

به گفته مدیرعامل این شرکت فناور، در تولید گوشت گیاهی از ایزوله‌های پروتئینی بر مبنای باقلا و نخود استفاده شده که به زودی وارد بازار کشور می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۳:۰۳

بسیار عالی خیلی لذت بردم از خواندنش. مخصوصا ما گیاه خوارا و وگانا از همچین چیزهایی استقبال می کنیم. به امید روزی که افراد دیگه هم پی ببرن که گیاه خواری و وگانیسم برای زمین و خودشون هم مفیده.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۳:۰۴

دقیقأ چه خوب .هرکاری که از جلوگیری گازهای مضر گلخانه ای و انتشار آلودگی برای کره زمین کمک بشه عالیه و هم قیمتش هزینه اش و هم کلسترولش که پایینه عالیه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۵:۲۴

در کشور ما اگر جمعیت فعلی دو برابر هم شود باز مشکلی در عرضه محصولات پروتئینی پیش نخواهد آمد زیرا اساسا قدرت خریدی برای مردم باقی نمانده که بخواهند گوشت قرمز مصرف کنند مگر اینکه با چنین محصولاتی بتوان جلوی قیمت بالای گوشت حیوانی ایستاد و کنترلش کرد

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۵:۳۲

این تنها راه نجات زمین و انسانها از وضعیت فعلیه ، امیدوارم هرچه سریعتر این گوشتهای گیاهی رو تو ویترین هر مغازه ای ببینم

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۵:۴۱

خدایا خودت بخیرکن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۶:۲۹

عالیه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۶:۳۲

این خیلی خوبه .من گاهی اوقات به این فکر میکردم چرا باید سرحیوانات بخاطرمصرف گوشتشون بریده بشه ؟اونا هم مثل ما بچه دارن ،احساس دارن،موقع بریدن سرشون از درد چقد داد و فریاد میزنن .گناه دارن واقعا ،مثل خودمونن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۷:۱۰

خداوند هر چیزی رو بحر چیز دیگری آفریده

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۷:۵۰

به به چه خوب کاش قیمتش بیشتر از گوشت گاو و گوسفند نباشه و اگر ارزونتره لااقل بعد چند وقت گرونتر نشه . فردا باقالی و نخود میشه قیمت طلا چون باهاش گوشت تهیه میکنن

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۸:۵۲

حالم چقد خوب شد ممنون

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۹:۳۸

انسان یه موجود همه چیز خوار هست و گوشت بهترین منبع پروتئینی هست

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۴ ۱۹:۵۲

گوشت گیاهی جهت تولید ایده خوبی ولی گوشتی که بر پایه باقلا باشد افرادیکه به باقلا حساسیت دارند باخیلی موردتوجه قراربگیرند.که نیازبه. متخصص است

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۵ ۱۲:۳۰

آفرین نکته ی خوبی رو اشاره کردی

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۱۵ ۱۵:۱۰

آقا من خیلی دوست دارم اینجور گوشتی استفاده کنم ولی کله پاچه و کوبیده رو مگه میشه جایگزین این گوشت مصنوعی کرد؟